در شورای شهر تصویب شد؛

اعطای تسهیلات به کارکنان شهرداری آسیب دیده و جان باخته از کرونا

اعضای شورای شهر کلیات طرح" الزام شهرداری تهران به اعطای تسهیلات به کارکنان شهرداری که در حین انجام وظیفه محوله به بیماری کرونا مبتلا شده و جان خود را از دست داده‌اند" را به تصویب رساندند.

به گزارش هاناخبر ،صبح امروز بررسی طرح "الزام شهرداری تهران به اعطای تسهیلات به کارکنان شهرداری که در حین انجام وظیفه محوله به بیماری کرونا مبتلا شده و جان خود را از دست داده‌اند" را روی میز بررسی قرار دادند و محمدجواد حق‌شناس به عنوان رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در دفاع از این طرح ، گفت: این طرح توسط مسجد جامعی و مابقی اعضای شورا تهیه و امضاء شد تا افراد درگیر کرونا در شهرداری تهران مشمول تسهیلات ویژه باشند که این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون‌های فرهنگی و حقوقی ارجاع داده شد که ما نیز با اعمال دو اصلاحات کلیات این طرح را در کمیسیون مشترک به تصویب رساندیم.

وی در مورد تغییرات اعمال شده اظهار کرد: در طرح اولیه تنها ارائه‌ خدمات به فوت شدگان در نظر گرفته شده بود که ما علاوه بر فوت شدگان بحث آسیب دیدگانی که شرایط سختی را بر اثر درگیری با کرونا را تحمل کرده، اضافه کردیم.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر اضافه کرد: همچنین شهرداری را مکلف کردیم که مزایای غیرمستمر و خدمات بهداشتی – درمانی توسط شرکت شهر سالم در مدت زمان قرنطینه را به کارکنان ارائه دهد که این دو تغییر اعمال شد و حالا برای رای‌گیری به صحن شورای شهر آوردیم.

 حسن رسولی در واکنش به این پیشنهاد بیان کرد: آنگونه که طراحان محترم پیشنهاد فرمودند همکاران ما در شهرداری چناچه مبتلا به کرونا شوند، در دوره بیماری و قرنطینه همانند کارکنان آتش نشانی به عنوان سانحه دیده در حین خدمت تلقی می شوند. اما سوال من از طراحان این است که با چه سازوکاری امکان تشخیص فراهم است؟ اینکه چطور باید متوجه شد که کارمند شهرداری در حین خدمت به کرونا مبتلا شده است یا در منزل مبتلا شده است؟

رسولی در ادامه صحبت‌های خود اضافه کرد: از سوی دیگر در آیین نامه استخدامی شهرداری تهران و همچنین قانون کار برای این دسته از افراد به جز آتش نشانی که در حین خدمت آسیب دیده اند امتیازها و مساعدت‌های لازم در نظر گرفته نشده است.

به گفته رسولی، به خصوص در بخش اول این طرح چنین ابهامی بیشتر است. نیت خیر است ولی فکر می کنم اجرای این طرح در عمل با توجه به ابهامی که در تشخیص است، همکاران ما در شهرداری را دچار ابهام می کند و موجب می‌شود عملا مساعدتی متوجه همکاران ما نباشد.

در ادامه شهربانو امانی با تاکید بر این‌که کارکنان پسماند، بهشت زهرا (س) و پاکبانان شب و روز زحمت می‌کشند و در خطر هستند، اضافه کرد: آیا این افراد در خانه کرونا می‌گیرند؟ اسناد پزشکی و رسیدگی این افراد موجود است و شهر سالم می‌تواند بررسی کند.

وی ادامه داد: می‌توان منابع مالی اجرای این طرح را از محل ماده ۱۶ و ۱۷ تامین کرد.

در ادامه مجید فراهانی نیز در واکنش به این طرح اظهار کرد: اثرات مالی اجرای این طرح با توجه به تعداد مبتلایان تاکنون و همچنین تعداد مبتلایان احتمالی باید به صورت دقیق سنجیده شود.

در ادامه احمد مسجد جامعی با بیان این‌که ما باید برای کارکنان خط مقدم مقابله با کرونا فکری کنیم، اظهار کرد: این‌که ما برای کارکنان شهرداری کاری انجام دهیم یک امر جمعی مدنی است و حداقل وظیفه هر سازمان است.

وی در مورد ابهامات مالی اجرای این طرح ادامه داد: شهرداری ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار دارد و چرا باید این پول صرف پروژه‌های عمرانی شود در حالی که می‌توان برای چهار آدم این مبلغ‌ها را خرج کرد و این آیا کار سختی است؟

در ادامه بهادری نماینده منابع انسانی شهرداری تهران در واکنش به این طرح اظهار کرد: اعطای تسهیلات به کارکنان شهرداری که در حین انجام وظیفه جان خود را از دست می‌دهند یک اقدام مهم است که روند ارائه‌ی این تسهیلات در آیین‌نامه استخدامی و قانون کار دیده شده است و جالب است بدانید که ما با بنیاد شهید برای آنکه تعدادی از کارکنان شهرداری که در حین انجام خدمت در دوران کرونا جان خود را از دست داده‌اند مکاتبه کردیم تا شهید خدمت محسوب شوند، اما آنها جواب دادند که مشمول مصادیق نیستند و نیازمند بررسی کافی است.

در ادامه زهرا صدراعظم نوری درخواست بازگشت طرح اعطای تسهیلات به کارکنان مبتلا شده به کرونا در حین انجام وظیفه را داشت که امینی به عنوان رییس جلسه این موضوع را نپذیرفت و گفت بعد از تصویب کلیات درباره‌ی ارسال به کمیسیون یا عدم ارسال تصمیم‌گیری می‌کنیم که این مساله موجب نارضایتی نوری شد و با حالت قهر جلسه را ترک کرد.

نهایتا اعضای شورای شهر کلیات طرح الزام شهرداری تهران به اعطای تسهیلات به کارکنان شهرداری که در حین انجام وظیفه محوله به بیماری کرونا مبتلا شده و جان خود را از دست داده‌اند را به تصویب رساندند.

محمد سالاری پس از تصویب کلیات پیشنهاد داد که شهرداری موظف شود با جلب حمایت بیمه‌ها نسبت به بیمه کارکنان در معرض ابتلاء بیماری همه‌گیری یا سوانح یا حوادث اقدام کند.

خلیل‌آبادی در واکنش به این پیشنهاد اظهار کرد: اختلاف‌ نظر در حین بررسی طرح‌ها و لوایح پیش می‌آید و از خانم نوری می‌خواهیم که به صحن بازگردد اما باید بگویم که هیچ قشری به مانند کارکنان شهرداری و کادر درمان در معرض خطر نیستند و این‌که ما حمایت از آنها را به بیمه محول کنیم خنثی کردن اثرات این طرح است.

در ادامه حسن رسولی درخواست ارائه‌ی توضیحاتی داشت که امینی به وی گفت: معمولا شما وقتی همه چیز تمام می‌شود می‌خواهید حرف بزنید و یک ذره احساس کنید دیگران هم متوجه می‌شوند.

رسولی پس از باز شدن تریبون‌اش گفت: من از امینی تشکر می‌کنم که سهم سادات را به من دادند و اجازه دادند که من هم حرف بزنم چرا که لازم است در مورد صحبت‌های قبلی‌ام رفع ابهام کنم.

وی با بیان این‌که هیچ یک از اعضای شورا تردیدی در حمایت از همکاران‌مان در شهرداری ندارند، تصریح کرد: ارائه تسهیلات یک موضوع تخصصی است و من یک کلمه پرسیدم که آیا امکان اجرای این طرح فراهم است یا نه؟ چرا که در مورد وضعیت کارکنان شهرداری آیین‌نامه استخدامی و قانون تعیین تکلیف کرده است.

وی خطاب به سالاری و مسجد جامعی اظهار کرد: شما در شورای شهر مصوب کردید که از آتش‌نشانان پلاسکو حمایت کنید حالا بروید ببینید چه شده؟ ما نباید مصوبه‌ای را که قابلیت اجرایی ندارد را تصویب کنیم و حالا پیشنهاد می‌دهید که بیمه‌ها به میدان بیایند بیمه‌ها خدمات می‌فروشند مگر دست شهرداری کج است که خودش برود خدمات بیمه‌ای بخرد و این‌که با چه ضابطه‌ای می‌خواهید تشخیص دهید که این کارکنان در حین خدمت کرونا گرفته‌اند.

نهایتا سالاری با توجه به ابهامات مطرح شده پیشنهاد خود را پس گرفت و طرح مذکور بدون پیشنهادی به تصویب رسید.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
1 + 5 =