استفاده از سازه بتن غلطکی در احداث سیل بند

شناسهٔ خبر: 32A3E086 -
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی آذربایجان شرقی از استفاده از سازه بتن غلطکی در احداث سیل بند خبر داد.

به گزارش هاناخبر ،

تورهای رسانه‌ای که به مناسبت‌های گوناگون و توسط ادارات و نهادها برای بازدید از جاذبه‌های تفریحی، گردشگری، منابع طبیعی و محیط زیست یا بازدید از اماکن مذهبی و ... برگزار می‌شود خاطرات خوب و مفرحی را برای اصحاب رسانه و خبرنگاران رقم می‌زند.

در تورهای رسانه‌ای کار خبری با چاشنی تفریحی و لذت بردن از مناظر زیبای طبیعت خستگی را از تن بیرون کرده و باعث افزایش نشاط و روحیه مضاعف می‌شود.

در قالب توررسانه‌ای این بار مقصد سفرمان شهرستان کلیبر و  جلفا و بازدید از پروژه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری این دو شهرستان است که با مدیریت اداره کل منابع طبیعی  استان آذربایجان‌شرقی برگزار شد. ولی این بار در سایه بد قولی برخی از اصحاب رسانه و همکاران خبری که وعده آمدن و حضور مشتاقانه برای این تور رسانه‌ای را اعلام کرده بودند باعث شد تور دو روزه به تور یک روزه تغییر کرده و برنامه بازدید از پروژه‌های آبخیزداری شهرستان کلیبر حذف شده و به زمان دیگری موکول شود.

مقصد حرکتمان شهرستان جلفا است ولی قبل از شهرستان جلفا به بازدید از بزرگ ترین طرح سیل بند و رسوب گیر استان در روستای لیوار شهرستان مرند می رویم.

سیل بند و رسوب گیر روستای لیوار مرند از نوع سازه بتن غلتکی بوده و برای دومین بار در استان آذربایجان شرقی اجرا می شود.

محمد رضی الهیان معاون بخش آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی در بازدید خبرنگاران از این پروژه با اشاره به نقش سیل بندها در جلوگیری از خسارات سنگین سیل در این منطقه گفت: سیل‌بندها علاوه بر جلوگیری از فرسایش خاک، کمک به تغذیه سفره‌های زیرزمینی آب، افزایش پوشش گیاهی و کنترل سیل و رسوب، زمینه استفاده از آب‌های سطحی را در حوزه کشاورزی و دام فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این نوع رسوب گیر بعد از استان خوزستان در آذربایجان شرقی و در روستای لیوار مرند احداث می شود خاطرنشان کرد: : در  سازه بتن غلتکی به جای استفاده از سنگ، از شن و ماسه و سیمان استفاده شده که علاوه بر کیفیت بسیار بالا  کم هزینه نیز است.

بنا به گفته وی عرض این سازه غلتکی  ۱۲۰ و ارتفاع کل آن را ۹ متر است .

الهیان عمر مفید این سازه را بیشتر اعلام کرد و افزود: عمر مفید این نوع سازه ها به علت استفاده از یک نوع مصالح بیشتر است و  ایجاد طرح‌های آبخیزداری علاوه بر تقویت سفره‌ آب های زیرزمینی، جلوگیری از هدر رفت آب و خشکسالی، نقش مهمی در حفاظت از خاک و محیط زیست دارد.

الهیان  پیشرفت فیزیکی این طرح را ۷۰ درصد اعلام کرد و در مورد آخرین سیل رخ داده در این منطقه گفت: آخرین سیلی که در این منطقه خسارات زیادی به پل ها و منازل مسکونی و نیز قنات های یامچی و کوزه کنان وارد آورد در سال ۸۸ بود و ساخت این سیل بند ها می تواند جلوی خسارات را در هنگام وقوع سیل بگیرد.

بازدید خبرنگاران از سدهای سنگی ملاتی گلفرج جلفا بخش دوم این تور رسانه‌ای بود.

اکبرزاده رئیس اداره حفاظت خاک و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی نیز در این بازدید به تشریح جزییات سیل بند دشت گلفرج جلفا پرداخت.

وی گفت: کار احداث این  سازه از چهار سال قبل آغاز شده و در زمان  بروز سیل این سیل بند از سرعت سیل کاسته و مانع ورود رسوب به سد خدافرین خواهد شد.

وی نوع این سیل بند را پلکانی اعلام کرد و افزود: با توجه به اینکه سرعت سیل خیلی زیاد است و خسارت بسیار زیادی به منازل مسکونی و زمین های کشاورزی وارد می کند بنابراین پلکانی بودن رسوب گیر موجب می شود تا رسیدن به سد از سرعت آن کاسته شده و جلوی خسارات ناشی از سیل تا حد زیادی گرفته شود.

اکبرزاده افزود: احداث رسوب گیرها علاوه بر بهتر کردن قابلیت نفوذ آب در خاک، پوشش گیاهی و مواد آلی خاک را به‌ طور قابل ملاحظه افزایش می‌دهد و برای استفاده کشاورزان و دامداران و نیز رونق  اقتصادی منطقه بسیار مفید است.

رییس اداره  آبخیزداری اداره کل مابع طبیعی استان همچنین در مورد سیل بند دیگر گلفرج گفت: این سیل بند نیز که به ارتفاع هشت متر با حجم دیواره هزار مترمکعب در حال ساخت است ۵۰۰ میلیون تومان هزینه در برداشته و ضربه گیر خوب با موقعیت مکانی عالی در منطقه می باشد.

وی افزود: مکان این سیل بند با مطالعات کارشناسی شده انتخاب شد که علاوه بر هزینه کم آن بهترین محل برای کنترل سیل به حساب می آید.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
3 + 8 =