هوای شهرمان را داشته باشیم

شناسهٔ خبر: 3626B2A0 -
همزمان با فرا رسیدن زمستان و وارونگی هوا،روزهای تنگی هوای تبریز گریز ناپذیر است و این درحالیست که ما خود عامل تشدید این تنگی نفس هستیم.

به گزارش هاناخبر ،

اسد بابایی: با ورود به سه ماهه چهارم سال و آغاز روزهای مواجهه کلانشهر تبریز و مردم آن با برودت دما دغدغه کنترل آلودگی هوا امری است که توجه به آن جدی است.

موقعیت صنعتی تبریز و حجم انبوه مسافرت های درون شهری آن در سال گذشته باعث شد تا با ورود سامانه های برودتی به آن مشکل بزرگ وارونگی هوا را تجربه کرده و روزهای متمادی ابر های تیره و تار آلودگی هوا را بر روی سینه های خود تجربه کنیم. روزهایی که نفس شهروندان را به شماره انداخت و باعث تعطیلی مدارس و قرار گرفتن شهرمان در وضعیت هشدار قرار گیرد.

درختان به عنوان ریه های زمین عمل کرده و هوای بد را تصفیه می کنند ولی متاسفانه مدتی است در تبریز مسابقه قطع کردن درخت ها راه افتاده است. فرماندار، شهردار همه و همه آن را محکوم می کنند ولی باز این درخت ها هستند که ایستاده نمی میرند و قطع می شوند.

انسان وقتی این محکومیت ها را می خواند و قطع درختان ادامه پیدا می کند یاد بازی دوران کودکی اش می افتد، بازی کی بود کی بود، من نبودم! چرا با توجه به این محکومیت ها و شعارها باز هم شاهد قطع درختان هستیم، چرا با دست خود باغ شهر ایران را تبدیل به باغ بتن کرده ایم و این آلودگی هوا را برای آیندگان خود به میراث گذاشته ایم.

در شرایط کنونی که اکثر کلانشهرها دچار بحران آلودگی هوایی و آبی هستند چرا ما از تجربیات دیگر کشورهای موفق در این خصوص استفاده نمی کنیم، چرا با دستکاری در طبیعت زندگی خود و فرزندمان را به مخاطره می اندازیم.

آنچه به نظر مانع از بروز تجربه گذشته برای شهرمان می شود توجه جدی به مدیریت متمرکز ایجاد و توسعه کمربند سبز، فرهنگ سازی و ایجاد بستر برای حمل و نقل درون شهری ، برخورد قاطع با عوامل که درختان را قطع می کنند، مدیریت ترافیک مناطق پر تردد شهر به ویژه در بخش مرکزی، هشدار به واحدهای آلاینده تولید انرژی و تامین سوخت پاک آنها و آموزش شهروندان از سوی نهادهای ذیربط می تواند یاریگر شهرمان برای داشتن هوایی تازه باشد.

زمستان فصل خاطره ها و خوشی هاست و مردم نیز باید از هم اکنون برای داشتن روزگار خوب نسبت به مدیریت برنامه سفرهای شهری خود اقدام کنند تا مشکلات سال قبل تکرار نشود. سلامت شهر امری دوسویه و فرآیندی بین مسئولان و شهروندان است که امید می رود برنامه ریزی آن از هم اکنون آغاز شود.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
2 + 7 =