سه هزار و ۵۰۰ تن کود شیمیایی در خراسان‌شمالی ذخیره‌سازی شد

شناسهٔ خبر: 37A9B96B -
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی گفت: سه هزار و ۵۰۰ تن انواع کودهای شیمیایی برای کشت پاییزه امسال در استان ذخیره‌سازی شده است.

به گزارش هاناخبر ، محمد نظام دوست اظهار کرد: اینک توزیع انواع کودهای شیمیایی در استان برای کشت پاییزه آغاز شده است و تا آذرماه امسال ادامه دارد.

 

وی افزود: برای کشت پاییزه استان تا حدود ۲۰ هزار تن انواع کود شیمیایی پیش بینی می شود که تمامی این میزان را تامین خواهد شد.

 

نظام دوست با بیان اینکه قیمت انواع کودهای شیمیایی برای سال زراعی پیش رو تغییر نخواهد کرد، گفت: اینک هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی کود اوره با قیمت یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال، فسفاته پنج میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و پتاسه ۶ میلیون و ۲۵۰ هزار ریال دراختیار کشاورزان قرار می گیرد.

 

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی یادآور شد: کشاورزان در بهار امسال ۶ هزار و ۵۰۰ تُن انواع کود در بخش کشاورزی مصرف کردند که از این میزان کود؛ پنج هزار و ۵۰۰ تن کود ازته و مابقی شامل کود فسفاته و پتاسه است.

 

وی تصریح کرد: اکنون انبارهای استان ذخیره ۱۱ تا ۱۲ هزار تن انواع کود شیمیایی را دارند که از این میزان پنج هزار تن انبارهای استیجاری است.

 

نظام دوست عنوان کرد: با توجه به کاهش بارندگی و منابع‌ آبی از کشاورزان تقاضا می شود که تنها از کود اوره استفاده نکنند بلکه کودهای پتاسه و فسفاته را را در سبد کودی قرار دهند تا مقاومت گیاه را نسبت به شرایط خشکسالی و تنش دمایی بیشتر کند.

 

۳۳ نوع محصول زراعی و ۲۶ نوع محصول باغی در خراسان شمالی تولید می شود که از حیث تولید محصولات زراعی از نظر سهم از کشور ۱.۰۸ درصد و از نظر تولید رتبه ۲۶ را دارد.

 

با توجه به شرایط اقلیمی استان انواع محصولات سردسیری شامل غلات، چغندرقند و محصولات نیمه گرمسیری شامل برنج و پنبه در کشتزار های این استان به عمل می آید.

 

خراسان شمالی ۶ دهم درصد در تولید ناخالص داخلی کلیه بخش های اقتصادی کشور نقش دارد اما سهم بخش کشاورزی این استان از تولید ناخالص بخش کشاورزی ۱/۱ درصد است که مهمترین بخش تولیدی استان محسوب می شود.

 

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمالشرق کشور قرار دارد و ۴۴ درصد جمعیت این استان روستایی هستند که ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی در اختیار دارند.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
7 + 1 =