مهاباد شهر خلاقی که خلاق نیست!/ تانیا شعفی

شناسهٔ خبر: 38BEA13E -
شهر مهاباد علیرغم کسب دو دوره متوالی عنوان "شهر خلاق کتاب کشور" تا کنون در معرفی ظرفیت های موجود و حرکت به سمت اقتصاد پویا در این راستا ناتوان بوده است.

به گزارش هاناخبر ،سرمایه‌گذاری بر روی کتاب و کتاب خوانی می تواند  توسعه پایداری را  برای نسل‌ آینده‌ رقم بزند، اما کمتر استانی در سطح کشور این نوع از سرمایه گذاری را باور کرده است.

در طرح پایتخت کتاب ایران که پنج دوره از آن تا کنون برگزار شده است، به جرات می توان گفت 5 پایتخت اخیر در این سال ها اقدام خاصی در زمینه  کتاب و کتاب خوانی انجام نداده اند و به همان عنوان پایتختی یک ساله، اکتفا کرده و بی سر و صدا مانده اند.

شاید برگزار کنندگان و داوران این جشنواره کشوری باید با دید بازتر و انتقادانه تری دست به انتخاب بزنند و انتخاب پایتخت کتاب و شهرهای خلاق را منوط به همان یک دوره نکنند و فعالیت شهرهای برگزیده را رصد کنند.

شهر یزد پنجمین پایتخت کتاب ایران بود و در تلاش است تا توسعه اجتماعی و فرهنگ عمومی خود را از طریق کتابخانه‌ها این بازوان قوی فرهنگی شهر ارتقا دهد. همچنین کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد در نظر دارد؛ برای مقابله با مشکلات حاشیه نشینی شهرها و نیز آثار مخرب جنگ نرم دشمنان در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی از طریق ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی اقدامات لازم را انجام دهد.

نمونه موفق دیگر شهر اصفهان است که در سال ۹۴ با پذیرش سازمان (یونسکو) در رشته صنایع دستی عضو شبکه شهرهای خلاق این رشته شد. هر چند کسب این عنوان مربوط به کتاب و کتاب خوانی نیست اما نمونه موفقی در زمینه یک شهر خلاق است.

اصفهان با چاپ کتاب «نگاهی به شهر خلاق؛ تجربه اصفهان» به ترسیم فضای مفهومی خلاقیت و شهر خلاق، توصیف دقیق چرایی و چگونگی شکل‌گیری شبکه شهرهای خلاق، وظایف و تعهدات شهرهای عضو این شبکه پرداخته است.

سال گذشته نیز، شهرستان مهاباد برای دومین سال متوالی به عنوان شهر خلاق کشور در زمینه کتاب معرفی شد و به همین مناسبت لوح افتخار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیسیون ملی یونسکو به همراه جوایز حمایتی مالی و معنوی به منظور توسعه زیرساخت ‌های کتابخوانی به شهرستان مهاباد تعلق گرفت.

اما تا کنون در مهاباد طی دو سال اخیر که عنوان شهر خلاق را کسب کرده است، جلسه ایی در راستای چگونگی کسب درآمد پایدار از این عنوان و یا اجرای ویژه برنامه ایی به این مناسب برگزار نشده است.

عنوان شهر خلاق کتاب می تواند در حوزه گردشگری نیز تاثیر داشته باشد. خلاقیت، عنصری ضروری در توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شهرهاست و برای افزایش ظرفیت تجاری شهرها امری ضروری است.

اما صرف انجام اقدامات چند انجمن فرهنگی و فعالیت های کتاب خوانی در اداره کل ارشاد، برنامه ایی دیگر برای معرفی مهاباد به عنوان شهری که دو دوره متوالی شهر خلاق کتاب خوانی ایران شد، انجام نگرفته است.

اخیرا در جلسه شورای فرهنگ عمومی مهاباد، دبیر شورای فرهنگ عمومی این شهر گفت: به مناسبت آنکه این شهر برای دومین سال متوالی به عنوان شهر خلاق کتاب در کشور معرفی شده است اِلِمان کتاب با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر در یکی از مناطق شهری ساخته می شود و لوح اهدایی سازمان جهانی یونسکو به مناسب احراز شهر خلاق کتاب توسط این شهر نیز در آن نصب می‌شود.

این تنها اقدام انجام گرفته در مهاباد طی دو سال اخیر بود که زمان ساخت این المان فرهنگی هم مشخص نیست.

در حالی که شورای فرهنگ عمومی شهرستان و کمیسیون فرهنگی شورای شهر می توانستند با استفاده از تجارت سایر شهرهای موفق در این زمینه از عنوان شهر خلاق کتاب کشور، جهت کسب درآمد پایدار، جذب گردشگر، ارتقای سطح فرهنگ کتاب و کتابخوانی در مهاباد و ... استفاده کنند.

موضوعی که می توانست در عین حال به توسعه و کاهش معضلات اجتماعی  کمک کند. اما شهر خلاق مهاباد، تا کنون به غیر از خرید کتاب و افزایش تعداد کتاب ها در قفسه کتابخانه ها با جایزه ایی که از این عنوان کسب کرده تا کنون هیچ خلاقیت دیگری از خود نشان نداده است. مهاباد هنوز ثابت نکرده است که به حق لایق این انتخاب در سطح کشور بوده است.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
9 + 8 =