فرهنگ و چالش های مبارزه با پدیده شوم اعتیاد و مواد مخدر در کردستان/ فردین کمانگر

شناسهٔ خبر: 33F8171D -
با وجودی که در قوانین و عرف جامعه ما اعتیاد به عنوان پدیده شوم و خانمانسوز معرفی شده است اما در عمل و رفتار سعی کرده ایم که این پدیده در میان جامعه رشد پیدا کند و ضعف فرهنگی در برخورد با این پدیده شوم در کردستان خودنمایی می کند.

هاناخبر ،فردین کمانگر-در چند دهه گذشته تاکنون که مواد مخدر به سرعت در کشور و استان کردستان سرایت پیدا کرد بسیاری از خانواده‌ها و افراد جامعه در باتلاق اعتیاد گرفتار شدند و سبب افزایش آسیب های اجتماعی در جامعه شد و آنچه که خودنمایی می کند آمار بالای طلاق، بزهکاری و فسادهای مالی و اخلاقی در جامعه است. در این مجال کوتاه بر اساس نیاز و تحلیلی کوتاه بر نوع رفتار و فرهنگ جامعه ما در برخورد با این پدیده مطالبی را ارائه می کنم که امید است بتوانیم در راستای فرهنگ سازی برای مقابله با اعتیاد گام برداریم.
افزایش مصرف مواد مخدر در دنیا
یکی از معضلات عمده جهانی در حال حاضر مسئله اعتیاد است. اعتیاد عامل بروز بسیاری از آسیبهای اجتماعی و نابسامانیهای خانوادگی و فردی است. سازمان بهداشت جهانی ( 1999) مساله مواد مخدر را اعم از تولید، انتقال، توزیع و مصرف را در کنار سه مساله جهانی دیگر یعنی تولید و انباشت سلاحهای کشتار جمعی، آلودگی محیط زیست، فقر وشکاف طبقاتی، از جمله مسائل اساسی شمرده است که حیات بشری را در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در عرصه جهانی مورد تهدید و چالش جدی قرار می دهد آمار رو به افزایش مصرف مواد مخدر در دنیا به حدی است که یکی از سم شناسان معروف دنیا به نام «لودوینگ» در این باره اظهار می کند: «اگر غذا را مستثنی کنیم، هیچ ماده ای در روی زمین نیست که به اندازه مواد مخدر این چنین آسان وارد زندگی ملت‌ها شده باشد». در حال حاضر نیز در کشور ما و به ویژه استان کردستان مصرف مواد مخدر افزایش داشته و زمینه های بروز آسیبهای اجتماعی متعددی را فراهم نموده است.
کردستان و پدیده اعتیاد
آنچه که بارها پیرامون پدیده اعتیاد در استان، از رسانه های مختلف دریافت می کنیم «کردستان دارای وضعیت سفید و یا جزو استان های پاک کشور محسوب می شود» موضوعی که نیازمند تامل و کنکاش است؟
حضور معتادان در معابر اصلی و آمار پرونده هایی که در این ارتباط است می تواند زنگ خطری برای جامعه و به ویژه مسئولان ذی ربط باشد که این آمارها در آینده ای نه چندان دور می تواند تهدیدی برای قشر جوان در کردستان باشد.
اما آنچه که امروز بیش از مسائل دیگر مورد توجه قرار می گیرد تنوع و ورود مواد مخدر جدید در بازار است که بسیاری از معتادان و مصرف کنندگان ناخودآگاه و یا تنها  برای کسب لذت چند ساعته به آن گرایش پیدا می کنند که می توان گفت دام جدید سوداگران مرگ برای کسب سود بیشتر در بازار است و متاسفانه بسیاری از خانواده ها نسبت به این موارد کم توجهی می کنند و بازخورد این نوع رفتار این است که ما هر روز شاهد افزایش آمار معتادان در جامعه هستیم.
افزایش آمار معتادان خیایانی در کردستان یکی از مشکلاتی است که جامعه ما با آن مواجه است در گذشته نه چندان دور مکان تجمع این افراد محدود بوده است اما امروز در هر نقطه ای از شهر شاهد حضور آنها هستیم و در برخی موارد نیز این افراد در ملاء عام اقدام به مصرف مواد مخدر می کنند به نوعی که قبح آن در جامعه شکسته شده است.
اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر
به هر حال با توجه به ورود مواد مخدرهای صنعتی و شیمیایی در بازار  ودر کنار آن افزایش آمار معتادان نمی توان سخن از مبارزه با آن را به میان آورد اما آنچه که بسیار حائز اهمیت می باشد نوع برخورد و رفتار افراد جامعه وبه ویژه فعالان اجتماعی و فرهنگی است که سبب تغییر فرهنگ در امر مبارزه با این افیون نابود کننده، شده است.
در چند سال گذشته شعار اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر را به عنوان راهکاری برای پیشگیری از اعتیاد انتخاب کردند شعاری که نتوانسته به اهداف اصلی آن برسد آنچه که امروز ما مشاهده می کنیم این است که ما زمینه و بستر را برای مبتلا شدن افراد آماده می کنیم و قبح اجتماعی آن را می شکنیم.
نهادینه کردن فرهنگ
شروع فعالیت برخی کمپین ها در امر حمایت از معتادان خیابانی سبب شده که برای آنها غذا و پوشاک و بسیاری دیگر از نیازهای آن براحتی در دسترس باشد برداشته شدن برخی احکام قضایی در دستگاه های قضایی سبب شده سوداگران بیش از پیش در امر توزیع فعالیت کنند. بازخورد این چنین تغییراتی را شاید نتوان به صورت آنی بیان و یان آن را دید اما در دراز مدت آثار مخربی را به دنبال خواهد داشت.
بنابراین ضروری است که در بحث مبارزه و پیشگیری از اعتیاد و مواد مخدر در جامعه تجدید نظرهایی انجام شود و بتوانیم با نهادینه کردن فرهنگ مبارزه با مواد مخدر و پدیده شوم اعتیاد نسل جدید را آسیب های آن آگاه سازیم.
 

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
9 + 7 =