هنگام استفاده از شوینده ها به چه نکاتی باید توجه کرد

شناسهٔ خبر: 32573D0F -
بی احتیاطی در استفاده از مواد شوینده در این روزها، که بازار خانه تکانی هم داغ است ممکن است سلامتی را به خطر اندازد و باعث مسمومیت شود.

به گزارش هاناخبر ، رئیس اداره تحقیق توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه حدود ۹۰درصد از مسمومیت‌ها در منزل رخ می‌دهد افزود: محصولات شیمیایی و شوینده ها، نفت و بنزین و دارو‌ها را باید  در ظرف اصلی آن نگهداری کرد.

وریا رحیمی افزود: هیچگاه این فرآورده‌ها را در ظرف مواد خوراکی (مانند بطری نوشابه) نگهداری نکنید چرا که این احتما وجود دارد که کودکان به اشتباهی آن را مصرف کنند که این عمل موجب مسمومیت شدید آنان خواهد شد.

وی  گفت: برای دور نگهداشتن داروها، محصولات شوینده و فرآورده‌های آرایشی- بهداشتی  از دسترس کودکان باید این مواد را در ارتفاع بالا، در کمد مجهز به قفل نگهداری کرد و  قبل از دور انداختن ظرف حاوی مواد شیمیایی و شوینده ، آن را با آب شست. ‏

رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه از قرار دادن ظروف حاوی مواد شیمیایی در کنار مواد غذایی و همچنین شعله آتش باید خودداری کرد گفت: الکل و بسیاری از ترکیبات ضدعفونی کننده قابلیت اشتعال دارند. ‏

وی افزود: از ‏نگهداری محصولاتی همچون الکل، ضدیخ، شیشه‌پاک‌کن، بنزین، نفت، سموم علف‌کش، سموم حشره‌کش و ‏کود‌های باغبانی، ترکیبات لوله بازکن، جرم گیر و لکه بر در کمد‌های بدون قفل در پارکینگ و حیاط منزل باید  پرهیز کرد.
‏ ‏
رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: ‏در هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده‌های شوینده و پاک‌کننده پنجره‌ها را باز و در صورت بسته بودن محیط هواکش را روشن کنید تا  به گردش هوا  در محیط  کمک شود.

رحیمی اظهار داشت: پس از مصرف مواد شوینده، سفیدکننده، جرم بر و لوله‌بازکن در محیط‌های دربسته و کوچک مانند دستشویی و حمام به‌هیچ‌عنوان در این مکان‌ها توقف نکنید چراکه گاز‌های تولیدشده در فضای کوچک، خفه‌کننده و سمی است.

وی خاطرنشان کرد:در صورت تماس پوست و یا چشم با مواد شوینده و ضدعفونی کننده، مواد اسیدی و یا قلیایی، پوست و چشم را با ید با مقادیر فراوان آب شستشو داد و مصدوم را به مرکز درمانی منتقل کرد.

رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد:  هرگز بیماری که مواد با خاصیت خورندگی مانند اسید‌ها و قلیاها را بل

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
7 + 6 =