ساخت اولین فیلم مستند درباره «سردار عزیز خان موکری» به ایستگاه پایانی رسید

شناسهٔ خبر: 49CEE993 -
مراحل ساخت اولین فیلم مستند درباره «سردار عزیز خان موکری» از مشاهیر سردشت و امیر نظام سپاه ایران در دوره ناصرالدین شاه قاجار به پایان رسید.

به گزارش هاناخبر ،

 این مستند دربارە ی زندگی « سردار عزیز خان موکری » از مشاهیر سردشت و یکی از عوامل تاثیر گذار در حکومت ناصرالدین شاه است که از طرف شبکه تلویزیونی «سپیده» تهیه شده و قرار است که در دو قسمت سی و شش دقیقه ای از شبکه ی جهانی سپیده روی آنتن برود.

این فیلم با همکاری دکتر «رسول پیروتی» و در مدت یک ماه ساخته شده که بخش هایی از آن در شهرک سینمایی غزالی تهران و همچنین شهر ربط فیلمبرداری شده است.

عزیزخان موکری اصالتا متولد و اهل روستای «نستان» ، نزدیک شهر ربط و از توابع شهرستان سردشت بوده و معاون و یار همیشگی امیرکبیر بوده و توانمندی‎های وی سبب شد تا امیرکبیر مسوولیت‎هایی چون فرماندهی کل نیروهای ایران ، حاکم تبریز و منطقه موکریان و همچنین ریاست مدرسه دارالفنون را به وی بسپارد و وی را به عنوان داماد خود قبول کند.

  عزیز خان مکری، در دوران حکمرانی خود بر تبریز با هزینه شخصی اش یک انبار بزرگ آب را ساخت. در محله و خیابان مفتح شهر تبریز که تا حدودی محله ی جدیدی نسبت به محلات مرکزی و قدیمی شهر است، یک اثر تاریخی و قدیمی به نام انبار سردار وجود داشت.

 در قلب بوکان نیز قلعه ای از سردار عزیز خان موکری به یادگار مانده است.

  • سامان : جای ناراحتی است. امیدوارم این کامنت من مورد پیگیری قرار بگیرد. قبر سردار عزیزخان و پسرش در تبریز وضعیت خوبی ندارد و خیلی از اهالی فکر می کنند قبر شیوخ است. با انتقال این قبرها به بوکان.
  • سامان : با انتقال این قبرها به بوکان بدون شک جاذبه گردشگری خوبی برای جنوب استان ایجاد می شود. پیگیری نماینده و میراث فرهنگی را می خواهد.
  • موسوی : فقط این قلعه نیست. بلکه سردار خود بوکان رو بنا کرده. اینو قدیما و سندهای تاریخی به وضوح ثابت می کنن. قدرشو ندونستن تو بوکان
  • فریبا : در نستان بدنیا آمده اما 40 سال عمرش را در بوکان گذارنده!! این شخصیت بدون شک از مشاهیر بوکان است. روحش قرین رحمت.
  • حسنی : درسته متولد نستان سردشت هست ولی عمر زیادی در بوکان گذرانده. خانوادشم که کلا تو بوکان زندگی کردن. بر کسی پوشیده سردار موکری، نقش مهمی در تاسیس بوکان داشته

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
5 + 2 =