خطر انقراض پرنده اساطیری ایران/۸۰ درصد زیستگاه های میش مرغ از دست رفته است

شناسهٔ خبر: 4582B1FF -
رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان گفت: ۸۰ درصد زیستگاه های میش مرغ در ایران طی دهه های گذشته به دلیل تعارض های کشاورزی و تهدیدهای بالقوه دیگر از دست رفته و همین مساله باعث محدود شدن پراکنش زیستگاهی و در نهایت کاهش شدید جمعیتی آن طی سال های اخیر شده است.

به گزارش هاناخبر ،آوات بازیار، با بیان اینکه پایش های مداوم توسط یگان حفاظت محیط زیست و کارشناسان این اداره در زیستگاه های میش مرغ در حال انجام است، اظهار داشت: در مهر سال‌جاری نیز فقط پنج بال از این پرنده مشاهده و ثبت شده بود.

وی ادامه داد: کارشناسان اداره محیط زیست به صورت مستمر همه زیستگاه‌های بهار، تابستانه، پاییزه و زمستانه اینگونه جانوری را رصد و پایش می کنند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان اضافه کرد: در سال جاری وضعیت زیستگاه زمستانه میش مرغ بسیار مطلوب بوده و تاکنون با توجه به اینکه زمستان سختی نبوده از لحاظ شرایط تغذیه این پرنده مشکل خاصی وجود نداشته است.

این مقام مسوول گفت: ۱۸ قطعه پرنده در حال انقراض میش مرغ در پایش زیستگاه‌های زمستانه، این گونه جانور در زیستگاه‌های این شهرستان مشاهده شد.

بازیار بیان کرد: ۸۰ درصد زیستگاه های میش مرغ در ایران طی دهه های گذشته به دلیل تعارض های کشاورزی و تهدیدهای بالقوه دیگر از دست رفته و همین مساله باعث محدود شدن پراکنش زیستگاهی و در نهایت کاهش شدید جمعیتی آن طی سال های اخیر شده است.

وی افزود: جمعیت میش مرغ در محاسبات اکولوژیکی تقریبا در لبه انقراض کامل قرار دارد و این مساله باعث نگرانی های شدیدی از جانب دوستداران پرندگان و سازمان محیط زیست شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان گفت: در زیستگاه های زمستانه میش مرغ در شهرستان بوکان اقدامات حفاظتی یگان حفاظت و همچنین پایش و بررسی زیستگاه گونه توسط کارشناسان اداره بیشتر شده و به صورت شبانه روزی همه پارامترهای مربوط به زیست گونه در برنامه مدیریت گونه قرار دارد.

وی افزود: حفظ و نگهداری این گونه ارزشمند در شهرستان، استان و حتی کشور مستلزم همکاری تک تک افراد جامعه است و انتظار می رود علاقمندان اطلاعات مربوط به گونه را در اسرع وقت در اختیار اداره حفاظت محیط زیست بوکان قرار دهند.

وی اعلام کرد: دشت های سوتاو حمامیان، دشت سه کانیان، دشت های ینگیجه - آلبلاغ، داربسر و محمود آباد و قازلیان و بیگ اویسی در این شهرستان از مهمترین زیستگاه های این پرنده نادر به شمار می رود و ۹۰ درصد جمعیت زادآور این پرنده در کشور را در خود جای داده است.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
5 + 6 =