کاهش میزان خسارت پرداختی، مانع توسعه بیمه کشاورزی

پرداخت دیرهنگام خسارت‌ها و کاهش میزان خسارت پرداختی به کشاورزان موجب عدم رغبت آنها به عملیات بیمه‌گری است و امسال آذربایجان غربی در بیمه اراضی کشاورزی روندی کاهشی داشته است.

به گزارش هاناخبر ، هر سال وقوع سیل و تگرگ، باد و طوفان، خشکسالی ، سرمازدگی و یخبندان در اوایل بهار به محصولات زراعی و باغی، منابع طبیعی، دام و طیور و تاسیسات کشاورزی استان آذربایجان غربی خسارت وارد می کند.
آذربایجان‌غربی به علت دارا بودن حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی از استان های مهم کشور در تولید میوه و محصولات دامی به شمار می‌رود، ولی سالانه به طور میانگین در حدود یک‌ هزار میلیارد تومان به باغات و محصولات کشاورزی استان خسارت وارد می‌شود که قسمت اعظمی از این میزان خسارت ناشی از سرمازدگی درختان میوه است.
بهار سال گذشته بالغ بر یک هزار میلیارد به محصولات کشاورزی استان خسارت وارد شد. از مجموع خسارت وارد شده، حدود ۷۱٫۴ درصد مربوط به سرما ویخبندان ، ۲۳٫۷ درصد سیل و تگرگ ، حدود ۲٫۸ درصد خشکسالی و ۲ درصد باد و طوفان بود.
در بهار امسال نیز سرمای دیررس و یخبندان بهاره ۳۰۰ میلیارد تومان و سیل نیز نزدیک به ۵۵ میلیارد تومان به محصولات زراعی و باغی، دام و طیور و تأسیسات کشاورزی استان خسارت وارد کرد.
همچنین بارش شدید تگرگ و سیل در روز ۱۷ شهریور ماه سال جاری، حدود ۲۰۰ میلیارد تومان به باغات و زمین های زراعی شهرستان ارومیه خسارت وارد کرده است.
این حجم از خسارات به محصولات و تاسیسات کشاورزی در استانی که اقتصاد آن بر کشاورزی و دامداری متکی است هر ساله هزینه های جبران ناپذیری را به کشاورزان و دامداران استان وارد می کند. با این حال در سال زراعی گذشته تنها ۲۰ درصد اراضی کشاورزی استان تحت پوشش خدمات بیمه صندوق کشاورزی قرار گرفته بود.
این صندوق بیمه محصولات کشاورزی که برای جبران بخشی از خسارت وارده به کشاورزان تعبیه شده است، خود یکی از چالش های مهم موجود بر سر راه توسعه فرهنگ صنعت بیمه کشاورزی در استان است.
حدود ۷۰ درصد صندوق بیمه کشاورزی باید توسط دولت تامین شود که در چند سال اخیر دولت پولی به این صندوق پرداخت نکرده است و این موضوع عدم تخصیص به موقع منابع مالی و اعتباری از طرف دولت به این صندوق، از رغبت کشاورزان برای ثبت نام و بیمه محصولات کشاورزی شان کاسته است.
در آذربایجان غربی با این حجم از مخاطرات طبیعی و تهدید محصولات کشاورزی، تنها ۳۰ درصد کشاورزان استان تحت پوشش بیمه هستند و قشر عظیم کشاورزانی از خدمات این بیمه بی بهره مانده اند به “صندوق حوادث غیر مترقبه”  استان دل خوش کرده اند که چندین سال است موجودی ندارد.
پوشش بیمه محصولات کشاورزی برای جبران بخشی از خسارت وارده به کشاورزان، امسال در آذربایجان در مقایسه با سال های گذشته علیرغم خسارات بالای وارده در دو سال اخیر، باز هم روند کاهشی یافته است.
رییس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی اخیرا اعلام کرد: «سالانه به طور میانگین ۱۰ الی ۱۵ درصد اراضی زراعی و باغات استان تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار می‌گیرد که امسال این میزان در مقایسه با سالهای گذشته روند کاهشی داشته است».
به گفته پرویز امجد؛ پرداخت دیرهنگام خسارت‌ها و نیز کاهش میزان خسارت پرداختی به کشاورزان به علت مراجعه دیرهنگام کارشناسان کشوری برای ارزیابی‌های به‌موقع مهمترین علت رغبت ‌نداشتن کشاورزان به عملیات بیمه‌گری است.
او با تاکید بر ضرورت ترویج فرهنگ بیمه کشاورزی در بین بهره برداران ، بیان کرد: «با توجه به کاهش بارش ها و احتمال خشکسالی، بروز سرمازدگی و طغیان آفات و بیماری‌ها در سال جاری، کشاورزان به منظور استفاده از مزایای بیمه به عنوان یک چتر حمایتی در اسرع وقت نسبت به بیمه محصولات کشاورزی اقدام کنند».
امجد با اشاره به تمدید مهلت بیمه‌گری محصولات کشاورزی تا پایان دی‌ماه جاری ادامه داد: «سطح ابلاغی بیمه‌گری محصولات کشاورزی باغی ۲۷ هزار هکتار است که تاکنون هشت‌هزار و ۸۵۰ هکتار بیمه شده است و سطح ابلاغی برای بیمه محصولات زراعی نیز ۲۵۰ هزار هکتار است که ۷۸ هزار هکتار تا پایان آذرماه بیمه شده‌است».
با این وجود علیرغم هشدارهای جهاد کشاورزی آذربایجان غربی مبنی بر احتمال سرمازدگی و شیوع آفات در مزارع و باغات، هنوز هم عدم پرداخت به موقع غرامت کشاورزان و مشکلات ناشی از بیمه پایه به علت عدم پوشش خسارت کمتر از ۷۰ درصد، یکی از عوامل کاهش سطح بیمه محصولات زراعی و باغی استان است.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
3 + 5 =