نقش مهم سینما و دانشگاه در بازنمایی آسیب‌های اجتماعی

شناسهٔ خبر: 481ABF19 -
یک جامعه‌شناس گفت: یکی از موضوعاتی که در سال‌های اخیر دغدغه برخی کارگردانان سینما قرار گرفته موضوع آسیب‌های اجتماعی است که این دغدغه مشترک سینما و دانشگاه است.

به گزارش هاناخبر ،

نشست تخصصی نحوه بازنمایی آسیب‌های اجتماعی عصر امروز با همت مرکز تحقیقات زن و خانواده در محل ایوان شمس با حضور جمعی از اساتید دانشگاه برگزار شد.

محمدتقی کرمی عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه با اینکه مدت‌ها بود به دنبال پیوند بین سینما و دانشگاه بودیم، گفت: یکی از موضوعاتی که در سال‌های اخیر دغدغه برخی کارگردانان و عمدتاً کارگردانان زن سینما قرار گرفته است موضوع آسیب‌های اجتماعی است.

وی افزود: طلاق، خیانت، آزار جنسی زنان و کودکان دغدغه مشترک دانشگاه و سینماست. 

عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه اظهار داشت: در دانشکده‌های علوم اجتماعی در قالب پایان‌نامه‌ها و واحدهای درسی بررسی آسیب‌های اجتماعی به صورت جدی دنبال می‌شود اما نحوه انعکاس این آسیب‌ها در دانشگاه و سینما متفاوت است که این موضوع به تفاوت ذاتی بین سینما و دانشگاه بازمی‌گردد. 

در ادامه این نشست سهیلا صادقی عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در خصوص کلیت حضور زن در سینما، گفت: زنان با عنوان موضوع فیلم، کارگردانان و نقش‌آفرینان در سینما حضور دارند. 

وی ادامه داد: حضور زنان در قالب کارگردان بر اساس یک آمار اجتماعی کمتر از 3 درصد است. 

صادقی اظهار داشت: امروزه شاهد حضور کارگردانان قوی و قدرتمندی در حوزه سینما در کشور خودمان هستیم که این از امتیازات جامعه اسلامی است که چنین استعدادهای بی‌نظیری به طرح مسائل اجتماعی می‌پردازد. 

وی در خصوص حضور کم زنان در عرصه کارگردانی تصریح کرد: تحقیقات جهانی نشان می‌دهد زنان جاه‌طلبی‌های لازم را در این عرصه ندارند، نبود تجربه کافی در فیلمسازی و عدم تعهد آنان به دلیل فشارهای بیرونی از جمله علل حضور کم زنان در حوزه سینماست.

عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران معتقد است آن چیزی که فعالیت زنان را در عرصه کارگردانی و حضور جدی در سینما محدود می‌کند فقدان فرصت و غلبه جنس مذکر در این زمینه است.

ابوتراب طالبی عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشکده علامه نیز در خصوص بازنمایی آسیب های اجتماعی در سینما، گفت: سه هدف در این زمینه وجود دارد؛ سینمای اجتماعی تا حدودی جنبه آگاهی‌بخشی دارد از آن جهت که سینما یک رسانه است این آگاهی‌بخشی صورت می‌گیرد. علاوه بر این سینما در دنیا نقش فراغتی دارد. نقش التیام‌بخشی و ارائه راه‌حل نیز از دیگر اهداف و نقش‌های سینما در بازنمایی آسیب‌های اجتماعی است. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
6 + 5 =