جشن نوروزگاه در «تخت سليمان» تكاب آغاز شد

شناسهٔ خبر: 47DD259B -
مدير مجموعه ميراث جهاني تخت سليمان تكاب گفت: برگزاري جشن نوروزگاه به مناسبت ايام عيد نوروز از امروز يكشنبه چهارم فروردين 1398 در اين مجموعه آغاز شده و تا يازدهم فروردين ماه جاري ادامه خواهد داشت.

مظفرعباس زاده روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار هاناخبر اظهار کرد: جشن نوروزگاه مانند 2 سال گذشته با اجراي برنامه ها و آيين هاي مختلف و متنوع محلي در محوطه و موزه آثار مجموعه ميراث جهاني تخت سليمان تكاب برگزار مي شود.
وي با بيان اينكه در جشن نوروزگاه آداب و سنت هاي بومي و محلي مربوط به عيد نوروز در منطقه اجرا مي شود، اظهار داشت: اجراي موسيقي محلي، تكم گرداني، پهن كردن سفره هفت سين با عناصر و اجزاي سنت هاي كهن منطقه به نام ' بايرام سوفراسي ' و بازي هاي بومي و محلي از مهمترين برنامه هاي فرهنگي جشن نوروزگاه امسال در مجموعه تخت سليمان است.
عباس زاده بيان كرد: بايرام سوفراسي كه تداعي كننده سفره هفت سين و سفره هاي عيدانه خانواده ها در ايام قديم است، با هنرمندي و حفظ رسم هاي كهن محلي براي بازديد گردشگران نوروزي در مجموعه تخت سليمان بازسازي و احيا شده است.
مدير پايگاه جهاني ميراث فرهنگي و گردشگري تخت سليمان تكاب با بيان اينكه تكم گرداني به عنوان ميراث معنوي ثبت ملي كشور با استقبال گردشگران نوروزي مواجه شده است، ادامه داد: جشن نوروزگاه در 2 بخش از چهارم تا ششم فروردين ماه و هفته آينده نيز از نهم تا يازدهم فروردين ماه جاري به مدت 6 روز در 2 نوبت صبح و بعد ازظهر پذيراي ميهمانان و گردشگران نوروزي است.
عباس زاده با بيان اينكه در جشن نوروزگاه هنرمندان تكاب در زمينه موسيقي محلي و تكم گرداني فعاليت مي كنند، اظهار داشت: علاوه بر جشن نوروزگاه، نمايشگاه آثار تاريخي و يافته ها و آثار كشف شده از مجموعه ميراث جهاني تخت سليمان براي بازديد علاقه مندان در ايام عيد نوروز در موزه آثار اين محوطه باستاني گشايش يافت.
وي گفت: در اين نمايشگاه اشياي سنگي، كتيبه ها، كاشي ها و سراميك هاي باستاني و تاريخي مجموعه ميراث جهاني تخت سليمان به نمايش درآمده است.
به گزارش هاناخبر، جشن هاي نوروزگاه به مناسبت عيد نوروز و با هدف معرفي و احيا آيين ها و آداب و سنن محلي در 17 شهر استان آذربايجان غربي برگزار مي شود.
مجموعه ميراث فرهنگي و گردشگري و محوطه باستاني 12 هكتاري تخت سليمان تكاب در جنوب آذربايجان غربي واقع شده و در سال 1382 به عنوان چهارمين اثر ملي كشور و نخستين اثر پس از انقلاب اسلامي در فهرست آثار جهاني سازمان يونسكو به ثبت رسيد.
شهرستان تكاب با 81 هزار نفر جمعيت در جنوب آذربايجان غربي واقع شده است و بيش از 170 اثر ميراث فرهنگي و گردشگري تاريخي و طبيعي ثبت شده ملي دارد و به عنوان يكي از شهرهاي گردشگر پذير كشور هر ساله در ايام عيد نوروز پذيراي مسافران و گردشگراني از شهرهاي مختلف كشور است.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
1 + 9 =