بارندگی ۲۴ ساعت گذشته آمارهای بارشی آذربایجان‌غربی را مثبت کرد/ ۱.۴ درصد بالاتر از نرمال

شناسهٔ خبر: 3563CAD6 -
در حالیکه تا ابتدای فروردین شاهد کاهش حدود ۱۰ درصدی بارش در آذربایجان غربی بودیم، بارندگی خوب این ماه بویژه روز گذشته این روند را بهبود بخشید تا طبق گفته مدیرعامل آب منطقه‌ای، در حال حاضر میزان بارش‌ها در استان ۸.۸ درصد بیشتر از پارسال و ۱.۴ درصد بیشتر از نرمال طولانی مدت باشد.

به گزارش هاناخبر ، مجید رستگاری روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: از اول مهر تا صبح امروز /۲۴ فروردین/، ۲۵۵ میلی‌متر بارش در استان به ثبت رسیده که حدود ۲۱ میلی‌متر معادل ۸.۸ درصد بیشتر از مدت مشابه سال آبی گذشته است.

وی اضافه کرد: همچنین میزان بارش‌های این مدت در آذربایجان‌غربی ۱.۴ درصد و حدود ۳.۵ میلی‌متر بیشتر از میانگین بلندمدت برآورد می‌شود.

رستگاری با اشاره به اینکه در هر سه حوضه دریاچه ارومیه، زاب و ارس شاهد افزایش بارش‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم، گفت: این افزایش در حوضه دریاچه ارومیه ۷.۵ درصد، رودخانه زاب ۴.۵ درصد و رودخانه ارس ۱۷.۵ درصد بوده است.در سال آبی جاری (ابتدای مهر امسال تا صبح امروز ۲۴ فروردین)، ۲۵۵ میلی متر بارش در آذربایجان غربی ثبت شده که ۳.۵ میلی متر بیشتر از میانگین بلندمدت است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی ادامه داد: همچنین میزان بارش امسال در ۲ حوضه دریاچه ارومیه و زاب بیشتر از متوسط درازمدت بوده و در حوضه ارس همچنان کمتر از دراز مدت است.

رستگاری اظهار کرد: در حوضه دریاچه ارومیه شاهد افزایش ۱.۲ درصدی بارش نزولات آسمانی در سال جاری نسبت به متوسط درازمدت هستیم و این رقم در حوضه زاب، ۱۰.۷ درصد است.

به گفته وی، البته هنوز بارش‌ها در حوضه ارس به متوسط دراز مدت نرسیده و در این حوضه ۴.۷ درصد کاهش را شاهد هستیم.

وی تاکید کرد: میزان بارش های فروردین امسال در آذربایجان غربی بسیار قابل توجه بوده بطوریکه با متوسط ۶۹ میلی‌متر بارش، شاهد رشد ۳۳۰ درصدی نسبت به فروردین ۱۴۰۱ و ۷۵ درصدی نسبت به بلندمدت هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: بارش‌های فروردین امسال همچنین در حوضه ارس با ۵۱ میلی‌متر، ۲.۷ برابر سال گذشته، در حوضه دریاچه ارومیه با ۷۰ میلی‌متر ۵.۲ برابر سال گذشته و در حوضه زاب با ۱۳۴ میلی‌متر، حدود ۶.۵ برابر سال گذشته است.

به گزارش هاناخبر، آذربایجان‌غربی از جمله استان‌های با بارش مناسب کشور بود و متوسط بارش در این استان بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلی‌متر می‌رسید که البته این رقم در ۲ سال آبی گذشته به کمتر از ۳۰۰ میلی‌متر کاهش یافت.بارش فروردین امسال نسبت به فروردین سال گذشته در سه حوضه ارس، دریاچه ارومیه و زاب در محدوده آذربایجان غربی به ترتیب ۲.۷ برابر، ۵.۲ برابر و ۶.۵ برابر شده است.

امسال با توجه به بارش‌های خوب پیش بینی شده تا اواخر اردیبهشت انتظار می‌رود که میزان بارش‌ها در حد نرمال باشد ولی همچنان مشکل کم آبی در استان به علت بارش‌های کم حداقل ۲ سال گذشته قابل توجه است.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
8 + 3 =