پایش هفتگی «آنفلوآنزای پرندگان»در منابع آبی کرمانشاه

معاون محیط طبیعی محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به پایش هفتگی منابع آبی استان برای شناسایی موارد احتمالی آنفلوآنزای پرندگان، اظهار کرد: اگرچه تاکنون موردی مشاهده نشده، اما ممکن است مانند سال گذشته با ورود پرندگان مهاجر کانون‌هایی شناسایی شود.

به گزارش هاناخبر ، فرشاد فتاحی در گفت و گو با خبرنگاران، از اهمیت بیماری آنفلوآنزای پرندگان بین طیور بومی، اهلی و حیات وحش خصوصا پرندگان مهاجر یاد کرد و گفت: در همین راستا به صورت هفتگی منابع آبی استان برای شناسایی موارد احتمالی پایش می‌شود.

وی ادامه داد: از آنجایی که اکنون تعداد زیادی از سراب‌ها و رودخانه‌ها خصوصا تالاب هشیلان که یکی از مراکز اصلی حضور پرندگان مهاجر بود خشک شده، تمرکز اصلی بر منابع آبی موجود از جمله رودخانه‌های الوند، سیروان  و دریاچه سدهای مناطق غربی استان از جمله سدهای تنگ حمام، آزادی و ... است.

معاون محیط طبیعی محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون موردی از آنفلوآنزای پرندگان در حیات وحش کرمانشاه مشاهده نشده و کانونی از بیماری نداشته ایم، افزود: اما با ورود پرندگان مهاجر احتمال ایجاد کانون‌هایی خصوصا در نواحی غربی که احتمالا حضور بیشتر پرندگان را داریم وجود خواهد داشت.

فتاحی خاطرنشان کرد: سال گذشته چهار، پنج کانون در استان شناسایی و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، طیور آن معدوم شد، زیرا با توجه به شرایط بیماری آنفوآنزا و اینکه درمانی ندارد، راه دیگری جز معدوم کردن طیور وجود ندارد.

وی از ویژگی‌های پرندگان آلوده هم یاد کرد که علائمی از جمله کِز بودن، مدفوع سبز رنگ، پاهای ملتهب و قرمز، تلفات زیاد و ... را نشان می‌دهند و عنوان کرد: در صورت مشاهده هرگونه از این علائم در حیات وحش، افراد باید از دست زدن به طیور خودداری کرده و دامپزشکی یا محیط زیست را در جریان بگذارند.

معاون محیط زیست استان کرمانشاه همچنین از کسانی که طیور بومی و یا مرغداری صنعتی دارند نیز درخواست کرد طیور خود را محصور کرده و اجازه نزدیک شدن آنها به پرندگان وحشی را ندهند.

فتاحی تاکید کرد: از آنجایی که گیرنده ویروس آنفلوآنزا در پرندگان در نوک منقار آنها قرار دارد، امکان ابتلا آنها در تماس با پرندگان آلوده بسیار زیاد است.

وی یکی از راه‌های مهم و خطرناک انتقال بیماری به انسان را شکار غیرمجاز پرندگان وحشی دانست و به شکارچیان هشدار داد به هیچ عنوان پرندگان مهاجر و وحشی را شکار نکنند.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
5 + 8 =