واکنش ها به سلفی عاملان قتل جوان مهابادی

شناسهٔ خبر: 3240854E -
قتل و آتش زدن صادق، جوان مهابادی و انتشار تصاویر و سلفی‌ها با جنازه وی توسط عاملان قتل در شبکه های اجتماعی بازخورد گسترده ای داشته است. مظنونان این قتل بازداشت شده و در اختیار مقامات قضایی قرار گرفتند.

به گزارش هاناخبر ،اول مهرماه سال جاری ۴ تن از دوستان صادق ۱۹ ساله، ابتدا با چاقو و اجسام تیز به او ضرباتی وارد کرده و او را رها می کنند. فردای آن روز جنازه نیمه جان وی را در خارج از شهر و در بیابان‌های روستای «کهریز» در نزدیکی شهر مهاباد آتش زدند.

چهار مظنون بازداشت شده این قتل دلخراش همگی ۱۸ تا ۲۰ ساله هستند. به گزارش رسانه‌های ایران این افراد در بازجویی‌های اولیه انگیزه خود از قتل دوستشان را «انتقامجویی به دلیل مسائل غیراخلاقی» اعلام کردند.

سه نفر از این جوانان به معاونت و یکی از آنان به عاملیت قتل اعتراف کرده اند. به نظر می‌رسد این افراد مقتول را در یک پارتی شبانه مسموم و بیهوش کردند و پس از وارد آوردن ضربات چاقو برای مخفی کردن قتل، جسد وی را سوزاندند.

سرهنگ رضا ظهیریان، فرمانده انتظامی مهاباد در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که سوم مهر جسد سوخته شده این جوان توسط یک چوپان در کنار جاده پیدا شد که با حضور پلیس مدارک جمع آوری و جنازه به پزشکی قانونی منتقل شد.

فرمانده انتظامی مهاباد می گوید که خانواده این جوان نیز به پاسگاه مراجعه و اعلام کردند که فرزند آنان با نام صادق شب گذشته به همراه دوستان خود از خانه بیرون می‌رود. خانواده صادق اضافه کردند که این افراد «دوستان و هم دانشگاهی های» وی بوده اند.

به گزارش مسئولان پرونده چهار جوانی که در این قتل دست داشتند به دلیل مصرف الکل حالت عادی نداشتند. تحقیقات این پلیس درباره این قتل با اعتراف عاملان آن به پایان رسیده و پرونده در اختیار مراجع قضایی قرار خواهد گرفت.
واکنش ها به در شبکه های اجتماعی

انتشار تصاویر سلفی عاملین قتل با جنازه در حال سوختن قربانی، واکنش شدید کاربران به‌ویژه شهروندان مهابادی در شبکه های اجتماعی را در پی داشت.

بسایری از کاربران ناراحتی و تاثر خود را از این قتل نشان داده و از انتشار تصاویر آن توسط عاملین قتل ابراز انزجار کرده اند.


بسیاری از واکنش‌های فضای مجازی به این جنایت، بخصوص در مهاباد بسیار خشونت آمیز به نظر می‌رسد. به گزارش ایلنا، والدین جوان مقتول مهابادی در پی این واکنش ها با انتشار بیانیه ای مردم را به آرامش دعوت کردند. در این بیانیه آمده است: «ضمن دعوت مردم عزیز و شهروندان فهیم مهاباد به حفظ آرامش، از دستگاه قضایی تقاضا داریم در اسرع وقت و با قاطعیت با موضوع برخورد نماید تا شاهد تکرار چنین فجایعی مباشیم.»

عده ای از کاربران شبکه های اجتماعی از دیگران می خواهند تا انتشار تصاویر سوزانده شدن جوان کشته شده را متوقف کنند.


جنبه قانونی انتشار تصاویر قتل و جریحه دار کردن افکار عمومی

سلفی گرفتن و انتشار آنها در شبکه های اجتماعی میان جوانان محبوبیت بسیاری دارد اما اخیرا این محبوبیت وجهه ای دیگر از خود نشان داده است. سلفی‌هایی با اجساد اقوام در شبکه های اجتماعی دیده می شود که بعنوان مخوف ترین تفریح جهان از آن یاد می کنند. اما انتشار تصاویر به جنازه مقتول توسط عاملان قتل، امری استثنایی به نظر می‌رسد و به این مساله جنبه حقوقی و قضایی می دهد.

عباس تدین، حقوقدان و استاد دانشگاه در گفتگو با روزنامه قانون درباره انتشار تصاویر این قتل توسط عاملان گفت: «اينكه چند نفر، دوست خود را به قتل برسانند و اين امر آن‌ قدر برایشان عادی باشد كه فيلم آن را منتشر كنند يا اينكه كنار جسد سوخته او عكس سلفی بگيرند و در فضای عمومی منتشر كنند، مي‌تواند جرم ديگری را به آن‌ها منتسب كند كه در قانون جرايم رايانه‌ای پيش‌بينی شده‌است؛ به عبارت ديگر انتشار تصاوير يا مطالبی كه افكار عمومی را جريحه‌ داركند يا نظم عمومی را هدف قرار دهد و باعث تشويش اذهان عمومی شود، می تواند جرم مستقل ديگری باشد كه جنبه تعزيری داشته و مصداق قانون جرايم رايانه‌ ای خواهد بود.»

این استاد دانشگاه در خصوص ریشه یابی این نوع جرائم آن را وابسته به دلالیل مختلف از جامعه پذیری فرد تا دلایل شخصی و روانی دانست. وی در خصوص رواج خشونت در جامعه و احتمال ناشی شدن آن در پی از بین رفتن قبح عمومی گفت: « با گسترش فضاي مجازي و اينترنت، برخي با اين تفكر كه مي‌توانند در اين فضا ماهيت خويش را مخفي كنند، هر رفتاري را كه در فضاي سنتي جرم است و امكان شناسايي آن وجود دارد، در فضای مجازی به راحتی انجام مي‌دهند. در اين زمينه، بحث تدابير پيشگيرانه يا به عبارتی پيشگيری از جرم و برخوردهای قضايی و كيفری عبرت آموز می تواند در كاهش ارتكاب به جرم و كاهش آستانه ارتكاب به جرم موثر باشد.»

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
8 + 2 =