مریوانی ها در شانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی گل کاشتند

شناسهٔ خبر: 443D43C3 -
مریوانی‌ها با استقبال کم نظیر خود از نمایش های شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان نشان دادند همچنان در صدر تماشاگران این هنر نمایشی در سطح کشور هستند.

به گزارش هاناخبر ،

پرونده شانزدهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان در حالی بسته می شود که مریوانی ها در این دوره هم با استقبالشان نشان دادند با بسته شدن هر دوره چشم انتظار گشودن برگ دیگری از آن هستند.

 

شانزدهمین دوره این جشنواره زمانی آغاز شد که اتفاق ناگوار و جنایتی وحشتناک در غزه روی داد و فیلم ها و تصاویر منتشر شده قربانی شدن زنان و کودکان بی گناه در بیمارستان و مدارس این شهر دل هر انسان آزاده ای را به درد آورد و همین مسئله هم بر روی روحیات هنرمندان و مریوانی ها که خود جنگ را از نزدیک تجربه کرده‌اند، تاثیر زیادی گذاشت.

 

یکی از بخش های جشنواره های تئاتر اعم از خیابانی و صحنه ای به جنگ و دفاع و مبارزه با استکبار و دشمنان آزادی و برابری اختصاص می یابد و در این دوره از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان هم افزون بر نمایش های بخش ایثار و دفاع مقدس، نمایش های دیگری هم بودند که در بخشی از اجرای خود به جنگ و آسیب آن و محکوم کردن کشتار بی گناهان پرداختند و آن را برجسته تر کردند و نمونه آن نمایش غول مرحله آخر کاری از هنرمندان استان کرمانشاه بود.

پرداختن به موضوعات روز و اعتراض نسبت به جنایت و ظلم و ستم ماهیت تئاتر خیابانی است که در این دوره چند نمایش به خوبی توانستند مشکلات پیش روی جامعه به ویژه نسل جوان هم چون ازدواج، بیکاری، نداشتن مسکن، وضعیت زنان و دختران را بیان کنند و بسیار هم از سوی تماشاگران مورد استقبال قرار گرفت.

 

مریوانی ها اکنون به مرحله ای رسیدند که همه هنرمندان و اساتید حوزه تئاتر از آنها به عنوان تماشاگران حرفه ای نام می برند و می گویند این مردم بخوبی می توانند نمایشی را هم از لحاظ بازی بازیگران، موضوع و ایده آن و نحوه اجرا و مطرح کردنش، تحلیل کنند.

مسن ترین بازیگر این دوره؛ مجذوب تماشاگران مریوانی شدم

 

یوسف سلیمانی از استان آذربایجان شرقی مسن ترین بازیگر شرکت کننده در شانزدهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان بود که با نمایش ائو(خانه) به کارگردانی شبنم عموزاده برای نخستین بار در این رویداد فرهنگی هنری در کردستان شرکت کرد.

 

این بازیگر آذریایجان شرقی ۵۷ سال سن داشت و به خبرنگار ایرنا گفت: از بچگی سینما زیاد می رفتم و به دلیل علاقه ای که به این حرفه داشتم، اکنون ۳۵ سال است در این عرصه کار می کنم.

 

سلیمانی با بیان اینکه بازیگری شغل اصلی او نیست چراکه از آن نمی توان درآمدی کسب کرد، ادامه داد: به صورت تجربی کار بازیگری کردم و هیچ آموزشی در این رابطه ندیدم و در ابتدا هم با تئاتر صحنه ای کارم را آغاز کردم.

 

وی اضافه کرد: فرقی ندارد تئاتر صحنه ای، خیابانی یا تعزیه باشد به عشق بازیگری در هر کدام که باشد نقش خود را سعی می کنم به بهترین شیوه بازی کنم.

 

مسن ترین بازیگر این دوره از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان گقت: جاهای دیگری هم این نمایش را اجرا کرده بودیم ولی استقبال مریوانی ها قابل قیاس با هیچ شهر دیگری نیست و مجذوب نگاه ها و حضور آنها شدم.

 

سلیمانی در ارتباط با نقاط قوت و ضعف جشنواره تئاتر خیابانی مریوان یادآور شد: هر کار بزرگی که انجام شود بی شک نقاط ضعفی خواهد داشت ولی بچه های مریوان توانستند جشنواره را در سطح بین المللی برگزار کنند و این قابل تحسین است.

 

مریوانی ها به فهم درجه یک از تئاتر خیابانی رسیده اند

 

مسعودی کُردی کارگردان نمایس استریت تئاتر مید این فلیپین از استان لرستان هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: مردم مریوان امروز به فهم درجه یکی از تئاتر رسیده اند و به خوبی نمایش قوی و ضعیف را از هم تشخیص می دهند و می توانند در ارتباط با آن نظرهای سازنده بدهند.

 

وی با بیان اینکه مریوانی ها نقدهای کارشناسی از نمایش ها ارائه می دهند، افزود: ترجیح می دهم با توجه به تاثیرگذاری بیشتر و حضور تماشاگران از قشرهای مختلف و جذابیت بالای آن در زمینه تئاتر خیابانی کار کنم.

کارگاه آموزشی با موضوع تئاتر خیابانی با محوریت فرایند تولید اثر دراماتیک برای فضاهای بیرونی با رویکرد توسعه‌ فرهنگ و جهانی شدن (شگردهای اجراهای برون مرزی) در شانزدهمین جشنواره بین ا لمللی تئاتر خیابانی مریوان برگزار شد.

 

کارگاه آموزشی تئاتر خیابانی شامل سه جلسه بود و در پایان، محصول کارگاه به عنوان یک اثر نمایشی به اجرا درآمد.

 

مدرس این کارگاه دکتر اصغر خلیلی نویسنده، طراح، کارگردان و مدرس دانشگاه سینما و تئاتر بود و تاکنون کارگاه های آموزشی بسیاری را در داخل و خارج از کشور برگزار کرد.

 

این برنامه آموزشی از ۲۶ تا ۲۸ مهر، هر روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ ظهر در سالن آمفی تئاتر ماموستا قانع واقع در مجتمع فرهنگی هنری اداره فرهنگ و ارشاد برگزار شد.

 

شانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در۶ بخش آزاد، آیینی- سنتی، کودک و نوجوان، فراگیر ویژه معلولان، دگرگونه‌های اجرا و بخش ویژه ایثار و شهادت در چهار روز برگزار شد.

 

افزون بر مریوان در شهرهای سروآباد، اسلام دشت و برده‌ره‌شه نمایش هایی در چهار روز برگزاری این جشنواره به اجرا در می آمد.

 

داوران این دوره متشکل از بهروز غریب پور، محمودرضا رحیمی، بهمن صادق حسنی، رضا فیاضی، افشین خدری و امیرحسین شفیعی بودند.

 

۲۱۵ اثر به دبیرخانه این دوره از جشنواره ارسال شده بود که از این تعداد با رای هیات بازبین ۳۸ اثر برای اجرا به مرحله نهایی راه پیدا کرد که از این تعداد چهار اثر مربوط به کشورهای ترکیه، عراق، تونس و ارمنستان است.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
4 + 5 =