میرزابیگی، رئیس کل نظام پرستاری:

فوق العاده ویژه، به تمام پرستاران و نیروهای بالینی شود

شناسهٔ خبر: 37ECE4A7 -
رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: فوق العاده ویژه برای همه نیروهای بالینی فعال در بخش های کرونا با اولویت پرستاران اعمال شود.

به گزارش هاناخبر ،دکتر محمد میرزابیگی در گفت و گو با «خبر فوری» با عرض تسلیت به مناسبت ایام عزاداری ابا عبدالله الحسین (ع) افزود: این ایام، ایام دفاع مقدس پرستاری است و امیدوارم به تاسی و پیروی از اسوه و الگوی پرستاران حضرت زینب کبری (س) رهرو خوبی برای این بانوی بزرگوار باشیم.


رئیس کل سازمان نظام پرستاری با تاکید بر اعمال فوق العاده ویژه به نیروهای بالینی گفت: در این مورد با توجه به جلساتی که با سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت و دستگاههای مختلف داشته ایم به پرستاران در مورد تحقق فوق العاده ویژه اطمینان می دهم و امیدوارم فوق العاده ویژه برای نیروهای بالینی با اولویت پرستاران محقق شود.


وی افزود: در این مورد به دانشگاههای علوم پزشکی اعلام می کنیم که اگر از مزایای فصل دهم قانون خدمت کشوری و 15 درصد افزایش حقوق بهره مند شدید یا اگر سهم برخی نیروها از کارانه بیشتر است اما در مورد فوق العاده ویژه اجازه بدهید به کسانی برسد که بر بالین بیماران کرونایی هستند و به این بیماران خدمت می کنند، کسی که به بیمار کرونایی خدمت می کند چه پرستار باشد چه خدمتکار یا پزشک باید از مزایای «فوق العاده ویژه» و نه حق کرونا برخوردار شود و خوشبختانه با جمع بندی که با سازمان برنامه و بودجه داشته ایم بنابر همین است که این فوق العاده ویژه به شکل قانونی برای این نیروها محقق شود.


وی گفت: پرستار بیماران کرونایی امروز بیش از خانواده خود با این بیماران ارتباط دارد، برای این بیماران فیزیوتراپی تنفسی انجام می دهد، آموزش سرفه و تنفس عمیق را انجام می دهد و فقط همین مراودات و آموزش ها و مراقبت هاست که بیماران را نجات می دهد بنابراین باید به تفاوت و سختی کار نیروها توجه کنیم. در مورد فوق العاده ویژه اصرار سازمان نظام پرستاری این است افرادی که بر بالین بیماران کرونایی فعالیت می کنند باید در اولویت باشند، اگر به بقیه نیروها هم قرار است پرداخت شود باید اولویت با کسانی باشد که با کمترین فاصله بر بالین بیماران کرونا هستند بعد اگر منابع مالی داشتند از مرکز به محیط به بقیه نیروها هم پرداخت شود.


رئیس کل سازمان نظام پرستاری اضافه کرد: نیروهای پشتیبانی، پزشکی، مدیریتی حضور 24 ساعته ندارند، فقط پرستاران در بیمارستان حضور 24 ساعته دارند، بعد از ساعت اداری بقیه نیروها از بیمارستان خارج می شوند و پرستاران 16 ساعت بیش از سایر نیروها در بیمارستان حضور دارند بنابراین پرستاران باید در اولویت پرداخت فوق العاده ویژه باشند زیرا 24 ساعته و شبانه روزی خدمت می کند. هر عنوانی غیر از فوق العاده ویژه نیز جالب نیست و اولویت برجسته با کسانی است که در بحران کرونا جانفشانی می کنند.


رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: فوق العاده ویژه در فیش ها و احکام درج می شود و مبالغ آن مشخص است، فوق العاده ویژه خواسته عموم جامعه پرستاری به خصوص پرستارانی که بر بالین بیماران کرونایی هستند، است. همه خواستار اجرای فوق العاده ویژه هستند، سازمان نظام پرستاری هم پیگیر اجرای آن است. فوق العاده ویژه را برای پرستاران و نیروهای بالینی می خواهیم، چون تاکنون هر مزایایی که آمده برای همه بوده است و اکنون هیچ کس احساس تفاوت خاصی نمی کند که چه فرقی بین نیروی فعال بر بالین بیماران کرونایی و غیر آن وجود دارد.


وی با اشاره به مشکلات جامعه پرستاری گفت: مشکلات و موانع خدمتی پرستاران به سه دسته قبل از کرونا، حین کرونا و دسته ای تحت عنوان درهم تنیدگی بحران کرونا با مشکلات پرستاری کشور تقسیم می شود که شامل مسائل نظالم پرداخت، تبعیض در پرداخت ها، استانداردهای نیروی انسانی و ... می شود که خوشبختانه شورای عالی نظام پرستاری دوره پنجم در ماههای اخیر یک برنامه منظم و مدون را در این زمینه ها تدوین کرده است.


رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: آنچه امروز در خصوص کرونا وجود دارد مشکلات و موانع مختلف بهداشتی برای مردم، نظام سلامت و پرستاران است و آنچه که در این روزها موجب بروز و تشدید این درهم تنیدگی و مشکلات شده، کمبود شدید نیروی پرستار است و البته تبعات این کمبود نیرو در  ایام بحران کرونا مضاعف و تشدید شده است به طوری که بیمارستان های کشور در هر 24 ساعت به ازای هر تخت 0.8 نیرو و در هر شیفت 0.2 نیروی پرستار دارند. به عبارت دیگر به ازای هر 5 تخت بیمارستانی تنها یک نیروی پرستار در حال خدمت رسانی است. این مساله در بخش های مختلف به ویژه در بخش های مراقبت ویژه و کرونایی برای بیماران و پرستاران ایجاد مشکل کرده است و البته تبعات این مشکلات قبل از همه دامن گیر سلامت مردم و نظام بهداشتی درمانی می شود.


مجوز جذب 22 هزار نفر درگیر بروکراسی


میرزابیگی در ادامه با تشریح سایر مشکلات پرستاران خاطرنشان کرد: موضوع بعدی که نیاز است در اسرع وقت به آن پرداخته شود ایجاد انگیزه و درگام بعدی افزایش نیروی انسانی است. خوشبختانه از اسفند 98 تا به حال مجوز جذب بیش از 22 هزار نفر برای بخش بهداشت و درمان در نظر گرفته شده اما متاسفانه به جز 3 هزار نفر که بکارگیری شدند حدود 17 تا 18 هزار نفر دیگر در انتظار جذب هستند که متاسفانه دانشگاه های علوم پزشکی در این زمینه به دلیل اجرای روندهای بروکراتیک، جذب این نیروها را به تاخیر انداخته اند در حالی که با توجه به شرایط خاص اپیدمی کرونا باید زمینه حضور اورژانسی و هر چه سریعتر نیروهای تازه نفس در مراکز درمانی فراهم شود.


وی افزود: آنچه امروز در مطالبه گری حقوق سلامت مردم و پرستاران مشاهده می شود این است که به رغم توجه خاص و مناسب نهادهای مختلف حاکمیتی؛ دانشگاه های علوم پزشکی به عنوان سرپنجه های نظام سلامت در اجرای ابلاغ های مختلف از سوی مراجع بالادستی در زمینه استخدام و توزیع منابع به درستی عمل نمی کنند یا نظارت درستی بر فعالیت آنها نیست. تعداد زیادی از دانشگاهها در سطوح بیمارستانی به وظایف خود عمل نکرده اند و دلایلی مانند کمبود درآمدهای حاصله با وجود اختصاص کمک یک میلیارد یورویی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) از صندوق ذخیره توسعه ملی که حدود 12هزار و 500 میلیارد تومان می شود و اختصاص 3 هزار میلیارد تومان برای پرداخت معوقات کادر درمانی با اولویت پرستاران به دانشگاه های علوم پزشکی قابل پذیرش نیست.


میرزابیگی با اشاره به پیگیری های سازمان نظام پرستاری برای تحقق حقوق پرستاران تاکید کرد: خوشبختانه در ماههای اخیر تلاش های زیادی برای اجرای فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری مختص کادر درمان از جمله پرستاران، افزایش 15 درصدی حقوق کارکنان دولت، اخذ مجوزهای استخدامی و کمک های مالی در حوزه بهداشت و درمان صورت گرفت که همزمان کارکنان ستادی دانشگاه ها نیز از آن بهره مند شدند.


وی با گلایه از برخورد سلیقه ای برخی دانشگاههای علوم پزشکی در توزیع منابع گفت: نکته دیگر در هزینه کرد برخی دانشگاه های علوم پزشکی اعمال سلیقه در باز توزیع منابع است و علیرغم تاکید بر پرداخت معوقات به خصوص پرستاران شاهد آن هستیم که این مبالغ صرف خرید تجهیزات، امور عمرانی و ساخت و ساز می شود، چطور یک دانشگاه مثل دانشگاه سبزوار 10 ماه معوقات را پرداخت کرده است و یک دانشگاه در تهران یک بار معوقات را پرداخت کرده است. اگر با کمک های انجام شده، معوقات به موقع پرداخت می شد اکنون میزان معوقات به حدود صفر رسیده بود.

 

افزایش تخت بیمارستانی بدون جذب پرستار

 

میرزابیگی درباره کمبود نیروی انسانی گفت: در چهار سال گذشته علیرغم افزایش حدود 40 هزار تخت بیمارستانی نیروی کافی پرستار جذب نشد در حالی که به ازای این تعداد تخت اضافه شده بر اساس استانداردهای حداقلی و مورد پذیرش باید حداقل 100 هزار نفر نیروی انسانی بکارگیری می شد و دولت باید به ازای هر تخت بیمارستانی 2.5 نیروی گروه پرستاری اضافه می کرد. به علاوه 4 تا 5 هزار نفر به ازای خروجی های ناشی از بازنشستگان این حوزه جذب می شد.


وی گفت: در سالهای گذشته نه به ازای بازنشسته ها و نه به ازای افزایش تخت نیروی پرستار گرفته نشد. بنابراین از مسئولان انتظار می رود تا زمانی که نیروی جدید جذب نشده تخت بیمارستانی اضافه نشود زیرا زیرساخت و تخت بیمارستانی بدون نیروی انسانی ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی مفید نیست.


رئیس کل سازمان نظام پرستاری هشدار داد: با این کمبود نیرو، موج بعدی کرونا یعنی افزایش مرگ و میر، دانشگاههای علوم پزشکی باید برای استخدام نیرو تسریع و مجوزهای استخدامی را به نیرو تبدیل کنند، معوقات را پرداخت کنند، پول را جای دیگری هزینه نکنند، اگر منابع مالی 12 هزار و 500 میلیارد تومان و سه هزار میلیارد تومان به دست محق آن برسد، مشکل بر طرف می شود. از مسئولان دانشگاههای علوم پزشکی می پرسیم با این پول چه کار کرده اند.


کمبود پرستار در دنیا


میرزابیگی همچنین درباره مهاجرت پرستاران گفت: ما در دهکده جهانی زندگی می کنند و اطلاعات لازم امروز با یک کلیک به دست می آید. بر اساس اعلام مدیر کل منابع انسانی سازمان بهداشت جهانی حدود 18 میلیون کمبود نیروی انسانی بالینی وجود دارد. هر کشوری ممکن است برای جبران این کمبود فراخوان بدهد و نیرو جذب کند. با این شرایط میزان مهاجرت ها نگران کننده است، میزان مهاجرت پرستاران به این دلیل بالاست که میزان توجه به پرستاران ایرانی در دنیا بالاست.


وی افزود: در دنیا پرستاران ایرانی را به عنوان نیروهای کاربلد و با وجدان کاری بالا می شناسند، حدود 193 دانشکده پرستاری در ایران، 60 هزار دانشجو و سالی 12 هزارنفر فارغ التحصیل داریم، کشورهای دنیا هم به این نیروها توجه دارند و به خصوص در این روزها با توجه به بحران کرونا و نیاز دنیا به نیروهای بالینی به این نیروها توجه می شود.


میرزابیگی به اهمیت توجه به حقوق پرستاران و ایجاد انگیزه در آنها اشاره کرد و افزود: وقتی با پرستار کشور به جای قرارداد یکساله قرارداد 89 روزه بسته می شود، وقتی حقوق پرستاران را به موقع نمی دهیم وقتی قوانین را به درستی اجرا نمی کنند، پرستار به دنبال یک راهکار بهتر می گردد که زندگی خود را به شکل بهتری تامین کند، راهکار اول گاهی ترک کار است، گاهی بی انگیزگی و دلسردی در محل کار است البته وجدان کاری در بین پرستاران ایرانی بسیار بالاست اما اگر به حقوق پرستاران توجه نشود با مساله مهاجرت هم مواجه می شویم.


رئیس کل سازمان نظام پرستاری با انتقاد از قراردادهای 89 روزه با پرستاران گفت: مساله قراردادهای 89 روزه با ورود سازمان بازرسی کشور به صورت ریشه ای حل شد، بر اساس مجوزهای سازمان برنامه و بودجه و اعلام وزیر بهداشت و معاون توسعه وزارت بهداشت قرار شد در مجوزهای دانشگاهها نیروهایی که قبلا با قراردادهای غیردولتی فعالیت می کردند در اولویت استخدام قرار بگیرند و اگر در جایی با پرستاران غیر از این برخورد شده باید رسیدگی شود.


قراردادهای 89 روزه را به رسمیت نمی شناسیم


میرزابیگی تاکید کرد: قراردادهای 89 روزه را به رسمیت نمی شناسیم، آن را قبول نداریم و خلاف می دانیم قرارداد کمتر از یکسال هیچ معنایی ندارد. هیچ شرکتی حق ندارد با نیروهای پرستاری قرارداد کمتر از یکسال ببندند، نیروهای قراردادی نیز برای استخدام ها اولویت دارند و با توجه به سوابق خوبی که دارند عده زیادی از آنان می توانند از این امتیاز و اولویت در استخدام ها استفاده کنند. آزمون استخدامی لازم است اما باید رفتار عادلانه در استخدام ها انجام شود، افرادی که در سالهای گذشته سوابقی دارند و به خصوص در بحران کرونا فعالیت داشته اند باید در استخدام ها اولویت داشته باشند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری به کمبود بیشتر نیروی پرستار در استانهای محروم اشاره و تاکید کرد: در استان هایی مثل سیستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان و برخی استانهای محروم دیگر در مقایسه با سایر نقاط کشور که ضریب نیروی پرستار به تخت حدود 0.8 است، این ضریب در این مناطق گاهی بین 0.4 تا 0.5 می رسد و وضعیت بدتری نسبت به میانگین کشوری دارند بنابراین برای استخدام در این مناطق باید برنامه ریزی ویژه ای صورت گیرد.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
1 + 3 =