تاخیر در صادرات سیب و صادرات شبانه روزی آخر سال!

شناسهٔ خبر: 4817ACE1 -
معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی گفت: از مدیران گمرک تمرچین درخواست می شود تا زمینه را برای صادرات شبانه روزی سیب از این گمرک فراهم کنند.

به گزارش هاناخبر ،

امسال بعد از عید نوروز، ۴۰ هزار تن سیب تولیدی آذربایجان‌غربی در سردخانه‌های استان با سپری شدن زمان نگهداری آنها از بین رفته و دور ریخته شد.

با توجه به محدودیت های صادرات سیب با گذشت 9 ماه از سال جاری تکرار این رویداد اسف بار  امسال هم دور از انتظار نیست و با توجه به حجم زیاد سیب های انبار شده در سردخانه های آذربایجان غربی تلاش ها برای برقراری کانال های صادراتی سیب استان به خارج از کشور در حال انجام است.

 به نحوی که معاون اقتصادی آذربایجان غربی خواستار صادرات شبانه روزی سیب آذربایجان غربی از گمرک تمرچین پیرانشهر شده است.

نوشداریی که بعد از مرگ سهراب است و حجم سیب های انبار شده اکنون با تهدید افت کیفیت روبه رو هستند و راهکار مسئولان استانی آذربایجان غربی برای کاهش این مسئله صادرات شبانه روزی است.

محدودیت صادرات ، کمبود صنایع تبدیلی، عدم بسته‌بندی مناسب، پایین بودن قیمت فروش محصول نسبت به هزینه های تولید سیب، باغداران را مجبور می کند یا با قیمتی پایین تر محصول خود را به کارخانه‌داران بفروشند و یا اینکه محصولات خود را در سردخانه ها به امید فروش بهتر انبار کنند.

سالانه یک سوم محصول تولیدی سیب درختی آذربایجان غربی، به سیب صنعتی و یا کنار جاده ایی تبدیل می شود و خبری هم از صدور مجوز صادرات نیست.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی در نهمین جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان گفت: هم اکنون 750 هزار تن سیب در سردخانه های آذربایجان غربی وجود دارد و  ضروری است تا برنامه ریزی مناسب برای صادرات این محصول از استان به بازارهای خارجی فراهم شود.

شهدی تاکید کرد: با توجه به افت کیفیت این محصول در مدت زیاد نگهداری در سردخانه، باید مسئولان استانی و بویژه جهاد کشاورزی، گمرک و سازمان صنعت معدن و تجارت استان برای صادرات این محصول اقدامات لازم را انجام دهند و به گونه برنامه ریزی شود که با تسهیل روند صادرات سیب استان، بخش عمده این محصول تا پایان سال صادر شود.

معاون اقتصادی استاندار از مدیران گمرک تمرچین هم درخواست کرد؛ تا زمینه را برای صاردات شبانه روزی سیب از این گمرک فراهم کرده تا صادر کنندگان بتوانند در حداقل زمان محصول سیب را از گمرک خارج کنند تا سیب صادراتی در زمان خروج از گمرک دچار افت و کاهش کیفیت نشود.

پیشتر نیز شهدی، در جلسه شورای راهبردی تشکل های کشاورزی استان  ضمن اشاره به ضرورت مدیریت جمع آوری سیب صنعتی در استان از انجام رایزنی ها با وزارت امور خارجه برای کاهش و یا حذف تعرفه ترجیهی سیب به کشور عراق در روزهای آینده خبر داده بود.

از حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن سیب تولیدی آذربایجان غربی باید حدود ۸۰۰ هزار تن آن صادر شود اما میزان صادرات بسیار کمتر از حد نرمال است و این شرایط به نحوی است که حتی آمار تلفات این محصول گاها از سوی مسئولان استانی انکار می شود.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
1 + 9 =