نباید روی ریل حرکتی تامین اجتماعی مانعی ایجاد شود / ضرورت عبور از گروه‌گرایی و قبیله‌گرایی در انتخاب مدیران

شناسهٔ خبر: 371D56E8 -
نماینده مردم استان ایلام در بازدید از سازمان تامین اجتماعی استان ایلام عنوان کرد: مراجعه کنندگان تامین اجتماعی خودشان در زندگی دارای بحرانهایی هستند لذا نهادهای دیگر نباید برای تامین اجتماعی بحران ایجاد کنند بلکه باید مسیر این سازمان را از موانع و مشکلات پاک کنند.

به گزارش هاناخبر ،سارا فلاحی این سازمان را یکی از قدیمی ترین و خدوم ترین نهادهای کشور دانست و گفت: به خاطر وسعت کارها و خدمات زیاد، این سازمان با اقشار حساس زیادی سر و کار دارد که بعضا بازنشسته، ازکارافتاده و بی سرپرست و بیکار هستند و اگر با آنها خوب برخورد نشود، نارضایتی آنها حامل بحرانهای اجتماعی و سیاسی خواهد بود. این اقشار اغلب دارای خلأهایی در زندگی هستند و در شرایطی هستند که اگر نتوانیم انتظاراتشان را برآورده کنیم هم در حقشان ظلم کرده ایم و هم می توانند به وجود آورنده بحرانها باشند.

او با بیان اینکه همه نهادها در راستای توانمندسازی و مقاوم سازی مردم وظیفه دارند، عنوان کرد: یکی از وظایف اصلی تامین اجتماعی پر کردن خلأهایی است که نهادهای دیگر نمی توانند پر کنند و پذیرفتنی نیست سازمانی که دارد این همه خدمت رسانی می کند، دولت به آن بدهکارترین نهاد باشد. باید علاوه بر تسویه این بدهی ها روی ریل حرکتی تامین اجتماعی مانعی ایجاد نشود و دولت و مجلس باید در قبال این سازمان احساس مسئولیت بیشتری داشته باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص ارتقای خدمات هم گفت: ما به عنوان کشوری که در مسیر توسعه قرار دارد باید از تجارب کشورهای دیگر در عرصه خدمات بیمه ای و حمایتی  استفاده کرده و بررسی کنیم که کشورهای پیشرو دنیا از چه روشهایی مردم خود را حمایت می کنند تا ما هم با استفاده از آن تجارب چالشهای پیش روی داخلی خودمان را حل کنیم و به سمت یک نظام جامع و هماهنگ پیش برویم و در این راه برای مردم نیز فرهنگسازی شود تا از حمایت شدن صرف عبور کنند.

فلاحی ضمن اشاره به اراده مجلس یازدهم در برطرف کردن قوانین متضاد و مزاحم و دارای ابهام گفت: تامین اجتماعی با 40 میلیون بیمه شده خودش یک کشور واحد و بزرگ است و باید قوانینی که برای آن مصوب می شود در مسیری باشد که بتوان شهروندان آن را به خوبی مدیریت کرد. همه مراجعه کنندگان تامین اجتماعی خودشان در زندگی دارای بحرانهایی هستند لذا نهادهای دیگر نباید برای تامین اجتماعی بحران ایجاد کنند بلکه باید مسیر این سازمان را از موانع و مشکلات پاک کنند.

وی با اشاره به وظایف نظارتی مجلس تاکید کرد: تامین اجتماعی به خاطر گستردگی و فراگیر بودنش می تواند شاهد فساد در خود هم باشد که با شفافیت بیشتر قطعا جلوی آن گرفته خواهد شد. گاهی مشاهده شده است که برخی از صاحبان قدرت برای انتخابهای سیاسی روی اقشار کم درآمد برنامه ریزی انجام می دهند و مسئولین تامین اجتماعی نباید اجازه دهند که این اتفاق در سازمان بیفتد که خوشبختانه تا کنون کمتر شاهد چنین اتفاقی بوده ایم.

ضرورت عبور از گروه‌گرایی و قبیله‌گرایی در انتخاب مدیران

نماینده مردم استان ایلام در مجلس با اشاره به بحث آزمون ارتقای مدیران در این سازمان عنوان کرد: خوشحالم که در تامین اجتماعی شرایط خوبی برای شایسته سالاری ایجاد شده است. این رویه ای خوب است که به شرط تداوم آن و عدم ورود رانتهای جدید در این رویه و ادامه مسیر صلاح و سلامت کنونی آن، افق خوبی را برای مدیریت در عرصه های مختلف کشور و سازمان تامین اجتماعی می توان پیش بینی کرد.

فلاحی تأکید کرد: یکی از دغدغه های مطرح در انتخاب مدیران این است که با شاخصهایی انتخاب می شوند که رسمی نیستند و عمدتا عرفی هستند و این امر مخصوصا در استانهای کوچک که پایه انتخاب مدیران گروه‌گرایی و قبیله گرایی است، باعث می شود مدیران ضعیف به‌کارگیری شوند.

وی با تصریح این که چه در سطح کلان و چه در سطح خرد مدیرانی داریم که از تواناییهای لازم برای مدیریت برخوردار نیستند، خاطرنشان کرد: اگر مدیران ما بر اساس توانمندی و شاخصهای اساسی که در دنیای توسعه یافته مطرح است انتخاب شوند و یک چارت و چارچوب برای انتخاب مدیران داشته باشیم، شاید بسیاری از دخالتها و ناهنجاریها در عرصه مدیریت کشور از بین برود.

رییس کمیته هسته ای مجلس یازدهم با بیان اینکه کسانی در دنیا مخالف این هستند که ما نظم دلخواه آنها را به چالش بکشیم و برای همین ما را تحت یک فشار حداکثری قرار داده اند، تاکید کرد: درست است که الان در شرایط تحریم قرار داریم و مردم در رنج هستند، اما اگر ظرفیتهایی که در کشورمان قرار دارد به درستی مدیریت شوند، بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد.

او گفت: ایران کشوری است که انواع منابع و ظرفیتها را دارد ولی با این وجود در مسیر توسعه یافتگی قرار نمی گیرد. حلقه مفقوده در این میان، مدیریت این منابع است. لذا ما باید بر اساس شاخصهایی که می تواند استانمان و کشورمان را توسعه دهد مدیرانمان را انتخاب کنیم و باید به سمت و سویی برویم که لازم نباشد کسی برای مدیریت خویش چانه زنی و لابی کند و میزان، توانمندی افراد باشد.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
9 + 8 =