کارآفرینی جنسیت نمی‌شناسد!

شناسهٔ خبر: 38C9FAB1 -
فاطمه محمد درویش، بانوی کارآفرینی است که در روستای آلتون سفلی زندگی می‌کند و با ۱۸ سال باغداری توانسته است کسب و کاری را برای خود و زنان آن روستا ایجاد کند.

به گزارش هاناخبر ،

زن باغداری که موقعیت مکانی زندگی خود را به یک فرصت تبدیل کرده است، ۱۸ هکتار باغ دارد که امسال توانسته است آن را به ۱۹ هکتار ارتقاء دهد و از همه نوع میوه‌ای را می‌توان در باغش یافت.

هرساله با به ثمر نشستن درختانش، میوه‌ها را می‌چیند و با کمک زنان روستا محصول را به میوه‌های خشک تبدیل می‌کند و در اصل کارش میوه خشک‌کنی است.

توت، هلو، زردآلو، آلوبالو، سیب و ... از جمله میوه‌هایی هستند که وی هرساله پس از برداشت محصولات باغ آن را با همکاری زنان روستا خشک کرده و به دست مشتریان خود می‌رساند.

این باغدار که یک پشتیبان مشاغل خانگی در استان کردستان است، در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نحوه فروش محصولات خود می‌گوید: خوشبختانه استقبال از محصولات باغی تولید شده توسط ما بی‌نظیر است و مغازه‌دارن از همه شهرها متقاضی آن هستند.

خانم محمد درویش در ادامه می‌گوید: یکی از محصولاتی که در کنار میوه خشک‌ها به بازار عرضه می‌کنم، خیارشورهایی است که از محصول باغ خود و توسط بنده درست می‌شود و مشتریان بسیاری دارد.

وی در خصوص درآمد حاصله از این شغل می‌گوید: به دلیل اینکه خشک کردن میوه‌ها به تنهایی برای یک نفر مقدور نیست از زنان روستا برای پیش بردن کارها استفاده می‌کنم و به دلیل پرداخت دستمزد کارگرها در پایان پول چندانی دستمان را نمی‌گیرد.

خانم محمد درویش بیشتر از خانم‌ها برای همکاری در باغ خود بهره برده است و می‌گوید: به دلیل اینکه اکثر خود بنده کار باغ را انجام می‌دهم به همین دلیل از بانوان برای این کار استفاده می‌کنم.

وی در خصوص توسعه مشاغل خانگی می‌گوید: این شیوه کار گروهی برای بانوان روستایی بسیار مهم و تاثیرگذار است و می تواند با حمایت های بیشتر به ایجاد اشتغال و درآمد روستاییان کمک کند.

این پشتیبان با تاکید بر اینکه به حمایت بیشتری برای تداوم کار خود در روستا نیاز دارد، می گوید: برای تهیه دستگاه میوه خشک کنی و حصار کشی باغ و پرداخت حق‌الزحمه کارگران به پرداخت تسهیلات نیاز داریم که امید است مسئولان در این راستا زنان روستایی را بیشتر حمایت کنند.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
3 + 9 =