«فاسلابند» در دیدار خرازی:

برای استقلال اروپاتلاش می‌کنیم/برنامه موشکی ایران کاملا دفاعی است

شناسهٔ خبر: 409E9513 -
رئیس موسسه مطالعات امنیتی و اروپایی اتریش با بیان اینکه ترامپ به دنبال تضعیف اروپا است، گفت: استقلال اروپا یکی از خواسته‌های ما کشورهای اروپایی است که تلاش بسیاری برای آن انجام می‌دهیم.

به گزارش هاناخبر ،ورنر فاسلابند رئیس موسسه مطالعات امنیتی و اروپایی اتریش بعد ازظهر امروز(شنبه) در نشست مشترک با کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان اظهار داشت: در ابتدا تلاش می‌کنیم دیدگاهی کلی را در خصوص تحولات اروپا و منطقه ارائه دهیم. اتحادیه اروپا در یک وضعیت خاصی قرار دارد و اتریش هم رئیس دوره ای اتحادیه است و تصمیمات مربوط به آن را برعهده دارد، بنابراین ما به طور معمول در جریان فعالیت های اتحادیه اروپا هستیم.

وی گفت: آنچه امروز برای ما مهم است این است که دنیا در یک وضعیت جدیدی قرار دارد و ما باید خود را با این تغییرات وفق دهیم و خود را آماده این شرایط کنیم. تغییراتی که در آمریکا انجام شد و آقای ترامپ با روی کار آمدنش موقعیت اروپا را تضعیف کرده از جمله این تعییرات است.

رئیس موسسه مطالعات امنیتی و اروپایی اتریش افزود: استقلال اروپا یکی از خواسته‌های ما کشورهای اروپایی است که تلاش بسیاری برای آن انجام می‌دهیم. نکته دیگر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است که ما در آن اتحادیه تلاش کردیم از تفکیک و استقلال کشورهای عضو جلوگیری کنیم.

فاسلابند با بیان اینکه بیست سال گذشته بود که من اولین جلسه دفاعی اروپا را برگزار کردم و آن زمان تحولاتی را در موضوع امنیتی و دفاعی در اروپا شاهد بودیم، تصریح کرد: امیدواری ما این است که پیشرفت هایی را در حوزه دفاعی و امنیتی در سال‌های آینده هم داشته باشیم.

وی عنوان کرد: انتخابات سال آینده اتحادیه اروپا یکی از مواردی است که می‌تواند در آینده تغییرات دیگری را به همراه آورد که از الان غیر قابل پیش بینی است ولی ما خوش بین هستیم که در مساله امنیتی اروپا پیشرفت داشته باشیم.

رئیس موسسه مطالعات امنیتی و اروپایی اتریش ادامه داد: یکی دیگر از موارد مورد تاکید ما ارزش و اعتبار یورو به عنوان ارز بین المللی است و در تجارت با ایران ما این مساله را جدی گرفتیم. آمریکایی ها از ابتدا به دنبال تضعیف ارزش یورو بودند.

فاسلابند تاکید کرد: ما با اقدامات و برنامه ریزی های مختلف در پی تقویت ارزش پول خود و کاهش وابستگی به دلار هستیم و این اولویت دیگری برای اتحادیه اروپا است که تلاش‌های گسترده‌ای را در این خصوص انجام می دهد.

وی با اشاره به اینکه از طرف دیگر ما رقابت بین آمریکا و چین را داریم و اختلافات اقتصادی آنها را شاهدیم که من معتقدم این اختلافات همچنان ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: نظم جهانی دچار تحول شده و شاید این مرحله ابتدای جنگ تجاری دو کشور است و در آینده وارد مراحل جدی‌تری خواهد شد و باید دید در سال‌های آینده چه کسی نفر اول اقتصاد جهان خواهد بود.

رئیس موسسه مطالعاتی امنیتی و اروپایی اتریش، گفت: چینی ها در برابر آمریکا خواهند ایستاد و در حوزه امنیتی به دنبال کاهش تنش هستند چرا که در این حوزه از آمریکا ضعیف‌تر است.

فاسلابند بیان کرد: در خاورمیانه وضعیت کمی جالب شده، تحلیل‌های مختلفی وجود دارد، من تحولات را متفاوت از دیدگاه واشنگتن و ریاض می بینیم و معتقدم نتانیاهو رئیس بازی است که امریکا و عربستان دنبال می‌کنند. نتانیاهو تلاش می‌کند که از این وضعیت سواستفاده کند چرا که رئیس جمهوری در امریکا روی کار است که می تواند باب میل او باشد.

وی ادامه داد: ترامپ مردی است که منتخب مردم آمریکا و هواداران نتانیاهو است و به طریقی نخست وزیر رژیم صهیونیستی او را هدایت می‌کند و آنچه مشخص است آنها خیلی بهم نزدیک هستند و آقای ترامپ قصد دارد برای انتخاب شدن مجدد در ریاست جمهوری آینده آمریکا، هر کاری را برای نتانیاهو انجام دهد.

رئیس موسسه مطالعاتی امنیتی و اروپایی اتریش بیان کرد: انتخابات کنگره آمریکا یکی از تغییرات آینده خواهد بود و اینکه آقای ترامپ در آینده مجدد انتخاب شود یا خیر کسی نمی تواند این موضوع را پیش بینی کند.

فاسلابند در خصوص طراحی مکانیسم اروپایی ها برای همکاری با ایران افزود: اروپایی ها خیلی تلاش میکنند که مکانیسمی را پیدا کنند تا با ایران وارد تجارت شوند. اکثر شرکت های اروپایی هم به دنبال همکاری با ایران هستند و هم نمی خواهند بازار آمریکا را به خاطر ایران از دست دهند و این یک واقعیت است. اروپا برای تامین منافع خود در این حوزه تلاش های خوبی دارد و طراحی مکانیسم همکاری با ایران برای ما مهم است.

رئیس موسسه مطالعات امنیتی و اروپایی اتریش در خصوص وضعیت عربستان، افزود: محمد بن سلمان هم نخست وزیر و هم وزیر دفاع است و همه می دانند که تنش هایی میان ایران و عربستان در گذشته وجود داشته و با جنگ در یمن این مساله تغییر کرده و نتیجه این جنگ هم چیزی جز رنج برای مردم آن کشور نبوده و امیدوارم این جنگ هم هر چه زودتر متوقف شود و پایان بپذیرد.

فاسلابند تصریح کرد: اینکه بن سلمان جنگ یمن را پایان دهد چندان مطمئن نیستم، باید بدانیم که وی فردی است بسیار جاه طلب و شاید این ویژگی در وی فراتر از توانایی هایش است و در نهایت امیدوارم سعودی ها به مسیر ثبات زای خود برگردند.

وی در خصوص مساله موشکی ایران و موضع اروپا نسبت به آن تصریح کرد: ما این تصور را در جهان می بینیم که می گویند برنامه موشکی ایران برای جهان خطرناک است ولی اگر به کشورهای اطراف ایران نگاه کنید این سیاست ایران قابل درک است؛ کشورهای خلیج فارس تلاش زیادی برای خرید تجهیزات دفاعی و به خصوص هواپیما کردند و این علی رغم محدودیت ایران برای خرید هواپیما است. به اعتقاد من برنامه موشکی ایران کاملا دفاعی است.

رئیس موسسه مطالعات امنیتی و اروپایی اتریش در پایان خاطرنشان کرد: اینکه عربستان و امارات چه اقداماتی را در حوزه دفاعی خود انجام میدهند هم باید در این خصوص در نظر داشته باشید.

 

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
2 + 5 =