تیکان تپه، روستای محصور شده در میان بوی بد فاضلاب و کود مرغی

شناسهٔ خبر: 494DB750 -
بسیاری از شهرنشینان آرزوی حضور در روستا و لذت از یک هوای پاک را طلب می کنند، هرچند اکنون بسیاری از روستاهای ما نیز به واسطه صنعتی شدن آن هوای صاف و دلکش جای خود را به بوی بد و الودگی های های دیگر داده است.

به گزارش هاناخبر ،

   در طول سالیان گذشته با گسترش جوامع شهری و روی آوردن مردم به شهرنشینی، انسانها با مشکلات عدیده ای از جمله الودگی های سمعی و بصری زیادی رو به هستند که این مهم در نهایت سبب بروز مشکلات روحی و جسمی برای ساکنین شهر ها شده است.

در این میان بسیاری از شهرنشینان آرزوی حضور در روستا و لذت از یک هوای پاک را طلب می کنند، هر چند اکنون بسیاری از روستاهای ما نیز به واسطه صنعتی شدن آن هوای صاف و دلکش جای خود را به بوی بد و الودگی های های دیگر داده است.

روستاهای تیکان تپه و قلایچی بوکان از آن جمله روستاهای هستند که روزگاری نه چندان دور به واسطه قرار گرفتن در دامنه کوهای کلدتگه و حضور آثار باستانی از تمدن ماناها مامن و مسکن گردشگران فراوانی بودند اما اکنون به علت حضور کارخانه های تولید کود مرغی و عدم اجرای طرح هادی با مشکلات عدیده ای رو به رو هستند که این عوامل نارضایتی عمومی ساکنین این دو روستا را به همراه داشته است.

بوی بد کارخانه های تولید کودهای مرغی و همچنین شریان های فاضلاب در کوچه پس کوچه های روستاهای مذکور باعث شده مردم انتقاد شدیدی از جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان و محیط زیست و مسئولان ارشد شهرستانی به خاطر عدم نظارت در هنگام تاسیس این کارخانه ها و تامین نکردن اعتبارات لازم برای اجرای طرح های هادی داشته باشند.

یکی از اهالی روستای تیکانتپه در همین رابطه گفت: متاسفانه زندگی در این روستا برای ساکنین ان بسیار سخت شده است.

وی ادامه داد: دو کارخانه تولید کود های مرغی در شرق و شمال روستا هم اکنون فعال هستند که بوی بسیار نا مطبوعی تولید می کنند و برای ساکنین دو روستای تکانتپه و قلایچی مشکلات عدیده ای به وجود آوردند.

یکی دیگر از اهالی روستای تیکان تپه نیز گفت: متاسفانه هیچ یک از مسئولان بوکانی در دادن مجوز به این دو کارخانه نقش نداشتند و این افراد مجوزهای لازمه را از مرکز استان دریافت کرده اند.

وی ادامه داد: طی دو سال گذشته بارها برای برچیده شدن این دو کارخانه یا استاندارد سازی ان به فرمانداری و بخش داری مراجعه کردیم و انان نیز تمام توان خود را برای حل موضوع به کار گرفته اند اما متاسفانه تا کنون هیچ جواب مثبتی دریافت نکرده ایم.

این روستایی تصریح کرد: اعضای شورا و دهیاران دو روستای تیکان تپه و قلایچی برای پیگیری موضوع حتی به ادارات کل مرتبط در استان نیز مراجعه کردند ولی پاسخ قانع کننده ای دریافت نکرده اند.

وی که خود را محمد معرفی می کند عنوان کرد: بدون تردید این افراد با رشوه موفق به اخذ مجوز تاسیس این کارخانه جات از استان شده اند برای همین مورد حمایت مسئولان استانی نیز هستند.

محمد در ادامه بوی بد فاضلاب های رها شده در کوچه پس کوچه های روستا را نیز یکی دیگر از مشکلات مهم روستا می داند و عنوان می کند: متاسفانه بودجه دهیاری برای اجرای طرح هادی بسیار کم و ناچیز است و اصلا با چنین بودجه های نمی توان به وضعیت زیست محیطی و بهداشتی روستا سر و سامان داد.

در همین رابطه رئیس اداره محیط زیست بوکان عنوان کرد: چندین سال از احداث کارخانه کود مرغی الان کود می‌گذرد و علیرغم تذکرات پی در پی اداره محیط زیست مبنی بر رعایت استانداردهای زیست محیطی، متاسفانه واحد مذکور به این تذکرات وقفی ننهاده و هیچ گونه اقدامی در راستای بهینه سازی صورت نگرفته است.

عبدالکریمی عنوان کرد: این در حالیست که با توجه به آلایندگی معرز الان کود، اهالی روستاهای ترکمان کندی و قلایچی و گول به کررات با مراجعه به ادارات مرتبط از این واحد تولیدی شکایت کرده و خواستار برخورد قانونی و کاهش بوی غیر قابل تحمل این کارخانه شده اند.

وی ادامه داد: در پی شکایت های مردمی و پایشهای پی در پی ادارت مرتبط بهمراه تیم کارشناسی این اداره در زمانهای مختلف سال، تخلف کارخانه مذکور محرز و با توجه به اهمیت رعایت حقوق انسانی ساکنان منطقه، تشکیل پرونده قضایی و پیگیری مجددانه روند قانونی در دستور کار قرار گرفت که علیرغم کارشکنی‌های موجود با پیگیری نماینده حقوقی این اداره و دستورات دادستان محترم پرونده وارد مرحله اجرایی شده و بنا به حکم صادره ، واحد مذکور محکوم به حبس و استاندارد سازی بر اساس موازین محیط زیست شده است.

عبدالکریمی افزود: هر چند با توجه به نرخ بالای بیکاری و اهمیت کارآفرینی و تولید به عنوان اولویت های شهرستان لازم است تعاملات سازنده در راستای مصالح عمومی با واحدهای تولیدی صورت گیرد و در این راستا اداره محیط زیست از تمام توان و تلاش خود در به نتیجه رساندن پارادایم “توسعه پایدار” مبتنی بر توسعه همه جانبه و متوازن دریغ نکرده است اما نگاه صرف توسعه بدون در نظر گرفتن موازین زیست محیطی و آسایش و امنیت روانی شهروندان نمیتواند قانع کننده و قابل قبول باشد.

امید است بار دیگر ساکنین روستاهای قلایچی و تیکان تپه که از جمله روستاهای هدف در گردشگری بوکان نیز هستند شاهد هوای پاک بدون هیچ آلودگی باشند.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
6 + 9 =