شوخی در سوچی!/ دکتر صلاح الدین خدیو

ترامپ و اردوغان و نتانیاهو و ... در بدیهه گویی و عوام زدگی، گوی سبقت را از پیشینیان خود ربوده اند.

 هاناخبر ، دکتر صلاح الدین خدیو؛ آنقدر قطعنامه صادر کنید تا قطعنامه دانتان پاره شود. پژواک این جمله تاریخی که بی مسئولیتی و لاقیدی گوینده آن را می رساند، هنوز در گوش ایرانیان طنین انداز است. اما اگر در آن زمان محمود احمدی نژد یکه تاز‌ و تنها بود، شوربختانه جهان سیاست امروز، مملو از اینگونه رهبران است. ترامپ و اردوغان و نتانیاهو و ... در بدیهه گویی و عوام زدگی، گوی سبقت را از پیشینیان خود ربوده اند.
ساعتی پیش اردوغان در نشست سوچی گفت، با پوتین به توافقی تاریخی درباره سوریه دست یافته و پس از 150 ساعت در صورت عدم عقب نشینی کردها از مرزهای ترکیه، آنها را مورد حمله قرار خواهد داد.
ظاهرا اردوغان چیزی را که نصفه و نیمه از واشنگتن گرفت، می خواهد از کرملین بگیرد. اما پرسش این است وی از ترس تبعات تحریم های آمریکا با آتش بس موافقت کرد، آیا حاضر است دوباره خود را در معرض تحریم قرار دهد؟ یا خواسته صرفا بلوف بزند؟ یا اینکه طرف روسی طبق معاهده آدانا، با ترکها گشتهای مشترک در عمق 5 کیلومتری خاک سوریه انجام می دهد؟
پاسخ به این سوالات مستلزم  روشن شدن موضع آمریکا درباره نشست سوچی است.
صد البته آمریکا از قبل گفته آتش بس اعمال شده دائمی است و نقض آن ترکیه را دچار عقوبت خواهد کرد.
اردوغان در سوچی دوباره به اسکان آوارگان سوری در منطقه امن اشاره کرده و گفته یک میلیون آواره را در آنجا ساکن خواهد کرد. البته روشن نکرده در سراسر شرق فرات یا حد فاصل گری سپی تا سرکانی؟
فرصت را غنیمت می شمارم و یکی از لطیفه های احمدی نژاد را یادآوری می کنم. هنگامی که 80 میلیون ایرانی وعده می داد به هر کدام امکان برخورداری از دو هزار متر ویلا و خانه باغ بدهد.
طرح رئیس جمهور ترکیه برای اسکان آوارگان سوری در کردستان هم علیرغم نیت شریرانه ورای آن، از لحاظ غیرواقعی بودن مشابه طرح احمدی نژاد است. غیرممکن و غیرقابل اجرا و ویژگی کسانی که خیال می کنند و بعد رویاهایشان را بر زبان می آورند.
چگونه می توان مردم اطراف دمشق و شرق حلب و حما و حمص را در یک نوار باریک مرزی متراکم که هم اکنون با محدودیت شدید منابع آبی مواجه است، به زور وادار به سکونت نمود؟ لابد اردوغان می تواند!

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
8 + 9 =