بعضی از اعضای خاندان سعودی از ظهور و ارتقای سریع شاهزاده جوان به خشم آمده‌اند

شناسهٔ خبر: 38A7A56D -
یک روزنامه آمریکایی با اشاره به اقدام شاه سعودی در ارتقا رتبه پسرش به ولیعهدی عربستان نوشت که افزایش قدرت این شاهزاده سعودی پیامدهای گسترده‌ای خواهد داشت.

به گزارش هاناخبر ،

«سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی در اقدامی که کارشناسان آن را گامی برای نشاندن محمد بن سلمان بر تخت شاهی عربستان می‌دانند، ولی‌عهدش را برکنار و پسرش را جایگزین او کرد.

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در واکنش به این خبر نوشت که تصمیم به حذف «محمد بن نایف» ولیعهد پیشین عربستان که 57 سال سن دارد، در زمانی رخ داده است که برخی از اعضای خاندان سلطنتی عربستان از ظهور شاهزاده جوان‌تر به خشم آمدند.

محمد بن سلمان از زمانیکه بعنوان جانشین ولیعهد عربستان و وزیر دفاع این کشور روی کار آمد، قدرت بسیار زیادی را در پادشاهی ثروتمند عربستان برای خود جمع‌آوی کرده است و علاوه بر اینکه مسئولیت اداره وزارت دفاع کشورش را برعهده دارد، ناظر شرکت ملی نفت عربستان است و در تلاش برای ترمیم اقتصاد ریاض می‌باشد.

بنا بر این گزارش، منتقدان محمد بن سلمان، وی را بی‌تجربه و تشنه قدرت می‌دانند.

صعود سریع محمد بن سلمان موجب شده است که بسیاری از ناظران سعودی به این فکر واداشته است که سلمان بن عبدالعزیز می‌خواهد پسرش پادشاه بعدی عربستان باشد.

محمد بن سلمان بعنوان وزیر دفاع عربستان، مسئولیت اصلی مداخله نظامی ریاض در یمن را برعهده داشته است.

بر اساس این گزارش، حمله عربستان به یمن در دو سال گذشته دستاورد چندانی برای این کشور نداشته است و گروههای حقوق بشری نیز ریاض را به بمباران غیرنظامیان و نابودی اقتصاد یمن که از قبل نیز فقیرترین کشور در دنیای اعراب به حساب می‌آمد و تشدید بحران انسانی از طریق محاصره هوایی و دریایی، متهم کردند.

نیویورک‌تایمز گزارش کرد، محمد بن سلمان، موضع تندی در قبال ایران اتخاذ کرده است و در یک مصاحبه تلویزیونی در ماه گذشته گفت که گفت‌وگو با ایران غیرممکن است زیرا این کشور به دنبال کنترل جهان اسلام است.

طبق این گزارش، عربستان سعودی و ایران در خصوص موضوعات بحرین، سوریه و یمن اختلاف نظر دارند.

بنا بر این گزارش، در طولانی‌مدت، افزایش قدرت محمد بن سلمان در عربستان، احتمالاً پیامدهای گسترده‌ای را به همراه خواهد داشت.

«پائول استیونس» تحلیلگر نفت خاورمیانه در اندیشکده «چتم هاوس» درباره  محمد بن سلمان می‌گوید: «مشکل این است که وی غیرقابل پیش‌بینی است و مشخص نیست که وی برای مشاوره قرار است به چه کسی تکیه کند».

محمد بن سلمان از زمان روی کار آمدن مصاحبه هایی را با رسانه‌های غربی داشته و سفرهای مهمی را به کشورهایی چون چین، روسیه و آمریکا داشت و در آنجا با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در ماه مارس دیدار کرد.

یکی دیگر از پسران شاه عربستان به نام شاهزاده «خالد بن سلمان» اخیراً بعنوان سفیر ریاض در واشنگتن منصوب شده است.

رسانه‌های عربستان این اقدام شاه کشور خود را یک تجدید کابینه منظم به تصویر کشیدند و اعلام کردند که 31 عضو از 34 عضو شورای بیعت عربستان این انتصاب را تأیید کرده‌اند و تصویر محمد بن نایف را طوری به تصویر کشیده بود که گویی متعهد به وفاداری به محمد بن سلمان است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
4 + 2 =