سال گذشته ۳۵ هزار نفر در کردستان خون اهدا کردند

شناسهٔ خبر: 48C78272 -
مدیرکل انتقال خون کردستان گفت: سال گذشته ۴۰ هزار نفر به مراکز انتقال خون استان مراجعه کردند که ۳۵ هزار نفر آنان موفق به اهدای خون شدند.

به گزارش هاناخبر ، محمدسعید کریمیان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به رشد ۱۸ درصدی اهدای خون در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: از هر کیسه خون، حداقل سه فرآورده خونی سلولی و پلاسمایی جدا می‌شود و سال قبل بیش از ۸۰ هزار واحد انواع فرآورده‌ خونی تهیه شد.

وی با بیان اینکه پارسال نیاز خونی ۲۰ مرکز درمانی استان به صورت کامل تامین شد، افزود: در حد توان نیاز خونی استان‌های همجوار و حتی استان‌های دوردست از جمله سیستان و بلوچستان نیز تامین شده است.

مدیرکل انتقال خون کردستان از کاهش اهدای خون در تعطیلات نوروز امسال خبر داد و اضافه کرد: ساعات کاری پایگاه‌های ثابت انتقال خون در سنندج و سقز تغییری ندارد و صبح از ساعت هشت تا ۱۳ و مرکز انتقال خون سنندج نوبت عصر هم از ساعت ۱۷ تا ۲۲ پذیرای اهداکنندگان است.

کریمیان با تاکید بر اینکه نیاز به خون همیشگی است، گفت: هر ساله در ماه رمضان با افت مراجعه کنندگان روبرو هستیم که دلیل کاهش آمار اهدای خون، طولانی بودن فاصله سحر تا افطار، ترس از اختلال در روند روزه داری و تصور ضعف و بی‌حالی مفرط است.

وی ضمن قدردانی از کسانی که در ماه مبارک رمضان امسال، نیازمندان به خون و فرآورده‌های خونی را تنها نگذاشته‌اند، تاکید کرد: با آغاز ماه مبارک رمضان، روزه‌داران می‌توانند در ساعات پس از افطار نذر خود را ادا کنند.

کریمیان به زمان استاندارد نگهداری فرآورده های خون نیز اشاره کرد و ادامه داد: قابلیت ذخیره و نگهداری فرآورده های حاصل از خون بر اساس استانداردهای جهانی، ملی و نوع فرآورده از ۳ تا ۳۵ روز است و بر این اساس استمرار اهدای خون اجتناب ناپذیر است.

۲۰ مرکز درمانی مصرف کننده خون در استان کردستان وجود دارد و ۲ مرکز انتقال خون ثابت در سنندج و سقز نیز به مردم خدمات ارایه می دهند.

 

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
7 + 6 =