ضرورت تعیین حریم تپه‌های تاریخی محدوده شهرهای آذربایجان‌غربی

شناسهٔ خبر: 29F80B96 -
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی گفت: ضرورت دارد تعیین حریم در تپه‌های محدوده شهرها مانند «تپه شایگان مهاباد» و «تپه ترمنی ارومیه» تسریع یابد.

به گزارش هاناخبر ،

افزایش حفاری های غیر مجاز، صدور مجوزهای ساخت و ساز در تپه های باستانی درون شهری در آذربایجان غربی، میراث فرهنگی این استان را تهدید می کند.

یکی از این محوطه های باستانی «تپه شایگان مهاباد» است که دارای آثاری از دوره‌های مفرغ و هزاره اول پیش از میلاد است که در سال 1345 با شماره 609 نیز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

اما این محوطه باستانی علیرغم ثبت ملی در 53 سال پیش مورد دست اندازی واقع شده و در طول سالیان اخیر پروانه های ساخت در این محوطه صادر شده است. اکنون با کاوش های باستان شناسی پرونده حقوقی این متخلفان نیز رنگ دیگری به خود گرفته است.

امروز مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی در جلسه بررسی و اقدام عاجل و پیگیری ویژه در ارتباط با موارد خاص تخلفات بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی گفت: ضرورت دارد تعیین حریم در تپه‌های محدوده شهرها مانند «تپه شایگان مهاباد» و «تپه ترمنی ارومیه» تسریع یابد. 

جلیل جباری اظهار کرد: ضرورت هم‌افزایی برای جلوگیری از آسیب به این بافت‌ها بیش از پیش احساس می شود و باید حداکثر استفاده را از قوانین برای حفاظت از بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی انجام داد،

او ادامه داد: برای حفاظت از بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی باید در بین مردم فرهنگ‌سازی شود تا آنها خودشان نسبت به مراقبت از بافت‌ها و محوطه‌ها حساس و مسئول باشند.

جلیل جباری ادامه داد: برای شناسایی و مشخص شدن بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی نصب تابلو ضروری است و با نصب این تابلوها مشخص خواهد شد که محل مورد نظر یک منطقه تاریخی و ثبت شده است و هرگونه حفاری در این مناطق غیرقانونی بوده و پیگرد قانونی دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان او با اشاره به ضرورت تعیین حریم در تپه‌های محدوده شهرها مانند «تپه شایگان مهاباد» و «تپه ترمنی ارومیه» تاکید کرد: باید با تهیه بروشورهای اطلاع‌رسانی و کمک گرفتن از رسانه‌ها از جمله صدا و سیما در ارتباط با جایگاه این تپه‌های تاریخی و تخلفات انجام گرفته در آنها به مردم آگاهی‌های لازم داده شود.

گفتنی است؛ عرصه ی باستانی در تپه شایگان مهاباد حدود دو و نیم هکتار اسر اما در حال حاضر با ساخت و سازهای غیرمجاز در سال های اخیر تنها یک هکتار از آن باقیمانده است.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
4 + 2 =