کشاورزان آذربایجان شرقی در صف فروش گندم مازاد به قیمت دولتی

شناسهٔ خبر: 5039A304 -
پیش بینی می شود در سال زراعی جاری بیش از ۶۰۰ هزار تن گندم در آذربایجان شرقی تولید شود که مشابه سال قبل است و میزان خرید گندم مازاد از کشاورزان استان با توجه به افزایش قیمت خرید تضمینی با ۲۰ هزار تن رشد در حدود ۳۰۰ هزار تن پیش بینی می‌شود .

به گزارش هاناخبر ، تاکنون و از زمان برداشت این محصول راهبردی ۱۰۰هزار تن گندم مازاد از کشاورزان استان به قیمت مصوب و ارزش ریالی ۱۵ هزار میلیارد ریال خریداری شده است و قرار است مطالبات گندمکاران استان تا یک هفته آینده به حسابشان واریز شود.

با توجه به قیمت مصوب کیلویی ۱۵۰ هزار ریال برای خرید تضمینی این محصول، تمایل کشاورزان برای فروش گندم مازاد به دولت بیشتر شده است و مسوولان امیدوارند خرید ۲۸۰ هزار تنی سال گذشته امسال به ۳۰۰ هزار تن برسد .

افزایش ۶۴ درصدی خرید گندم در استان نسبت به سال گذشته

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: خرید تضمینی گندم در استان در ۶۵ مرکز خرید گندم انجام می شود و میزان خرید گندم در سطح استان به ۱۰۰ هزار و ۵۸۷ تن رسیده است.

«اکبر فتحی» با بیان این مراکز شامل چهار مرکز ملکی، ۱۲ مرکز سیلوی بخش خصوصی، ۱۶ کارخانه آردسازی و ۳۳ مرکز تعاونی روستایی است، افزود: گندم‌ خریداری شده از سوی شرکت خدمات بازرگانی به سیلوهای استان تحویل می‌شود و ما تلاشمان بر این است تا شرایط مطلوبی را در فرآیند خرید گندم ایجاد کنیم.

فتحی گفت: کشاورزان نباید نگران پرداخت بهای گندم تحویلی به مراکز خرید باشند زیرا که به تدریج و با اولویت ارائه گندم به مراکز خرید و سیلوها پرداخت مطالبات گندم‌کاران به صورت کشوری در حال واریز است.

وی از افزایش ۶۴ درصدی خرید گندم در آذربایجان شرقی نسبت به مدت مشابه سال گذشته (خرید مشابه سال گذشته ۶۱ هزار و ۳۲۲ تن) خبر داد و گفت: آمار خرید گندم مازاد کشاورزان تا ۳۱ تیرماه در مراکز خرید غله ۹۱ هزار و ۲۸۷ تن و توسط مراکز تعاونی روستایی ۹ هزار و ۳۰۰ تن است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه گندم خریداری شده از کشاورزان با قیمت هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان بوده است، گفت: تاکنون مبلغ ۱۵ میلیارد ریال از مطالبات گندمکاران استان پرداخت شده و پیگیری‌های لازم انجام شده تا در یک هفته آینده باقی مانده طلب کشاورزان هم پرداخت شود.

فتحی کل وجوه گندم خریداری شده در سطح آذربایجان شرقی را ۱۴هزار میلیارد و ۸۳۸ میلیون ریال اعلام کرد و گفت: کشاورزان نباید نگران پرداخت بهای گندم تحویلی به مراکز خرید باشند زیرا که به تدریج و با اولویت ارائه گندم به مراکز خرید و سیلوها پرداخت مطالبات گندم‌کاران به صورت کشوری در حال واریز است.

وی همچنین از خرید سه هزار و ۱۸۰ تن بذر گندم در سالجاری خبرداد.

 

ذخیره گندم آذربایجان شرقی برای بیش از چهار ماه است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اعلام اینکه در شرکت غله و خدمات بازرگانی استان، ذخیره گندم برای بیش از ۴ ماه موجود است که از استان های دیگر هم گندم وارد استان می شود، افزود: اگر کشاورزان استان همه گندم تولیدی خود را به شرکت غله و خدمات بازرگانی آذربایجان شرقی تحویل دهند، نیاز استان برطرف می شود و دیگر نیازی به تامین گندم از دیگر استان ها نخواهیم داشت .

وی خاطرنشان کرد: همه گندم تولیدی در استان به شرکت غله و خدمات بازرگانی آذربایجان شرقی تحویل داده نمی شود و معمولا بنا به سیاست های قیمتی و تصمیم تولید کنندگان در زمان فروش، میزان خرید در اداره غله کمتر از میزان تولید است.

فتحی با اشاره به اینکه امسال بیش از ۶ میلیون تن گندم در کشور خریداری شده و پیش بینی می شود بالای یک میلیون تن دیگر خریداری شود، افزود: برای تامین نیاز کشور باید حدود ۲ میلیون تن گندم هم وارد شود.

هوشمندسازی نان نواقصی دارد

فتحی با بیان اینکه نیاز مصرفی گندم کشور حدود هشت میلیون تن است گفت: اگر الگوی مصرف را رعایت کنیم گندم تولید شده در کشور نیازها را برطرف می کند و اجرای سیاست هوشمندی سازی نیز در همین راستا صورت گرفت تا مصرف گندم بهینه شود و از واردات بی نیاز شویم.

وی ادامه داد: سیاست دولت در قالب هوشمندسازی نان، هوشمندانه بود اما یکسری نواقصی دارد که اگر برطرف شوند به کارایی لازم می رسیم.

وی با بیان اینکه هر سال تولیدات محصولات کشاورزی تحت شرایط تغییرات اقلیمی و تحت شرایط انواع مخاطرات، کم و زیاد می شود، اظهار کرد: اگر بارندگی مناسب باشد میزان محصول بیشتر خواهد شد و به دلیل اینکه بیشتر گندم تولیدی استان متکی به کشت دیم است از این رو بارندگی نقش مهمی در افزایش و کاهش محصول دارد.

فتحی ادامه داد: به رغم خشکسالی در استان با توجه به اینکه بارندگی در فصل بهار در شهرستان های هشترود و چاراویماق که انبار غله استان است در زمان مناسب اتفاق افتاد، پیش بینی می کنیم میزان تولیداتمان از سال گذشته بیشتر باشد.

ظرفیت ذخیره شرکت غله استان یک میلیون تن است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه هدف از اعمال قیمت تضمینی گندم این است که یک کف قیمتی مشخص شود و کشاورزان متضرر نشوند بیان کرد: شرکت غله و خدمات بازرگانی استان برای ذخیره سازی گندم تا یک میلیون تن امکانات و آمادگی دارد اما این سیاست های قیمتی است که تعیین کننده میزان خرید است.

فتحی با اشاره به اینکه سامانه نانینو با هدف کاهش تخلفات نانوایی‌ها و نظارت سیستمی بر روند مصرف آرد و پخت نان در نانوایی‌ها اجرا شد، گفت: این طرح موفق بوده و ایراداتی نیز دارد که باید برطرف شود.

خرید از قطب گندم آذربایجان شرقی در مراحل اولیه است

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی آذربایجان شرقی نیز گفت: خرید گندم در استان به میزان ۲۳۵ هزار تن پیش بینی شده و احتمال افزایش آن تا ۳۰۰ هزار تن نیز وجود دارد.

«علیرضا شاهدی » با بیان اینکه بارش های بهاری که در هشترود، چاراویماق و میانه داشتیم باعث بهبود میزان تولید شد، افزود: میزان گندمی که تاکنون خریداری شده در حالی است که بازه اوج خرید در چاراویماق و هشترود به عنوان قطب تولید این محصول راهبردی هنوز فرا نرسیده است.

شاهدی با تاکید بر اینکه نگرانی در خصوص گندم و آرد خبازی وجود ندارد، گفت: چندین سال است که دولت با سامانه های مختلف هوشمند، گندم و آرد خبازی را رصد کرده و در هر استانی که کمبودی وجود داشته باشد، سریعا از دیگر استان ها تامین می کند.

وی افزود: یکی از نگرانی های کشاورزان این بود که به دلیل مسائل فنی، قیمت خرید گندم در سامانه ها به قیمت سال قبل ثبت شده بود اما خوشبختانه با تاکید وزیر جهاد کشاورزی، قیمت ۱۵ هزار تومان ثبت شد و از همان روز نیز سرعت خرید گندم به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرد.

شاهدی ادامه داد: کشاورز اختیار دارد تا گندم برداشتی خود را به صنایع مرتبط با هر قیمتی که توافق کند به فروش برساند و به هر میزان که نتوانست بفروشد، دولت آن را به قیمت تضمینی اعلام شده خریداری می کند.

وی اضافه کرد: گندمی که خارج از خرید تضمینی به فروش می رسد در بخش های مختلف از قبیل خودمصرفی، گندم بذری، صنوف مصرف کننده گندم و آرد مصرف می شود.

شاهدی با تاکید بر اینکه نگرانی در خصوص گندم و آرد خبازی وجود ندارد، گفت: چندین سال است که دولت با سامانه های مختلف هوشمند، گندم و آرد خبازی را رصد کرده و در هر استانی که کمبودی وجود داشته باشد، سریعا از دیگر استان ها تامین می کند.

ماهانه بیش از ۱۵ هزار تن آرد سهمیه ای در تبریز توزیع می شود

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی آذربایجان شرقی در مورد اقدامات صورت گرفته در ارتباط با رفع کمبود آرد در استان گفت: در سال های قبل تفاوت قیمت آرد یارانه و آزاد کم بود و نانوایان در کنار آرد یارانه ای، آرد آزاد نیز خریداری می کردند و با مخلوطی از هر ۲ آرد اقدام به پخت نان می کردند و به علت این تفاوت کم در قیمت، پخت نان دارای صرفه اقتصادی بود.

شاهدی بیان کرد: تصمیم بسیار خوبی در این زمینه گرفته شد و اگر نانوایی تخلف انجام داد سهمیه آرد آن کاهش پیدا می کرد و این سهمیه به عنوان سهمیه شناور در اختیار استان قرار می گرفت و به نانوایانی که عملکرد مناسبی داشتند داده می شد.

وی گفت: بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در تبریز ساکن بوده و ۲ هزار و ۳۵۰ نانوایی در این شهر مشغول پخت و ارایه نان هستند و ماهانه ۱۵ هزار و ۳۲۰ تن آرد بین این نانوایی ها توزیع می شود.

به گزارش هاناخبر، حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان وجود دارد که بخش عمده ای از این اراضی به صورت دیم کشت می شود از این رو طرح جهش تولید در دیمزارها با استفاده از ارقام مناسب و همچنین به زراعی مورد توجه مسوولان جهاد کشاورزی و کشاورزان قرار گرفته است.

میزان تولیدات محصولات کشاورزی استان حدود پنج میلیون تن است که سه میلیون تن آن مربوط به حوزه زراعت، یک میلیون تن مربوط به حوزه باغبانی و یک میلیون تن نیز مربوط به حوزه دام و طیور است.

 

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
2 + 1 =