مدیرکل امور عشایری آذربایجان غربی:

سالانه ۲۳۰هزار تن محصول توسط عشایر آذربایجان غربی تولید می شود

شناسهٔ خبر: 42407C5B -
مدیرکل امور عشایری آذربایجان غربی گفت: سالانه ۲۳۰هزار تن محصولات کشاورزی توسط عشایر استان تولید و روانه بازار می‌شود.

به گزارش هاناخبر، علی ناجی پیش از ظهر چهارشنبه با اشاره به اینکه ۲۳۰ هزار تن محصولات کشاورزی توسط عشایر استان تولید و روانه بازار می‌شود، افزود: عشایر آذربایجان غربی در زمینه تولیدات صنایع دستی و محصولات داری و غیرداری نیز موفق بوده‌اند و در ردیف استان‌های موفق هستیم.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌غربی گفت: ۵۵ درصد از عرصه‌های منابع طبیعی استان با یک میلیون و ۶۵۰ هزار هکتار مساحت در اختیار عشایر و تولیدات آنان است.

ناجی خاطر نشان کرد: عشایر با بهره گیری از منابع طبیعی سالانه ۵۰ هزار تن شیر و ۱۵ هزار تن گوشت قرمز تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند که از این منظر، استان به ترتیب دارای رتبه‌های اول و سوم کشوری هستند.

وی با اشاره به موضوع گردشگری و بوم گردی عشایر اظهار کرد: در راستای توانمندسازی جمعیت عشایر این موضوع را هم پیگیر هستیم تا از ظرفیت‌های فعلی به نفع عشایر استفاده کنیم و آموزش و توانمندسازی جامعه هدف نیز در این راستا دردست اجراست.

 

۱۰۰ ۰ پنل خورشیدی در اختیار عشایر آذربایجان غربی است

مدیرکل امور عشایری آذربایجان غربی با بیان اینکه استفاده از فن‌آوری‌های نوین برای عشایر مورد توجه است، اظهار کرد: یک‌هزار پنل خورشیدی در اختیار استان است که ۱۵۶ مورد آن امسال تهیه و با همکاری اداره توزیع برق در اختیار آنان قرار داده شده‌است.

ناجی با اشاره به اجرای طرح‌های سوادآموزی و ارتقا و پوشش آموزش تحصیلی مناطق عشایری اضافه کرد: با آموزش و پرورش در این زمینه همکاری و تعامل خاص داریم؛ اداره عشایر استان پیگیر این مسائل است و در زمینه تحصیل دانش آموزان و همزمانی امتحانات با کوچ نیز برنامه ریزی‌های لازم انجام می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: عشایر استان دارای ۲ میلیون واحد دامی، ۲۰ هزار و ۴۴۳ خانوار رسمی مورد تأیید، ۹۷ هزار و ۲۸۹ نفر جمعیت در قالب ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه در استان پراکنده شده‌اند.

ناجی با اشاره به اینکه یکی از فعالیت‌های عشایر استان در بخش صنایع دستی است، یادآور شد: صنایع داری سالانه ۱۵ هزار متر مکعب محصولات داری توسط عشایر تولید می‌شود که فرش‌های ریز بافت تولیدی عشایر که رنگ‌رزی و نخ ریسی‌های آن طبیعی بوده، و یکی از مرغوب ترین تولیدات است.

 

یک هزار کیلومتر ایلراه در آذربایجان غربی وجود دارد

وی ادامه داد: یک هزار کیلومتر ایل‌راه در استان وجود دارد که مسیر دسترسی به ییلاقات و مناطق صعب العبور هستند برخی در اثر رویدادهای طبیعی دچار تخریب می‌شوند و باید سالانه بررسی و مورد بازسازی قرار گیرند و هر جایی آسیب دیده باشد مرمت و بازسازی شود.

مدیرکل امور عشایری آذربایجان غربی اضافه کرد: تاکنون برای تأمین آب شرب بهداشتی انسانی و دامی عشایر مرمت چشمه‌ها و لوله گذاری آنها انجام شده است تا برای مصرف عشایر مورد استفاده قرار گیرند.

ناجی تصریح کرد: همچنین آبشخورهای دامی ثابت و سیار هم در استان و در مسیر کوچ عشایر ایجاد شده و اگر چشمه‌ای خشک شد و یا کمبود آبی وجود داشت تانکرهای سیار برای رفع مشکل و آبرسانی به جامعه عشایری در نظر گرفته شده است.

مدیر کل امور عشایر استان، خاطر نشان کرد: جاذبه‌های بکر بسیار زیبایی در این استان وجود دارد که مناطق ییلاقی را به بستری برای گردشگری طبیعی تبدیل کرده است و می‌توان با برنامه ریزی و تقویت بوم‌گردی با استفاده از ظرفیت آشنایی عشایر به منطقه، درآمد پایداری برای این قشر در کنار دامداری ایجاد کرد.

ناجی عنوان کرد: همچنین در راستای اشتغال و فعالیت اقتصادی زنان عشایر هم اکنون ۳۰ صندوق خُرد زنان عشایری در آذربایجان غربی فعال است که ۹۵۰ نفر نفر از بانوان در این صندوق‌ها عضو هستند.

آذربایجان غربی دارای ۱۸ هزار و ۷۰۸ خانوار عشایری با جمعیتی حدود ۱۰۰ هزار نفر است.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
4 + 1 =