تصویب ۵ طرح جامع شهری در آذربایجان غربی

شناسهٔ خبر: 35FCDFBF -
معاون راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: از سال گذشته تاکنون طرح‌ توسعه و عمران شهری یا طرح جامع پنج شهر تصویب شده است.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار هاناخبر اظهار کرد: از سال گذشته تاکنون با طی مراحل انتخاب مشاور و عقدقرارداد نسبت به تهیه و تصویب طرح‌های توسعه و عمران شهری موسوم به طرح جامع در پنج شهر شاهین دژ، سردشت، قره ضیاءالدین، سلماس و گزارش میانکار طرح جامع ارومیه اقدام شده است.

رسول عطایی ادامه داد: منطقه بندی کاربری اراضی تحت عنوان نقشه نحوه استفاده از زمین، تدوین و پیشنهاد سازمان فضایی شهر و تقسیم کل شهر به مناطق، نواحی و محلات، پهنه بندی فعالیت‌های شهری به پهنه‌های سکونت، اشتغال و فعالیت، فضای سبز و گذران اوقات فراغت، حمل و نقل شهری و تعیین محلات هدف بازآفرینی و بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی از اهداف طرح‌های توسعه و عمران جامع شهری است.

وی گفت: جانمایی خدمات عمومی طبق مصوبات شورایعالی شهرسازی و معماری ایران و استاندارد‌های شهرسازی برای ایجاد محیط‌های شهری کارآمد در جهت تامین رفاه و آسایش شهروندان، گسترش عدالت اجتماعی و رعایت معیار‌های حفاظت محیط زیست با توزیع خدمات، تامین جابجایی و حمل و نقل، جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی و توانمندسازی سکونتگاه‌های غیر رسمی در قالب پروژه‌های محرک توسعه و بازآفرینی محلات هدف از دیگر اهداف طرح‌های توسعه و عمران جامع شهری به شمار می‌رود.

عطایی اضافه کرد: معاونت شهرسازی و معماری اداره کل در این مدت اقدام به عقد قرارداد برای انجام مطالعات تجدید نظر جامع شهر ارومیه، مطالعات تجدید نظر جامع پیرانشهر، مطالعات طرح تجدید نظر جامع مهاباد و مطالعات تجدید نظر جامع اشنویه کرده است.

وی افزود: همچنین در این مدت مطالعات طرح تجدید نظر تفصیلی شهر میاندوآب، مطالعات طرح تجدید نظر تفصیلی شهر سردشت، مطالعات طرح تفصیلی شهر قره ضیاءالدین و مطالعات طرح تفصیلی شهر شاهین دژ تهیه شده است.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل گفت: توزیع و تعیین خدمات عمومی به صورت تفصیلی طبق استاندارداد‌های شهرسازی و در چارچوب طرح جامع برای ایجاد محیط شهری پاسخگو در راستای تامین نیاز‌های شهروندان، طراحی شبکه معابر تا حد کوچه‌های دسترسی نهایی بلوک‌های مسکونی بر اساس شبکه گذربندی و استخوان بندی کلی طرح جامع، تدوین ضوابط تفصیلی شهرسازی و احداث بنا بر اساس اهداف طرح جامع و جمعیت پذیری افق طرح. تدوین ضوابط اختصاصی برای بازآفرینی بافت ها‌ی فرسوده و ناکارآمد شهری در جهت شتاب بخشیدین برای توسعه پهنه‌های مزبور از اهداف و نقش طرح تفصیلی است.

عطایی اظهار داشت: تهیه مطالعات بافت تاریخی شهر ارومیه و راهبری مطالعات بافت تاریخی شهر‌های خوی، سلماس، ماکو و تکاب از دیگر اقدامات معاونت شهرسازی و معماری اداره کل است.

وی بیان کرد: طرح‌های جامع، طرحی کالبدی فضایی است که با بهره‌گیری از تحولات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه شهری به بهبود سازمان فضایی شهر و رفاه اجتماعی مردم می‌پردازد و این طرح‌ها وسیله‌ای برای ساده کردن تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری که نقش هدایتی آن از جنبه‌های با ارزش طرح است.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل گفت: در راستای اجرای طرح‌های تهیه شده، سطح کیفی محیط و زندگی زیسته شهروندان ارتقاء می‌یابد، این طرح‌ها می‌توانند با فراهم ساختن زمینه‌های بهبود نظم فضایی شهر، امکان تخصیص بهینه منابع را برای رشد و نمو جامعه انسانی ساکن در آن مهیا کنند، تعیین احتیاجات و نیاز‌های جامعه شهری (در «فضا» و زمانی مشخص)، تعیین امکانات و محدودیت‌های منابع و تسهیلات موجود، و تدوین راه حل ها، اهداف، سیاست‌ها و معیار‌ها و ضوابط کالبدی و فضایی و باعث جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی می‌گردد.

عطایی افزود: تصمیم گیری شفاف و منسجم، جلوگیری از تفکیک و تشویق به تجمیع املاک، رونق ساخت و ساز و کاهش بار ترافیکی و ارتقای محیط شهری از دیگر اهداف خرد و عملیاتی طرح‌های توسعه و عمران شهری است.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل با اشاره به عملکرد معاوت شهرسازی و معماری در راستای اجرای قانون جهش تولید مسکن، اظهار داشت: الحاق به داخل محدوده شهر‌های نقاط شهری استان معادل ۴۵۰ هکتار و تغییر کاربری در داخل محدوده نقاط شهری استان معادل ۵/۳۳ هکتار از اقدامات این معاونت است.

وی ادامه داد: کل قطعه مسکونی استحصالی و قابل احداث از بابت الحاق به محدوده و تغییر کاربری معادل ۱۰ هزار واحد و کل واحد مسکونی استحصالی و قابل احداث از بابت الحاق به محدوده و تغییر کاربری معادل ۴۰ هزار واحد بوده است.

عطایی گفت: کل جمعیت پذیری پروژه‌های نهضت ملی مسکن از اول سال ۱۴۰۱ تا کنون معادل ۱۴۰ هزار نفر بوده است.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
2 + 1 =