نظر پروفسور الکساندر توروتس در مورد ترانشه سوم تپه زردویان مریوان

شناسهٔ خبر: 34FF5FB0 -
پروفسور الکساندر توروتس گفت:‌ ترانشه سوم تپه زردویان توسط سارقان حفاره شده بود و اهمیت برای ما نداشت زیرا آنها داده ها را از بین برده بودند.

به گزارش هاناخبر ،پروفسور الکساندر توروتس ظهر امروز در پنل گزارش کاوش فصل اول گورستان اشکانی زردویان مریوان که در دانشگاه کردستان برگزار شد، گفت:‌ در برسی های که انجام شد در کنار جاده این منطقه خمره هایی پیدا شد.

استاد باستان شناسی ایران و ایران شناسی عنوان کرد:  در شیب تپه تعدادی خمره بزرگ پیدا شد که به دوران اشکانی باز می گشت.

وی افزود: کاوش کردن در آن منطقه از ضرورت خاصی برخوردار بود زیرا قبلاً سارقان به شیوه نادرست آثار باستانی آنجا را کاوش کرده بودند.

پروفسور توروتس گفت: بعد از کسب اطلاعات در منطقه کاوش را میان دو جاده آغاز کردیم.

استاد باستان شناسی ایران و ایران شناسی اظهار کرد: سطحی ترانشه اول ۱۵ متر طول و ۹ متر عرض داشت و ترانشه دوم ما نیز اندازه  ۵*۵ داشت.

پروفسور توروتس افزود:‌ ترانشه سوم توسط سارقان حفاره شده بود که اهمیت خاصی نداشت زیرا آنها داده ها را از بین برده بودند اما به دلیل بزرگ بودن خمره ها آنجا را نیز کاوش کردیم.

به گفته وی، ترانشه چهارم را که کاوش کردیم خمره های بسیار جذابی از آنجا برداشت کردیم.

استاد باستان شناسی ایران و ایران شناسی عنوان کرد:‌ در ترانشه پنجم خمره های بزرگی را دیدیم که در آها روبه روی همدیگر و در یک مسیر قرار داشتند.

وی گفت:‌ در یکی از این خمره ها اسکلتی را پیدا کردیم که از سر آن تنها استخوان فک را پیدا کریدم که احتمال میدهیم در این بازه زمانی یا بیماری وجود داشته یا به دلیل جنگ این قسمت از سر در کنار اسکلت قرار ندارد.

پروفسور توروتس گفت:‌ اطلاعات و گزارش های بیشتری در مورد پروژه تپه زردویان در سایت اینترنتی زردویان قرار داده شده و برای کسب این اطلاعات علاقه مندان می توانند از آن استفاده کنند.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
6 + 3 =