لبنان پس از داعش؛ میدان رقابتی با نفوذ بالای ایران

شناسهٔ خبر: 3215D0B9 -
برخی تحلیلگران با اشاره به سفر مقاماتی از ایران و عربستان به بیروت اعلام کردند لبنان پس از داعش به زمین مسابقه تهران و کشورهای حاشیه خلیج فارس تبدیل خواهد شد.

به گزارش هاناخبر ،

چند ماه پس از انتخاب «دونالد ترامپ» به رئیس‌جمهوری آمریکا که همه منتظر یک دیدگاه راهبردی جدید برای آمریکا در منطقه خاورمیانه بودند و همچنین منتظر بودند تا ببینند آمریکا در سوریه چه کار می‌کند، هیچ چیزی تغییر نکرد.

وبگاه خبری تحلیلی «المدن» لبنان در گزارشی در این باره نوشت: جدای از برخی سیاست‌های کشورها، شکی نیست که یک محور، «بازنده» شده و سران این محور، آن را اعلام نمی‌کنند و هم‌چنان صداهایشان بلند است اگرچه واقعیت‌ها چیز دیگری است. برخی که خود را شکست‌خورده می‌بینند به دنبال بازنگری در دیدگاه منطقه‌ای‌شان هستند و غالبا سرزنش‌ها متوجه آمریکا و سیاست خارجی‌اش می‌شود که در شکست این محور سهیم است.

تحلیلگران معتقدند سیاست آمریکا پس از روی کار آمدن ترامپ (در سوریه) تغییر نکرد، صحبت‌هایی درباره اینکه نقش ایران در سوریه محدود خواهد شد، بود اما در عمل، عکس آن مشاهده شد. ایران باقی ماند و از مرزهای لبنانی-سوری به مرزهای سوری-عراقی رسید.

اما نسبت به ایران، واضح است که امور به سمت مسیر معمول یعنی سرمایه‌گذاری روی مرحله پساداعش در لبنان، سوریه و عراق پیش خواهد رفت؛ پایان حضور داعش در مرزهای لبنان بدان معناست که لبنان راحت خواهد شد و ارتش خودش را تثبیت خواهد کرد. صحبت بر روی مرحله پس از تهدیدات تروریستی است. اینجا سوال‌های بسیاری درباره وضعیت لبنان پس از این تحولات پیش می‌آید.

برخی معتقدند سوریه وارد مرحله جدید خواهد شد و باید با این مرحله همراه شد؛ بعضی معتقدند مقابله با ایران باید به زمان پس از داعش موکول شود و به تبعش، صحبت از آن که سال آینده سال مقابله با ایران خواهد بود، همچنان مطرح است.

المدن در ادامه نوشت: «پس از داعش چه خواهد شد؟» این سوالی است که حزب‌الله  نمی‌خواهد فعلا با آن روبه‌رو شود خصوصا اگر با سرنوشت سلاح حزب‌الله و مرحله پس از این نبرد همراه شود. همراه این سوال، این مطرح خواهد بود که وظیفه حزب‌الله و سلاحش در مرحله جدید چه خواهد بود؛ زمانی که دیگر نبرد بزرگ (جنگ سوریه) تمام شده و همه به دنبال راه‌حل سیاسی هستند.

شکی نیست که تحولات، این را از حزب‌الله می‌خواهد که سوال‌های جدی‌ای درباره نقش و فعالیت خارجی‌اش مطرح کند اما این جنبش موفق به کسب دستاوردهایی خوب یعنی تثبیت پایگاه‌هایی شده که به خاطرش می‌جنگیده است. علیرغم اینکه سوریه به وضعیت قبل خودش باز نمی‌گردد هیچ نیرویی به تنهایی قادر به ایجاد یک راه‌حل برای سوریه نخواهد شد؛ این تحولات از خلال تماس‌های نامحدود میان کشورهای منطقه‌ به ویژه ترکیه و ایران واضح و آشکار است و از جمله موارد دیگر آن، تلاش‌های مسقط و وارد شدن این کشور بر خط ارتباط  غیرمستقیم میان ریاض و تهران و نیز تمایل عربستان برای بهبود رابطه با عراق است.

 

المدن افزود: نمی‌توان توافق روسیه و آمریکا در سوریه را از این وضعیت جدا کرد و اینجاست که نگرانی آمریکا در مقابل ثبات دیدگاه روسیه آشکار می‌شود. موضوع مهم اساسی برای مقابله با ایران و محدود کردن نفوذش در سوریه ، حضور این کشور در مرزهای سوری و اسرائیلی است اما در مابقی جغرافیای سوریه، حضور ایران ثابت است و سهمش محفوظ. هنوز بسیار زود است که درباره شکست نقش ایران و حزب‌الله در سوریه سخن گفت.

ایران در همه این تحولات رقابت کرد تا در اعلام پیروزی پیشی بگیرد؛ طی سفر «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان به ایران، سفر وزرای لبنانی به سوریه و بازگشت روابط رسمی به حالت قبل تصویب شد و پس از آن «حسین جابری انصاری» معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه ایران به لبنان آمد و با مسئولان مختلف این کشور دیدار کرد و از «میشل عون» رئیس‌جمهور برای سفر به ایران دعوت کرد.

این سفر در عجله در اعلام پیروزی و ابلاغ آن به لبنانی‌ها جدا نبود تا ورق‌ها بر اساس آن چیده شود. برخی این اقدام ایران را مسابقه‌ای برای جهش کشورهای حاشیه خلیج فارس به خصوص عربستان برای آمدن به سمت لبنان می‌دانند؛ نمونه آن سفر «ثامبر السبهان» وزیر مشاور دولت عربستان در امور خلیج فارس به لبنان است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
1 + 4 =