«بیت و حیران» آوازی عاشقانه و جگرسوز و مخصوص کردستان است/عشق من به«حیران»باعث طول عمر 94 ساله‌ام شد

شناسهٔ خبر: 424B6978 -
حیران خوان بزرگ کرد گفت: بیت و حیران آوازی کهن از کردستان است که متاسفانه در بین جوانان و نسل جدید رو به فراموشی است.

به گزارش هاناخبر ،

ماموستا خضر قادری بیان کرد: از تمام سال های آوارگی و حماسه سرایی پهلوانان کرد و داستان های جگر سوز و عاشقانه مردم کرد آوازی با قدمت هزاران ساله در کردستان پدید آمده که مرکز پیدایش آن نیز گرمیان دشت اربیل است و حیران پر معنی ترین داستان های عاشقانه و حماسه ای مردم کرد بوده که سراسر معنی و مفهوم است.

وی افزود: «حیران» بسیار حساس و گفتن آن نیز سخت است و کسی که حیران می گوید باید ذهن قوی و صدایی رسا داشته باشد تا معانی بیت ها و حیران حفظ شود به همین خاطر است که در قدیم حیران گویان بسیار بزرگی در کردستان وجود داشتند اما امروزه متاسفانه نسل جدید علاقه ای به این میراث هزاران ساله و کهن کردی ندارند.

حیران خوان بزرگ کرد با اشاره به اهمیت فراوان بیت و حیران در بین افسانه ها و داستان های ادبی مردم کرد گفت: حیران اگر به درستی حفظ نشود داستان های عاشقانه و واقعی زیادی در ادبیات کرد از بین خواهد رفت زیرا پدران ما تمام دردها و عاشقانه هایشان را به ترتیب بیت بندی و وزن دار کرده اند و در هر بیت نیز معانی و پندهایی ارزشمند نهفته اند که باید حفظ شود زیرا حیران خود یک معلم است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر مدت فعالیت و سنش تصریح کرد: من 94 سال سن دارم و از کودکی به صورت سینه به سینه حیران را یاد گرفته و در جشنواره ها و کشورهای زیادی هم دعوت شده و حیران را به آنان نیز شناسانده ام و اگر عشق من به حیران نبود هیچ وقت آنقدر عمر نمی کردم و اکنون نیز اگر برگردم به نوجوانی باز هم حیران می خوانم.

قادری اضافه کرد: اکنون بسیاری به من حاکم حیران در عصر حاضر لقب داده اند اما متاسفانه مریضی و ناراحتی مانع می شود تا بتوانم حیران و بیت را آنطور که خود می خواهم بخوانم و از این بابت بسیار ناراحت هستم زیرا هیچ چیز نتوانست مرا از بیت و حیران دور کند اما اکنون پیری مانعی بین من و حیران شده است.

وی در پایان گفت: بیت و حیران جوانمردی ها و حماسه آفرینی ها و عاشقانه های جگرخوانی را سینه به سینه برای ما بازگو کرده و بزرگ ترین میراث هنری تاریخی مردم کرد در آوازها است و امیدوارم نسل جدید بیشتر و بهتر از ما بتوانند به حیران و بیت خدمت کنند.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
9 + 2 =