دولت برای قراردادهای مهم با منتقدان و گروه‌های مختلف مشورت کند

شناسهٔ خبر: 45CFE3C2 -
امام جمعه قم با اشاره به قرارداد دولت با شرکت‌های خارجی،‌ گفت: دولت قراردادهای مهم را قبل از پذیرفتن در حضور جمعی از نخبگان و صاحب نظران به مشورت بگذارد.

به گزارش هاناخبر ،

 آیت الله سید محمد سعیدی در خطبه‌های این هفته نمازجمعه قم با اشاره به ملاقات رهبر معظم انقلاب با مسئولان قضایی طی هفته گذشته گفت: رهبر انقلاب ضمن قدردانی از رئیس قوه قضاییه و کارهای انجام شده در دستگاه قضایی توصیه‌هایی داشتند که امیدواریم با همکاری با سایر قوا بتوانند به این توصیه‌ها عمل کنند.

وی تأکید کرد: مردم عزیز ایران شما در گذشته به سنت بسیار خوب و حسنه حل منازعات از طریق ریش سفیدان و از طریق کدخدا منشی مراجعه می‌کردید، این منازعات را از این طریق حل کنید و دعوا منازعات در این مرحله حل شود و نگذاریم این‌ها پرونده شود، مگر در دستگاه قضا چقدر نیرو هست و اجازه دهیم به کارهای مهم‌تر بپردازد.

تولیت آستانه مقدس حضرت معصومه(س) افزود: مطلب بعدی در مورد قرارداد دولتمردان با شرکت‌های خارجی است، وقتی این قراردادها پذیرفته و امضا می‌شوند و خبرش به رسانه‌ها می‌رسد قضاوت‌های گوناگونی انجام می‌گیرد، مثلاً قرارداد اخیر با توتال که برخی آن را نقطه عطفی در دوران تحریم‌های ظالمانه دانستند و برخی دیگر این را یک کرسنت جدید و توطئه می‌دانند، پیشنهاد ما این است که دولت محترم مجموعه‌ای از این قراردادها که اهمیت خاصی داشته و حاشیه دارند را قبل از پذیرفتن در حضور جمعی از نخبگان و صاحب نظران از طیف‌های مختلف به مشورت بگذارند و اگر دیدند به صلاح است اقدام به عقد قرارداد کنند.

وی تأکید کرد: مگر دولت نمی‌گوید دوران انتخابات گذشته و موقع همدلی است، خب این هم یک مرحله است و می‌توان مطالب و قراردادهایی که می‌خواهند منعقد کنند را قبلاً به مباحثه بگذارند و این مصادیق رفاقت و صمیمیت است، اگر این‌گونه باشد هم طرح‌ها پخته و کارشناسانه می‌شود، مردم دچار استرس نمی‌شوند و به دولت اعتماد می‌کنند، همچنین رسانه‌هایی که علیه این قراردادها صحبت می‌کنند وقتی خودشان دعوت شوند و از کارشناسانشان هم استفاده شود ممکن است موافق شوند.

تکریم شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)

آیت الله سعیدی با اشاره به اینکه دوشنبه آینده یعنی ۱۹ تیر و ۱۵ شوال شهادت حضرت حمزه در جنگ احد و وفات حضرت عبدالعظیم حسنی است، به بیان ابعاد شخصیتی این دو بزرگوار پرداخت.

وی با تأکید بر اینکه نصب حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به چهار واسطه به امام حسن(ع) می‌رسد و ایشان از سادات حسنی محسوب می‌شود، گفت: خاندان ایشان دو ویژگی برجسته داشتند، اول اینکه مبارز بودند و با ظالمان زمانه خودشان پیکار می‌کردند و دوم اینکه کرامت طبع و خدمت به مردم جز سیره آن‌ها بود.

امام جمعه قم تأکید کرد: یکی از اولیای خدا نقل می‌کند که ایشان را در عالم معنا زیارت کرده و سؤال کرده چه کردی که به این مقام رسیدی و پاسخ دادند از راه احسان به خلق.

وی افزود: در عظمت و رتبه معنوی ایشان همین بس که امام هادی(ع) شیعیان منطقه ری را برای حل مشکلات و یافتن پاسخ‌های لازم برای معارف و احکام دین به ایشان ارجاع می‌دادند و این نشان می‌دهد که ایشان تنها محدث نبوده و فقیه و مجتهد هم بوده است.

حضرت حمزه از حامیان مهم پیامبر(ص) بود

آیت الله سعیدی با بیان اینکه در رتبه معنوی اجر زیارت ایشان مثل زیارت امام حسین(ع) شمرده شده تا مردم به مقام و عظمت این سید بزرگوار پی ببرند، گفت: مناسبت دوم شهادت حضرت حمزه و روز ۱۵ شوال است، روزی که در آن جنگ تاریخی و درس آموز احد با شهادت ایشان و تعداد زیادی از مسلمانان اسلام اتفاق افتاد و مدال سیدالشهدا(ع) را از طرف رسول خدا(ص) به ایشان اختصاص یافت.

وی با اشاره به اینکه ایشان از حامیان مهم پیامبر(ص) و هنوز مسلمان هم نشده بودند که از پیامبر(ص) در برابر مشرکان حمایت می‌کردند، افزود: ایشان در محاصره اقتصادی علیه پیامبر(ص) در شعب ابی طالب حضور داشتند، در جنگ بدر رشادت‌های فراوانی نشان دادند و سرانجام هم به شهادت رسیدند.

تولیت آستانه مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه از نکات مهم در زندگی ایشان که به زمان ما هم کشیده شده کینه‌ای است که کفار قریش نسبت به ایشان و رسول خدا داشتند، ادامه داد: کفار و مشرکین و نفوذی‌ها کینه زیادی به پیامبر و اهل بیت(ع) داشتند و همه این کینه‌ها را در جنگ احد به حضرت حمزه وارد کردند، زن ابی سفیان و مادر معاویه جگر ایشان را به دندان کشید و اعضای بدن ایشان را قطع کردند، این کارها به زمان ما هم رسید و نمونه‌هایش را می‌بینیم که اهانت به حضرت زینب، تخریب گنبد عسگریین و به دندان کشیدن جگر یک مبارز توسط مزدوران سعودی، از مصادیق آن است.

وی افزود: این‌ها نشان می‌دهد که همه به خاطر همان چیزی است که از ابتدا در اسلام ریشه داشته و در بغض با اهل بیت و اسلام ناب محمدی(ص) که امروز جمهوری اسلامی ایران پرچم دار این اسلام است، وجود داشته است.

آیت الله سعیدی تأکید کرد: هرکس با ایران اندک رابطه‌ای داشته باشد مثل قطر، با اینکه هم پیمان این بدخواهان است با آن مخالفت می‌کنند، این نشان می‌دهد که اسلام ناب چه نقشی در بیداری مسلمانان داشته است، علاوه بر این دشمنی‌های فرقه‌ای، ما دشمنان حرفه‌ای دیگری در سطح جهان داریم.

راه‌های ضربه زدن به ایران

وی با اشاره به مناظرات انتخابات دو دوره گذشته آمریکا افزود: در آن‌ها ملاحظه کردید که نامزد آمریکایی گفته است تنها راه ضربه زدن به ایران دو راه است، یکی نابود کردن بنیان خانواده و دوم بیمار کردن مردم از طریق استعمال دخانیات، برای ضربه زدن به بنیان خانواده راه‌های زیادی در پیش گرفتند که یکی سند ۲۰۳۰ بود که با هوشیاری رهبر انقلاب امام خامنه‌ای توطئه اجرای این سند افشا شد.

امام جمعه قم ادامه داد: برای بیمار کردن مردم ما راه‌هایی پیش گرفتند که از جمله احداث دو شرکت تولید سیگار در کشور در دوران تحریم که یکی آمریکایی و انگلیسی است و دیگری ژاپنی است، فقط این دو شرکت به تنهایی هشتصد هزار میلیارد تومان از فعالیت خود برای تولید سیگار در ایران سود می‌برند و سالانه ده هزار میلیارد تومان ایرانی‌ها صرف سیگار می‌کنند.

وی تأکید کرد: آیا سزاوار نیست در عوض بگو مگوهای بی‌نتیجه، مسئولان چاره‌ای بیاندیشند و راه حلی در نظر بگیرند.

آیت الله سعیدی با اشاره به ۱۴ تیرماه گفت: یک سنت زشتی را رضاخان برای رضایت غربی‌ها در ایران پایه گذاشت که امروز هم هنوز در بعضی جاها مردم با آن درگیر هستند، از همه امکانات استفاده کنیم تا مردم به حجاب برگردند و از آن استفاده کنند.

وی در زمینه مسائل بین المللی گفت: در هفته گذشته در منطقه شاهد اتفاقات زیادی در خصوص برخورد با داعش بودیم که در این زمینه به خصوص آزادسازی موصل نقش مرجعیت شیعه و دولت و مردم عراق در این پیروزی‌ها بر کسی پوشیده نیست، انشا الله این پیروزی‌ها در منطقه و سوریه ادامه داشته باشد و به این فتنه بزرگ پایان دهد.

مومنان باید حضرت ابراهیم را سرمشق خود قرار دهند

تولیت آستانه مقدس حضرت معصومه(س) در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه وقتی خداوند انسان را تکریم کرده و او را فضیلت داده، این فضیلت را با تقوای الهی می‌تواند حفظ کند، گفت: خداوند تبارک و تعالی به مؤمنین فرمود که در زندگی خود، حضرت ابراهیم و همراهان ایشان را سرمشق خود قرار دهید. از جمله سرمشق‌ها که از زندگی ایشان باید فرا گرفت این است که برخورد آن بزرگوار با مشرکین و حتی کسانی که با ایشان نسبت و بستگی داشتند چگونه بوده است.

وی ادامه داد: ایشان خداوند را در نظر گرفتند و مسائل قومی را فراموش کردند، لذا خداوند این را به مؤمنان گوشزد می‌کنند؛ در یکی از سوره‌های قرآن کریم خداوند درس توکل را گوشزد می‌کنند، هنگامی که حضرت ابراهیم و همراهان با پافشاری و اصرار مشرکین در شرک و کفرشان مواجه می‌شوند، ضمن استقامت در این راه به خداوند عرض کردند که خدایا ما بر تو توکل کردیم.

آیت الله سعیدی افزود: بحث تفسیر ما در مورد این جمله است. منظور از توکل چیست؟ مراد از توکل بر خدا اعتماد کردن و واگذاری امور به خداوند متعال است. انسان باید بداند که قدرت و توان و نارسایی‌هایش در سایه توکل به خدا تأمین می‌شود.

وی افزود: در قران آمده خداوند توکل کنندگان را دوست دارد و یاور آن‌ها است، در روایت ابن عباس نقش شده که رسول خداوند(ص) از جبرئیل از حدود و مصداق توکل سؤال کردند، جبرئیل پاسخ داد که توکل یعنی علم داشتن به اینکه از مخلوق هیچ برنمی‌آید، نه زیانی می‌دهد نه سودی.

تولیت آستانه مقدس حضرت معصومه(س) افزود: توکل این است که انسان در هنگام اعتماد و سرسپردگی فقط به خدا اعتماد کرده و توجه داشته باشد نه به مردم و برای هیچ کسی غیر خدا حسابی باز نکند و ترس نداشته باشد، به احدی غیر خدا طمع نداشته باشد و در این صورت حقیقت توکل شکل گرفته است.

به شرق و غرب توجه نداشته باشیم

وی با بیان اینکه معنای توکل این نیست که انسان در محیط خودش به دنبال اسباب نرود، به هر حال امور دنیا از طریق اسباب رتق و فتق می‌شود، گفت: مؤمن در عین اینکه به اسباب توسل می‌جوید اما برای آن‌ها هیچ استقلالی قائل نیست. توکل واقعی وقتی شکل می‌گیرد که انسان مؤمن بداند خداوند تعالی همه کاره اوست، این انسان حتی اگر به زبان هم نگوید توکلت علی الله، اما باورش این باشد که خداوند همه کاره بوده به حقیقت توسل دست پیدا کرده است.

امام جمعه قم تأکید کرد: عنصر توکل در سیره حضرت ابراهیم نمونه‌ها و موارد زیادی دارد، از جمله زمانی که نمرود ایشان را در منجنیق قرار داد و به سمت آتش پرتاب کرد، امام صادق(ع) در روایتی آورده‌اند که در این زمان حضرت جبرئیل آمد خدمت ابراهیم و سلام داد و گفت «در این لحظه حساس ابراهیم خواسته‌ای داری؟ ابراهیم در پاسخ گفت از تو نه. جبرئیل گفت: از خدا بخواه و در جواب ابراهیم گفت خداوند می‌داند من در چه حالتی هستم و اراده کند عنایت می‌شود»، ایشان سپس دعایی خواند.

وی افزود: وقتی تصمیم پرتاب ایشان به سمت آتش گرفته شد خداوند در مرحله ظهور و بروز توکل ایشان را دید و در قرآن نیز می‌فرماید که ابراهیم بر عهد و پیمانش ماند.

به گفته آیت الله سعیدی، درس بزرگ این است که مردم و مسلمانان به خدا اعتماد کنید و به شرق و غرب توجه نداشته باشید تا از مکر دشمنان در امان باشید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در قرآن مجید ارزش‌های زیادی از جمله تقوا مورد تقدیر قرار گرفته است، اظهار داشت: خداوند آثار و برکات فراوانی برای رعایت تقوا ذکر کرده است، در جایی می‌فرماید که از ما دو چیز خواسته است، تقوای الهی و رعایت در گفتار که قول محکم داشته باشیم، اگر این دو انجام شد دو اثر و نتیجه عالی دارد، چرا که خداوند هم اعمال ما را اصلاح می‌کند و هم گناهان نیز بخشیده می‌شود.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
3 + 2 =