قلعه سام؛ شاهکار معماری دوره ساسانی/ پایگاهی مستحکم در مقابل هجوم دشمنان تاریخ ایلام

شناسهٔ خبر: 29FB84F3 -
معماری قلعه سام در شهرستان چرداول که متعلق به دوره ساسانی است، جنبه نظامی و دفاعی داشته و به عنوان یک دژ محکم در برابر هجوم دشمنان عمل کرده است.

به گزارش هاناخبر ،ایلام را با کوه‌های بلند و قلعه‌های استوارش می‌شناسند، سرزمینی که لابه‌لای کوه‌ها و قلعه‌ها، تاریخی سراسر پرافتخار را بر پیشانی افتخارات خود دارد.

قلعه‌ها و دیوارهای مستحکم هنوز خاطرات مقاومت در برابر هجوم بیگانگان و حراست از مرزهای وطن را در خود دارند، آنها قرن‌ها چه در برابر هجوم سواران طاغی و چه در برابر برف، باد و زلزله ایستاده‌اند.

این قلعه‌ها با دیواره‌های ضخیم، نقش و نگارهای سنگی و خشتی خود، بخشی از تاریخ این سرزمین را به نسل امروزی روایت می‌کنند.

قلعه‌های مستحکم و با شکوه در مناطق ایلام تداوم زندگی در هزاره‌های پیش از تاریخ تا قرون اولیه اسلامی را روشن می‌سازند؛ وجود قلعه‌های تاریخی با ویژگی‌های منحصر به فرد در استان ایلام، گواه روشنی بر تمدن این کهن دیار شگفت آمیز است.

قلعه‌ها روایتگر حقایق جالبی از زندگانی گذشتگان هستند

حسنی یکی از شهروندان هلیلانی  اظهار داشت: قلعه‌ها، بناهایی استوار هستند که از دریچه هر یک از آن‌ها حقایق جالبی از زندگانی گذشتگان به چشم می‌آید.

وی افزود: قلعه‌ها در زمان‌های مختلف کاربردهای متفاوتی داشته‌ و گاه به عنوان یک دژ محکم در برابر هجوم دشمنان عمل کرده و گاه در زمان صلح و آرامش، کاربردی شبیه به کاخ و تفرجگاه  و گاهی نیز محل زندگی و حتی کاربرد مذهبی داشته‌اند.

حسنی تصریح کرد: برخی از این قلعه‌ها در نزدیکی اجتماعی مردمی و یا به اصطلاح روستایی ساخته می‌شدند تا نوعی احساس امنیت را در بین مردم ایجاد کنند، از این رو برخی از نام قلعه‌ها از همان روستاها گرفته شده مانند "قلعه سام" که بر گرفته از روستایی در آن حوالی است و برخی نیز در سرحدات مرزها جهت جلوگیری از هجوم دشمنان ساخته می‌شدند.

قلعه سام یکی از مکان‌های تاریخی ایلام است

مالک شنبه‌زاده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام نیز  اظهار داشت: قلعه سام یکی از آثار تاریخی ایران و مکان‌های تاریخی ایلام است؛ محوطه باستانی قلعه سام در شهرستان چرداول، در نزدیکی روستا چم بور از توابع شهرستان هلیلان واقع شده است.

وی افزود: این مجموعه از سه بخش مرتبط به هم در عین حال با فاصله و مستقل شکل گرفته و از نظر دوره‌ای در یک دوره از تاریخ که احتمالا حد فاصل اواخر دوره پارت‌ها و اوایل دوره ساسانی است ایجاد شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری ایلام تصریح کرد: معماری این قلعه جنبه نظامی و دفاعی داشته و در صعب‌العبورترین بلندی‌های کوه بنا شده زیرا طرح و نقشه‌ای از پیش نداشته، طراح یا معمار برج‌ها، اتاق‌ها و ورودی‌ها را با توجه به موقعیت طبیعی صخره‌ها احداث کرده است.

تلاش برای مرمت و بازسازی قلعه سام

محمدجواد خانزادی کارشناس میراث فرهنگی ایلام  نیز مطرح کرد: به طور کلی معماری قلعه به سبک معماری دوره ساسانیان ساخته شده است.

وی افزود: مصالح ساختمانی که برای ساخت آن مورد استفاده قرار گرفته، عبارتند از: سنگ، گچ، ساروج، ملات، گچ و در بعضی جاها نیز گل به کار رفته است.

کارشناس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام تصریح کرد: فضای کامل این قلعه به طور کامل تخریب نشده و برای مرمت و بازسازی مجدد آن در حال پیگیری هستیم.

آتشکده قلعه سام ایلام به عنوان یکی از آثار باستانی و جاذبه‌های تاریخی استان ایلام با شماره  ۷۹۹۸ در مورخ اسفند ماه ۱۳۸۱ در میان آثار ملی ایران به ثبت رسید.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
6 + 7 =