سیاسی کاری در آموزش و پرورش سقز خیانتی نابخشودنی است

شناسهٔ خبر: 393E7ED4 -
سیاسی کاری و عزل و نصب های اخیر در سیستم آموزشی دومین شهر بزرگ کردستان به غیر از خیانت به توسعه فرهنگی و انتقال ارزش ها هیچ چیز دیگری نمی تواند باشد.

به گزارش هاناخبر ،سیاسی کاری و عزل و نصب های اخیر در سیستم آموزشی دومین شهر بزرگ کردستان به غیر از خیانت به توسعه فرهنگی و انتقال ارزش ها هیچ چیز دیگری نمی تواند باشد.
بدون تردید محمد برومند که با دست خالی در طول دو سال گذشته یکی از موفق ترین و محبوب ترین مدیران دیار سکاها بوده است،اما در کمال بی انصافی و نامهربانی پاداشش با عزلی توهین آمیز همراه می شود.
مسئولان مربوطه بایستی همواره به یاد داشته باشند تغییرات نظام آموزشی نباید همراه با موضع گیری های سیاسی باشد و این مساله می تواند به بزرگترین خیانت آشکار و چالشی بزرگ برای شهری است که در برگیرنده کهن ترین نژاد جهان است و در واقع تغییرات در نظام های آموزشی باید بر مبنای بررسی های کارشناسانه صورت بگیرد که در حال حاضر بهترین و کارآمدترین گزینه برای این پست بسیار مهم و کلیدی سقز جز محمد برومند که در طول دوسال گذشته تغییرات ارزشمندی را در حوزه مدیریتی خویش به انجام رساند و موجب آرامشس و حمایت گسترده معلمان و فرهنگیان سقزی از این مدیر موفق بومی شد، نمی توانست باشد.
 در سنوات گذشته نظام آموزشی در سقز دستخوش تغییرات زیادی بوده است ، این تغییرات از ساختار تا مدیران را در بر گرفته است و در برخی از موارد ضررهای غیرقابل جبران و زیادی را به همراه داشته است...

تغییر مدیر ارزشمند و موفقی چون برومند در دومین شهر بزرگ کردستان و یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان با تغییر دولت و فشارهای سیاسی جناحی خاص برای برنده شدن بر رقبای سیاسی و حذف یک یک آنها در راستای انتخابات های آتی اقدامی بسیار نادرست و ناپسند و مذموم است با تغییر دولت تنها مدیران و ساختارهای عرصه های سیاسی می توانند تغییر پیدا کنند ولی مدیران دیگر چون مهندس محمد برومند که در واقع سرمایه های ارزشمند چنین سرزمینی هستند نباید کنار گذاشته شوند.
دولت تدبیر و امید که با شعار اعتدال روی کار آمده است باید در عمل داشتن اعتدال را ثابت کرده و راهکارهای مفید در زمینه های مختلف که دولت های قبلی به دست آورده اند را مورد استفاده قرار دهد، هرچند سخنان ورمقانی فرماندار سقز در مراسم تودیع معارفه مدیر و سرپرست آموزش و پرورش این شهرستان نشان داد که وی یک فرماندار مردمی است و مخالف چنین تغییری در عرصه مدیریتی آموزش و پرورش سقزاست اما انتظار می رفت به عنوان عالی ترین مقام شهرستانی در مقابل منفعت طلبی عده ای خاص از خود مقاومت نشان می داد.
در سالی که به فرموده مقام معظم رهبری سال «اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال» نامگذاری شده است،هرگونه جابجایی و عزل یک مدیرارزشی چون محمد برومند خیانتی آشکار به همه مردم فرهیخته دیار سکاها است، مگر می شود نامی از تولید، اشتغال و اقتصاد به میان آورد اما فراموش کرد که زمینه های ساماندهی اقتصادی و فرهنگی در یک جامعه از نظام آموزشی آن آغاز می شود.

فراموش نشود نظام آموزشی سقز قبل از مدیریت برومند سال ها بود که به رشد کجدار و مریز و ضعیف خود ادامه می داد، در حالی که پس از دو سال مدیریت اصولی این اداره به جایی رسیده که به اصل مشکلات برسد اما عده ای سیاسیون و منفعت طلب با مطرح کردن گزینه هایی اتفاقا خوش نام و تعیین شتابزده سرپرست بازهم اخلال را در نظام آموزشی دومین شهر بزرگ کردستان ایجاد کرده و با به وجود آوردن حاشیه و درگیری های ذهنی برای فرهنگیان به جای رسیدگی به اصل مشکلات و فراهم نمودن زمینه های پیشرفت در نظام آموزشی این شهر به دنبال منفعت طلبی های شخصی خویش گشته و حتی این اقدام نسنجیده با تجمع معلمان دلسوز سقزی موجب مشکلات امنیتی در این شهر شده و از هرجا ساز مخالفت جامعه فرهنگیان به گوش می رسد،آیا جایز بود که پس از دو سال مدیریت منطقی و بدون حاشیه برومند بر آموزش و پرورش سقز  با کمترین امکانات موجود رنگ آرامش را به خود گرفته است در حرکتی انتخاباتی و با انتصابی شتابزده و نامعقول آنهم در حد سرپرستی و تغییر در این پست مهم شهرستانی با سیاست بازی و بی تدبیری مطلق، بازهم درگیر و دار حاشیه ها بسوزد!!!؟ حاشیه هایی که هیچ  نسبتی با اصل مشکلات آن ندارد.چرا باید سیاسیون کاری کنند که جامعه فرهیخته سقزی احساس حقارت کرده و این عمل را توهین به شعور شهروندان و این قشر مهم اجتماعی تلقی کنند!؟
 فراموش نشود یکی از مهمترین ویژگی های مدیریت محمد برومند ایجاد کیفیت آموزشی و تبدیل سقز به قدرت اول آموزش و پرورش استان با کمترین امکانات موجود در طول سالیان اخیر است،این کیفیت بسیار مطلوب آموزشی که با موفقیت دانش آموزان و مدیران و معلمان فهیم سقزی در بسیاری از عرصه ها خود را نشان داده است با یک اخلاق پسندیده و یک روابط عمومی بسیار موفق همراه بوده است.
سیاسیون و بی تدبیرانی که تغییر در نظام آموزشی این شهر را رقم زدند بدانند و آگاه باشند ، کیفیت نظام آموزشی  همان گوهر گمشده ای است که باعث می شود دور باطل مشکلات فرهنگی و اجتماعی در این نقطه مهم ازکشور موجب بازتولید شود.

از چگونگی تدریس مطلوب  سرفصل‌ های کتب درسی و الگو شدن و ابداع روش های آموزش و تدریس توسط معلمان فرهیخته سقزی گرفته تا رسیدگی به اوضاع معیشتی معلمان در اوج فشار اقتصادی بر مملکت؛ از برداشته شدن شیوه های غبارگرفته درس دادن گرفته و موفقیت دانش آموزانش در مقایسه با کل کشور تا تغییر ساختار عریض و طویل بروکراتیک در این نهاد آموزشی و برداشتن و مبارزه با لابی های شکل گرفته در آموزش و پرورش سقز همگی دستمایه دو سال مدیریت برومند است، مدیریتی که در طول تنها دوسال بدون هیچ تردیدی موجبات رشد اقتصادی و فرهنگی را در یکی از کهن ترین شهرهای جهان را به دنبال داشته است.

هیچ شکی نیست که آموزش و پرورش سقز همچون تمام آموزش و پرورش های سراسر کشور نیازمند پوست اندازی است اما نه پوست اندازی در بدنه مدیریت خوب و مطلوب آن بلکه پوست اندازی درباره روش های اصلاح این وضعیت که تاکنون اظهارنظرهای فراوانی نیز در این مورد مهم شده است اما این پوست اندازی نه در سطح شهرستانی و استانی بلکه بایستی در سطح ملی باشد و نمی توانست هیچ ربطی به مدیریت برومند داشته باشد، بدون هیچ شبهه ای کم نیستند کسانی که معتقدند نظام آموزشی در ایران نیازمند یک پوست اندازی کامل و نه اصلاحات مقطعی و سطحی است. با این حال دولت ها به دلیل مواجه بودن با بیش از 13 میلیون دانش آموز، تا به حال جسارت لازم برای اصلاح وضع موجود را نداشته اند و به همین دلیل، مشکلات به جای خود باقی است و بهتر است مسئولان در دولت تدبیر و امید به جای خیانت و تغییر مدیران ارزشی و جهادی جسارت تغییر در نظام آموزشی کل کشور را داشته باشند،تا جایی که رییس جمهوری نیز در آخرین گفتگوی زنده تلویزیونی با ملت شریف ایران بر این موضوع و مهارت آموزی دانش آموزان تاکید کردند...

به عنوان مثالی از غفلت های صورت گرفته می توان اشاره کرد به اینکه بیش از ۱۰سال است بخش عمده ای از صاحبنظران به این اجماع رسیده اند که «کنکور» شیوه مناسبی برای گزینش دانشجو نیست و پایان مقطع دانش آموزی را به دوره ای پراسترس تبدیل می کند. نتیجه ادامه این روند هم پایین آمدن کیفیت علمی دانشجویان است؛ با این همه به نظر می رسد که لابی گری های گسترده موسسات ذی نفع در برگزاری کنکور و نیز فقدان یک مدل جامع جایگزین، باعث شده تا کنکور در مقاطع مختلف همچنان قربانی بگیرد و نظام آموزشی را با آسیب ناکارآمدی مواجه کند ...باید به این وضعیت، ضعف بنیه علمی برخی معلمان را نیز اضافه کرد. معلمانی که کمتر دانش خود را به روز می کنند و در یک حلقه تکراری مطالعاتی گرفتار آمده اند و نمی توانند حتی نقش آموزشی خود را به درستی ایفا کنند، چه برسد به نقش پرورش!

راهکارهای مشخصی برای اصلاح چنین وضعیتی وجود دارد. تجارب دیگر کشورها نشان می دهد که نباید خلاءهای تجربی را بهانه کرد. با این همه روشن است که بروکراسی پیچیده در نظام آموزشی اجازه اصلاح وضع موجود را نمی دهد و این موضوعی است که مجلس و نهادهای مدنی باید آن را پیگیری کرده و کارت زرد و قرمز صادر کنند.

ضعف در نظام آموزشی، خود را در آموزش عالی بازتولید کرده و سپس به بدنه جامعه و نهادهای اجرایی رسوخ می کند. ویروس های اقتصادی و فرهنگی که امروز بخش های عمده ای از جامعه را دچار امراض به ظاهر غیرقابل درمان کرده، ابتدا در کلاس های درس مدرسه تولید شده و اجازه رشد پیدا کرده اند. ویروس هایی چون تفکر تنبلی، مسئولیت ناپذیری، دروغ، فردگرایی منفی و… که یک نظام آموزشی سالم و بالغ، اجازه فربه شدن به چنین ویروس هایی نمی دهد.

بدیهی است که وقتی این مشکلات زیرساختی در نظام آموزشی هرگز توسط یک مدیر شهرستانی از بین نمی رود،واگر این معضلات در سطح ملی برطرف نگردد آهسته آهسته نوبت به بحران های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی می رسد. اقتصاد نقش مولد خود را از دست می دهد، فرهنگ دچار هجمه رقبا قرار می گیرد و سیاست به تماشای تشییع پیکر اخلاق سیاسی می نشیند و بدیهی است که بدون اصلاح سرچشمه این مشکلات یعنی نظام آموزشی، نمی توان معلول های اقتصادی و فرهنگی را درمان کرد.

وقتی که نظام آموزشی «دیکته محور»، دیکتاتورهای درونی افراد را فعال کرده و به کودکان ما می آموزد که منافع فردی خود را ارجح از منافع جمعی و ملی بپندارند و وقتی نظام خلاقیت گریز، اجازه شکل گیری نگاه های انتقادی و متفاوت و جستجوگرانه را به دانش آموزان نمی دهد، معلوم است که تحمل مخالف در سپهر سیاست به سختی انجام می شود و منافع ملی قربانی دسیسه چینی های گروهی و جناحی می شود،همانگونه که چنین وضع فجیعی در سقز در حال شکل گرفتن است..

بعضی که به دروغ و تنها در جهت منفعت طلبی خویش خود را دلسوز و امانت دار مردم فرهیخته این دیار از ایران اسلامی معرفی می کنند، در این بلبشوی فکری – آموزشی، با سوء استفاده و فریب افکار عمومی برای خود فرصتی را فراهم آورده اند تا  درصدد تکرار بحران هایی برآیند که برای رفع آن به راه حل های بیرونی چشم بدوزیم، حال با نگاه اصلاح نظام آموزشی،از راه تغییر یا عزل مدیرانی موفق چون محمد برومند فرصت طلبی کرده و اشتباهات سال های دور و نزدیک را تکرار می کنند.

این فرصت طلبان به خوبی می دانند به دلیل کاستی های ساختاری و فقدان انگیزه نیروهای انسانی، به نظر نمی رسد که برای بهبود اوضاع موجود چندان امیدی به طرح های دولتی و حاکمیتی باشد،لذا به جای اینکه در فکر تغییر یک مدیر زحمت کش و دلسوز بومی باشند بهتر است که نهادهای مدنی شامل احزاب، سازمان های غیردولتی و نهادهای صنفی معلمان را برای ابداع ایده های خود در جهت اصلاح نظام آموزشی را مطرح کرده تا سقز نیز نقشی در اصلاح این وضعیت نابهنجار ملی داشته باشد.هر چند خبرها حاکی از آن است که پس از قربانی شدن محمد برومند این بار نوبت مدیر شبکه بهداشت و درمان و کمیته امداد این دیار است که در گرداب منفعت طلبی های سیاسی و زیر فشار جناح بندی های سیاسی غرق شوند...
 باید تلاش کرد تا این ایده های اصلاحی به درد «سیاسی شدن» گرفتار نشود، چراکه جناحی دیدن نظام آموزشی، آسیب زاست، آسیبی که کاملا غیر قابل جبران است.
آیا بهتر نبود این فرصت طلبان به جای انتصاب سرپرست برای آموزش و پرورش سقز که برای اکثریت شهروندان و بویژه جامعه فرهنگیان خط قرمزی برای سیاسیون بود به جای آن با پیشنهاد ایده هایی جدید به افزایش سطح علمی معلمان و اصلاح نظام ارزشیابی دانش آموزان کمک میکردند؟
 مسئولان سقزی بدانند گشایش در خلق ابتکارات و خلاقیت های دانش آموزشی در این شهرستان هم  می تواند از طریق تعریف شیوه های تشویقی مورد توجه قرار گیرد، جدی تر گرفتن پارلمان های دانش آموزی و دخالت دادن دانش آموزان در اموری که به آنان مربوط است، تمرینی است برای اداره کشور توسط آن ها در سال های آینده تا فرزندان دیار سکاها نیز در این زمینه تجارب مفید و مهمی کسب کنند و شاید اگر این تجارب سالم در کودکان سقزی فرصت بروز پیدا کند در فرداهای دور و نزدیک نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، بسیاری از همین کودکان امروزی به چهره های برجسته ملی و مورد افتخار همه ایرانی ها تبدیل شوند و این مهم باعث می شود که  دیگر این چنین فقیرانه اشتباهات گسترده نخبگان سیاسی شهرمان در سنین بالاتر تکرار نشود.

هر چه هست، در سالی که به نام اقتصاد مقاومتی: تولید و اشتغال شناخته می شود، باید به جای شعار دادن و پرداختن به معلول ها، به علت ها رسیدگی کرد. علت های آسیب زایی که در نظام آموزشی به عنوان زیرساختی ترین نهاد موجود نه تنها در سقز بلکه در کل کشور متبلور است و اگر با تغییر و عزل مدیران موفق و ارزشی چون محمد برومند در فکر اصلاح و پوست اندازی آن باشیم، در خیلی از فرداهای کهن ترین شهر جهان شاهد بحران های فرصت طلبان امروزی خواهیم بود.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
4 + 1 =