کاشت ۲۱ میلیون اصله نهال در آذربایجان شرقی

کاشت ۲۱ میلیون اصله نهال در قالب اجرای «طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور» در آذربایجان شرقی آغاز شد.

به گزارش هاناخبر ، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار امروز در مراسم کاشت نهال در مجموعه مدیریت پسماند شهرداری تبریز گفت: اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور از اولویتهای دولت سیزدهم است و امروز کاشت نهال در این مجموعه و هشت شهرستان دیگر استان آغاز شد.

جبارعلی ذاکری با تاکید بر اینکه فرهنگ کاشت نهال و حفاظت از درخت باید در جامعه نهادینه شود و توسعه یابد افزود: با فرهنگ سازی در این زمینه می‌توان به بهبود وضعیت فضای سبز کشور و استان کمک کرد.

وی با بیان اینکه ایران جزو کشور‌های کم برخوردار در حوزه جنگل کاری است اظهار کرد: بر اساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب و سیاست‌های دولت، تلاش می‌شود سطح جنگل کاری و فضای سبز در استان توسعه یابد.

ذاکری با اشاره به اینکه حفاظت از نهال‌های کاشته شده و درختان موجود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است گفت: مردم، نهاد‌های مردمی و سازمانها باید در حفظ و نگهداری فضای سبز تلاش کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با اشاره به آغاز رسمی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور گفت: در سال‌های گذشته سالانه ۳۰۰ هزار نهال در این استان تولید می‌شد که این میزان در سال جاری به ۲۱ میلیون اصله نهال افزایش یافت.

سیروس داوودی افزود: از این تعداد نهال ۱۴ میلیون اصله در نهالستان‌های این اداره کل و هفت میلیون اصله نیز در نهالستان‌های بخش خصوصی تولید شده و ارزش کنونی این نهال‌ها بیش از ۲ هزار میلیارد ریال است که با یک چهارم این هزینه و بدون تخصیص اعتبار دولتی تولید شده است.

وی اظهار کرد: در اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور نهالستان‌های این استان که بیش از ۲ دهه غیرفعال و راکد مانده بودند پس از ایجاد زیرساخت‌های لازم دوباره احیا شدند و به چرخه تولید نهال بازگشتند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه هم اکنون ۹ نهالستان در استان وجود دارد گفت: در زمان کنونی از ۲۰ درصد ظرفیت نهالستان‌های استان استفاده می‌شود که در صورت فعال کردن بقیه ظرفیت ها، علاوه بر تامین نیاز استان می‌توان نیاز سایر استان‌ها را نیز تامین کرد.

داوودی با اشاره به اینکه به منظور تولید نهال در استان تفاهم نامه‌ای با فعالان بخش معدنی و صنعتی به ارزش ۶۳۰ میلیارد ریال منعقد شده است ادامه داد: این تفاهم نامه چهار ساله است.

وی گفت: برای سال ۱۴۰۳ نیز تولید ۲۰ میلیون اصله نهال در استان هدف گذاری شده است و در حوزه توسعه فضای سبز ۲۰ درصد کار مربوط به تولید نهال و ۱۰ درصد مربوط به کاشت و ۷۰ درصد بقیه مربوط به حفظ و نگهداشت نهال است که باید در این زمینه مردم، نهاد‌های مردمی و دستگاه‌های اجرایی تلاش کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند‌های شهرداری تبریز نیز گفت: همزمان با اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور، کاشت نهال در این مجموعه که همه این محل را به عنوان معضل می‌شناسند، شروع می‌شود که اهمیت و ارزش بالایی دارد.

حبیبه هراتی با اشاره به اینکه از زباله می‌توان کود شیمیایی و خوراک دام تهیه کرد افزود: شیرابه زباله‌ها نیز پس از تصفیه برای آبیاری نهال‌ها و درختان این مجموعه استفاده می‌شود.

وی اظهار کرد: از نهال‌های کاشته شده در این مجموعه همانند فرزندان خود حفظ و نگهداری خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم این مجموعه را به کوهستان جنگل کاری شده برای استفاده مردم تبدیل کنیم.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
6 + 9 =