روزه‌داری در بیماران با اختلالات روان‌پزشکی

شناسهٔ خبر: 295D5F0A -
گرسنگی می‌تواند منجر به تشدید تحریک‌پذیری، اضطراب و اختلال در تمرکز و نیز عود در علائم روان‌پزشکی به‌ویژه در افراد با افسردگی یا بیماران دوقطبی شود.

به گزارش هاناخبر ،دکتر فائزه شادفر کارشناس دارویی بالینی معاونت غذا و دارو گفت: در این موارد باید سوابق روزه‌داری‌های قبلی فرد مدنظر پزشک باشد. در اختلالاتی نظیر دوقطبی به هم ریختن سیکل خواب بیمار ممکن است منجر به تشدید علائم بیمار شود. از سوی دیگر، کم‌آبی ناشی از روزه‌داری می‌تواند منجر به تغییر سطح سرمی داروهایی نظیر لیتیم در این افراد و عود بیماری یا بروز عوارض شود. همچنین گرسنگی می‌تواند بر روی متابولیسم داروهایی نظیر والپروات، بانام‌های دیگر دی والپروکس و والپروییک اسید که در اختلالات اعصاب و روان مورداستفاده است، تأثیر بگذارد.

وی در ادامه تصریح کرد: ازآنجایی‌که اشکال آهسته رهش و طولانی رهش بسیاری از داروهای مورداستفاده در اختلالات اعصاب و روان مانند داروهای مورداستفاده در اختلال افسردگی، داروهای تثبیت‌کننده خلق، داروهای مورد مصرف در اختلالات سایکوتیک و داروهای ضد تشنج ساخته‌شده است، در صورت اصرار بیمار بر روزه‌داری، پزشک می‌تواند این اشکال دارویی را با درنظر گرفتن ملاحظات مربوطه جایگزین یا تجویز نماید.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
8 + 7 =