مدیر آموزش و پرورش بوکان خبر داد:

طرح یکسان سازی دانش آموزان در بوکان تعلیق شد

مدیر آموزش و پرورش بوکان از لغو طرح یکسان سازی دانش آموزان در سال جاری به دلیل بیماری کرونا و وضعیت نامطلوب اقتصادی خانواده ها خبر داد.

سلیمان مام عزیزی در گفتگو با خبرنگار هاناخبر اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود و پیشتازی بیماری کرونا و وضعیت بد اقتصادی خانواده ها و بر اساس تصمیم کمیته راهبری مدیریت آموزش و پرورش شهرستان بوکان، طرح یکسان سازی پوشش دانش آموزی امسال اجرایی نخواهد شد.

به گزارش هاناخبر، جلوگیری از مدگرایی، از بین بردن تفکر تفاوت بین غنی و فقیر در بین دانش‌آموزان و کمک به نظم و انضباط مدارس از اهداف طرح یکسان سازی پوشش دانش آموزان بوده است.

 هر چند این طرح در سالهای گذشته مخالفانی داشته و مواردی که مخالفان این طرح آنها را مصمم می‌کند بر طبل این مخالفت بکوبند خدشه‌وارد کردن به استقلال فرد در انتخاب نوع پوشش خود، با توجه به تفاوت‌های فردی است. این منتقدان، این مساله را عامل سلب آزادی و ناقض حق فردی دانش‌آموزان می‌دانند و بر این نکته پافشاری می‌کنند که وقتی ارتباطی بین پوشش و تغییر در کیفیت یادگیری ثابت نشده است، نباید سلیقه افراد را محدود به تصمیمات جمعی غیر‌ضروری کنیم و غیر‌مستقیم موجب دلسردی و دلخوری آنها از محیط آموزشی شویم.

اما از طرفی استفاده از لباس متحد در مدارس، اولین و مهم‌ترین مزیتی که بر لباس پوشیدن با سلایق شخصی افراد دارد این است که دانش‌آموزان با هر طبقه اجتماعی و تمکن مالی با یک فرم یکسان‌سازی شده در مدرسه حاضر می‌شوند و همین امر باعث جلوگیری از  ورود  طبقات حاصل از نظام اقتصادی، به نظام دانش‌آموزی کشور می‌شود و در نتیجه نتایج  گسترش مصرف‌گرایی در دانش‌آموزان متمول راهی به مدرسه باز نخواهد کرد که بتوانند با جنس و مارک و نوع پوشش خاص خود، تمایز طبقاتی خود را به رخ همسالان خود بکشند و موجب رنجش و زیر ذره‌بین رفتن  آنها شوند.
علاوه‌بر برهم زدن این معادله طبقاتی، پوشش لباس فرم برای دانش‌آموز می‌تواند آموزشی باشد برای  تمرین قانون‌پذیری آنها در یک نظام اجتماعی کوچک به نام مدرسه. دانش‌آموز در جریان قانون‌پذیری‌های کوچک، جامعه‌پذیرتر خواهد شد و می‌تواند خود را با مصوبات غیر‌اجباری اما مفید جامعه در آینده سازگار‌تر کنند.
از دیگر مواردی که باعث استقبال خانواده‌ها از پوشیدن لباس‌های فرم شده است هزینه نسبتا پایینی است که خانواده در یک سال تحصیلی صرف  پوشش می‌کند. حسن دیگر استفاده از این فرم‌های دانش‌آموزی، شخصیت‌دهی دانش‌آموزی است.

 

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
9 + 6 =