عضو کُردکمیسیون اقتصادی مجلس عراق خبرداد:

موافقت بغدادبا طرح بومی سازی نظام پرداخت حقوق کارکنان اقلیم کردستان در بانک های دولت فدرال

سرویس عراق و اقلیم کردستان- عضو کُردکمیسیون اقتصادی مجلس عراق از موافقت بغدادبا طرح بومی سازی نظام پرداخت حقوق کارکنان اقلیم کردستان در بانک های دولت فدرال خبرداد.

به گزارش هاناخبر ،و به نقل از خبرگزاری «بغداد الیوم» جمال کوچر در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در نامه‌ای رسمی به امضاء نخست‌ وزیر عراق، تاکید شده است که هیچ اعتراضی با طرح بومی سازی نظام پرداخت حقوق کارکنان اقلیم کردستان در بانک‌های دولت فدرال وجود ندارد، مشروط بر اینکه دولت اقلیم کردستان لیست کاملی که حاوی جزئیات تعداد کارکنان دولت اقلیم باشد، به بغداد ارائه دهد.

جمال کوچر با بیان اینکه این طرح از سال آینده آغاز خواهد شد و هیچ گونه اقدامی  برای کاهش اختیارات دولت اقلیم کردستان،انجام نخواهد گرفت، بلکه برعکس،این طرح بحران بزرگی را که دولت اقلیم کردستان با آن روبرو است، حل خواهدکرد و همچنین به بحران اقتصادی شهروندان کُرد، پایان خواهد داد، افزود:این طرح بسیار عالی است و بر اساس آن، کارکنان اقلیم کردستان، همانند بقیه کارکنان بصره، نینوا، الانبار و سایر استان های عراق از طریق درگاه های پرداخت بانکی حقوق ماهانه خود را به طور منظم و بدون تأخیر دریافت خواهند کرد.

وی با این توضیح که گام بعدی مستلزم موافقت دولت فدرال برای تأمین وام جدیدی برای دولت اقلیم کردستان است که بر اساس آن مسئله پرداخت سه ماه  حقوق معوقه سال جاری کارکنان اقلیم، ازاین وام کسرو به این کارکنان پرداخت خواهد شد،تصریح کرد: این اقدام برای بومی‌سازی حقوق‌ها در بانک های دولت فدرال، بسیار مهم است و به عنوان اقدامی از سوی محمد شیاع السودانی،نخست‌وزیر عراق، تلقی خواهد شد و مورد توجه شهروندان اقلیم کردستان قرار خواهد گرفت،زیرا این اقدام، کردها را از یک بحران اقتصادی نفس گیر، نجات خواهد داد.

این در حالی است که ناصر الکنانی، کارشناس مسائل اقتصادی در عراق، دولت های فدرال واقلیم کردستان را مسئول تأثیرگذاری موضوع اختلافات سیاسی بین بغداد- اربیل بر مسئله پرداخت حقوق کارکنان اقلیم دانست.

الکنانی پیشتر در گفتگو با خبرگزاری «بغداد الیوم» با بیان اینکه سیاستمداران بغداد و اربیل باید مشکل حقوق کارکنان اقلیم کردستان را حل کنند، ازاصرار دولت اقلیم کردستان برای پرداخت حقوق کارکنان خود از سوی دولت فدرال، ابراز تعجب کرد.

وی فاش کرد که در فیش های حقوقی کارکنان اقلیم کردستان، نام حقوق بگیران مجازی  وجوددارد، لذا باید سرشماری از تعداد کارکنان انجام شودو لیستی از کارکنان تهیه و جدول حقوقی با  هدف حل اختلافات طرفین ارائه شود.

گفتنی است که هیئت وزیران عراق در نشستی در اواسط ماه سپتامبر گذشته با ارسال مبلغ بیش از دو تریلیون دینار در سه نوبت و هر نوبت به مبلغ 700 میلیارد دینار به اقلیم کردستان برای پرداخت حقوق کارکنان اقلیم، موافقت کرده بود.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
6 + 6 =