کردستان میزبان رنگین کمان موسیقی اقوام ایران زمین

شناسهٔ خبر: 33EB6503 -
کردستان از ۸ تا ۱۱ مهر به مناسبت هفته وحدت میزبان گروه‌های موسیقی از ۱۸ قوم ایران زمین است.

به گزارش هاناخبر ، نشست خبری نخستین جشنواره شعر و موسیقی سنتی ویژه اقوام ایرانی با حضور حسین قرایی مدیرکل روابط عمومی صداوسیما، حسن عابدینی معاون استان ها، اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان و علی مرادی مدیرکل صداوسیمای کردستان در سالن کنفرانس اداره کل روابط عمومی سازمان صداوسیما برگزار شد.
در ابتدای این نشست مدیرکل روابط عمومی صداوسیما گفت: این جشنواره توسط استانداری کردستان و صداوسیما برگزار می‌شود که اتفاق مبارکی است.
حسین قرایی افزود: این جشنواره در حوزه شعر و موسیقی است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب شعر، ثروت ملی ما است.


همه پای کار آمده اند
معاون استان‌ها در ادامه این نشست اظهار داشت: آنچه قرار است از ۸ تا ۱۱ مهر در استان کردستان رقم بخورد، اتفاق بسیار بزرگی در عرصه شعر و موسیقی است، صداوسیما ۳۳ مرکز استانی دارد یعنی ۳۰ مرکز استان به علاوه کیش، مهاباد و آبادان که همه این مراکز دارای واحد شعر و موسیقی هستند و همگی پای کار آمده اند.
حسن عابدینی اضافه کرد: موسیقی استان‌ها و نواحی یک فرهنگ است که در گذر زمان توانسته با زندگی مردک عجین شود، سال گذشته با تلاش هنرمندان همین مراکز بیش از هزار قطعه موسیقی در استان‌ها تولید شده است، بنابراین ما موسیقی نواحی و شعر‌های محلی را یک ژانر نمی‌دانیم بلکه یک فرهنگ است که قابلیت بازتولید دارد.
عابدینی ادامه داد: می‌توانم بگویم که رادیو و تلویزیون بدون کلمه، نوا و آوا معنایی ندارد و موسیقی در ادوار مختلف تاریخی توانسته دِین خود را به جامعه و نواحی مختلف کشور ادا کند.
وی اذعان کرد: براساس سند تحول سازمان صداوسیما، عدالت گستری و هویت محوری دو وظیفه اصلی این سازمان است که این جشنواره هر دو موضوع را باهم دنبال می‌کندعابدینی گفت: هوین که کاملاً مشخص است و بر حضور همه اقوام ایرانی تأکید دارد و عدالت گستری هم در اینجا یعنی اینکه همه بتوانند از آنتن رسانه ملی استفاده کنند.
معرفی ظرفیت‌های استانی
استاندار کردستان در بخش دیگری از این نشست اظهار داشت: استان کردستان به تعبیر رهبر معظم انقلاب یک استان فرهنگی است و موسیقی کُردی هم براساس مستندات حداقل به ۴ هزار سال قبل از میلاد باز می‌گردد.
اسماعیل زارعی کوشا اضافه کرد: شاید خاستگاه اصلی موسیقی در دنیا کردستان است و این ظرفیتی بسیار مهم است که در بُعد توسعه فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرد.
زارعی کوشا به نقش موسیقی کردستان در دفاع مقدس هم اشاره کرد و گفت: خوشحالیم که در هفته وحدت میزبان نخستین جشنواره موسیقی سنتی اقوام ایرانی هستیم.

کردستان میزبان رنگین کمان موسیقی اقوام ایران زمین
ابزاری برای انتقال ارزش‌های فرهنگی
مدیرکل صداوسیمای کردستان هم در ادامه این نشست گفت: موسیقی یکی از ارکان فرهنگی اقوام است که کاربرد آن در بسیاری از آیین ها، مناسبت ها، مناسم و رزم‌ها چشمگیر است.
علی مرادی اضافه کرد: موسیقی اقوام همچنین نقش مهمی در همبستگی اجتماعی و پیدایش هویت جمعی ایفا می‌کند.
مرادی گفت: جشنواره شعر و موسیقی اقوام ایرانی با تأکید بر معرفی تولیدات فاخر و فولکلور، آیینی، سنتی و عرفانی با محوریت سند تحول رسانه ملی و همچنین آثار در قالب آزاد نمایشگاهی به عنوان رنگین کمانی از جلوه‌های فرهنگی ایران زمین است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: جشنواره شعر و موسیقی اقوام در رسانه ملی فرصتی برای تأمل درباره داشته‌های گرانقدر فرهنگی، قدرشناسی از هنرمندان شعر و موسیقی ایران زمین و ضرورت استمرار توجه به موسیقی اقوام با نگاه به آینده است.
مدیرکل صداوسیمای کردستان در باره شکل گیری ایده اصلی این جشنواره توضیح داد: ایده اولیه این جشنواره در سفر ریاست سازمان و پیشنهادی که در استان مطرح شد و با کوشش آقای زارعی کوشا شکل گرفت، به این دلیل که موسیقی اقوام ایرانی مجموعه‌ای از آو‌ها و نوا‌هایی است که در طول قرن‌ها در این سرزمین به وجود آمده و پا به پای سایر مظاهر زندگی مردم ایران تحول و تکامل یافته است.
مرادی گفت: ۴ هزار اثر از سراسر کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که از بین آن‌ها ۲۸۰ اثر توسط هیأت داوران مورد توجه قرار گرفت و از بین آن‌ها ۲۵ اثر از ۱۸ قوم ایرانی انتخاب شدند.
جشنواره شعر و موسیقی سنتی اقوام ایرانی به مناسبت هفته وحدت از ۸ تا ۱۱ مهر به میزبانی سنندج و با حضور گروه‌های موسیقی از ۱۸ قوم ایران زمین برگزار می‌شود.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
7 + 4 =