شایعه آهنربا شدن بعد از تزریق واکسن کرونا!

شناسهٔ خبر: 29D9D999 -
به تازگی عده‌ای از افرادی که انواع واکسن‌های کووید ۱۹ را تزریق کرده‌اند، با انتشار تصاویر و ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی ادعا کردند محل تزریق واکسن خاصیت مغناطیسی پیدا کرده و فلزات را به خود جذب می‌کند. با این حال مسئولین بهداشت کشورمان و دانشمندان در سراسر جهان نسبت به این مساله واکنش داده‌اند.

شهروز ابراهیمی بازیگر سریال ستایش که ساکن کانادا یکی از افرادی بود که با انتشار یک ویدئو اعلام کرد پس از دریافت واکسن کرونا بدنش خاصیت آهنربایی داشته و اجسام فلزی به بدنش می‌چسبد.

 

آهنربایی شدن پدر و مادر مهراب قاسم خانی

مهراب قاسم خانی، نویسنده کشورمان نیز با توضیح اینکه قطعا با هر شرایطی واکسن زدن را به همه پیشنهاد می‌کند، اما از پزشکان سوال می پرسد که بدن پدر و مادرش چرا پس از تزریق واکسن کرونا خاصیت آهنربایی پیدا کرده و سکه به بازوی آنها می‌چسبد. وی فیلم‌هایی از چسبیدن کلید و سکه به بدن پدر و مادرش را در اینستاگرام خود استوری کرد.​​​​​​​

 

http://app.akharinkhabar.ir/AndroidOnlineNewsImage.aspx?id=166917&type=imgCenter

 

مهراب قاسم خانی با انتشار استوری‌های بعدی اعلام کرد که بدن تعدادی از دوستانش که هنوز واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند نیز همین واکنش را نشان داده است.

 

http://app.akharinkhabar.ir/AndroidOnlineNewsImage.aspx?id=166919&type=imgCenter http://app.akharinkhabar.ir/AndroidOnlineNewsImage.aspx?id=166918&type=imgCenter

 

بر خلاف این ادعاها رضا توکلی بازیگر سینما و تلویزیون، تصویر عجیبی از خودش منتشر کرد و نوشت: نیت و نوبت گرفتن برای تزریق واکسن هم جوابه، من که هنوز واکسن نزدم.

 

http://app.akharinkhabar.ir/AndroidOnlineNewsImage.aspx?id=166923&type=imgCenter

 

کارشناسان داخلی چه گفتند؟

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در رشته توئیتی تاکید کرد: بدن برخی افراد می‌تواند کم و بیش فلزات بخصوص آهن را به خود جذب کند و این موضوع هیچ ربطی به واکسن ندارد. هیچ نکته منفی یا توانایی مثبتی هم محسوب نمی‌شود.این موضوع ناشایع نیست، ممکن است حتی خود شما هم چنین باشید بدون اینکه ارتباطی به واکسن زدن شما داشته باشد، ممکن است برخی ازین تصاویر فیک باشد ولی این قاعده عام نیست، چه واکسن زده باشید از هر نوعی چه نزده باشید، این موضوع ممکن است در مورد شما یا برخی اطرافیان صادق باشد، واکسن بزنید.

چنانکه بسیاری از کسانی که واکسن کرونا زده‌اند چنین موردی را ندارند و اما چه بسیار که واکسن نزده‌اند و چنین‌اند، فایزر و مدرنا و آسترزنکا و سینوفارم و اسپوتنیک هم ندارد، اراجیفی هم که می‌شنوید زاییده اذهان بیمار و مالیخولیایی است، راه نجات بشر از کرونا و مکافات آن واکسن است.

 

دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹: مغناطیسی شدن بدن ربطی به تزریق واکسن کرونا ندارد.

عاطفه عابدینی دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ نیز در مورد موضوع آهنربایی شدن بدن پس از تزریق واکسن اعلام کرد: چسبیدن فلزات به بدن در برخی افراد ممکن است رخ بدهد و در بسیاری افرادی که واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند نیز مشاهده شده است؛ بنابراین به هیچ وجه نمی‌توان چنین چیزی را به تزریق واکسن کرونا نسبت داد. مواردی مانند چربی پوست یا رطوبت یا تکیه گاه بودن قسمتی از بدن در این زمینه ممکن است موثر باشد و نباید این مباحث را به موضوع مهم واکسیناسیون کرونا نسبت داد.

 

کارشناسان خارجی چه گفتند؟

ال ادواردز، استادیار فناوری زیست پزشکی از دانشگاه ردینگ، به خبرگزاری نیوزویک گفت که “به هیچ وجه هیچ راهی وجود ندارد که یک آهنربا پس از تزریق به بازوی فرد بچسبد. بدن شما دقیقاً از همان بلوک‌های سازنده بیولوژیکی مواد موجود در واکسن ساخته شده است. بنابراین، تزریق یک دوز ناچیز از این ماده شما را تحت تأثیر مغناطیسی قرار نمی‌دهد. پس در هیچ کدام از انواع واکسن‌های کووید ۱۹ ریزتراشه وجود ندارد.

 

نشریه فوربز نیز با نوشتن چند نکته مهم به رد این ادعاها می پردازد:

1- برای اینکه یک کلید به شما بچسبد باید آهنربای زیادی به بدن شما وارد شود. اما یک دوز واکسن کرونا کمتر از یک میلی‌لیتر است، و فایزر فقط ۰.۳ میلی‌لیتر حجم دارد. این میزان برای انتقال یک میکروچیپ عادی کافی نیست. حتی اگر کل آن مایع پر از آهن فرومغناطیسی باشد، آنقدر کافی نیست که کلید را روی بازویتان نگه دارد.

2- به مواد سازنده واکسن‌های کووید نگاه کنید. در واکسن‌ها به جز ام‌آران‌ای، یا آدنوویروس، مقادیری لیپید، پروتئین، نمک و شکر هست. این واکسن‌ها هیچ‌کدام حاوی آهن فرومغناطیسی نیست.

3- هیچ مدرک و سند واقعی برای اثبات تئوری‌های توطئه درباره “میکروچیپ واکسن” وجود ندارد. بعضی برای دیده شدن با زدن کمی عسل یا چسب کلید را به پوست خود می چسبانند یا اینکه تصاویر و ویدئوهایشان را دستکاری می کنند.

 

حرف آخر

در تمام مواد تشکیل دهنده واکسن‌ها که به صورت عمومی در دسترس قرار گرفته‌اند به اندازه کافی از هر چیزی که بتواند یک آهنربا را به خود جذب کند ندارد و به طور قطع در آنها هیچ میکروچیپ یا دستگاه ردیابی وجود ندارد. با توجه به شایعات زیادی که در شبکه‌های اجتماعی به وجود می‌آید و به علت اینکه توجیه علمی دقیقی مبنی بر آهنربایی شدن بدن انسان‌ها وجود ندارد، برای جلوگیری از شایعه‌پردازی بیشتر و ترسیدن و دوری از تزریق واکسن کرونا که در حال حاضر تنها راه رسیدن به ایمنی جمعی است، بهتر است تا رسیدن جواب دقیق علمی صبر کنیم تا دانشمندان دلیل منطقی برای این پدیده به ما بدهند.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
8 + 1 =