جامعه شناسی بدن؛

استایل خانم ها و آقایان، محصول نگاههای خیره در عرصه عمومی و مجازی

شناسهٔ خبر: 5060C8A6 -
فیزیک بدن، سبک پوشش و آرایش را می توان برآیند کنشهای متقابل اجتماعی در عرصه عمومی و فضای مجازی دانست.

 هاناخبر - محمد حسینی، جامعه شناس؛ فیزیک بدن، سبک پوشش و آرایش را می توان برآیند کنشهای متقابل اجتماعی در عرصه عمومی و فضای مجازی دانست. صفحات عمومی بویژه در اینستاگرام، حاوی عکسهای خانمها و آقایانی است که در مراسمها و مکانهایی مثل عروسی، باشگاه، خیابان و پاساژ و ... عکس های مشابه با مدلهای حرفه ای و بازیگران مدلینگ گرفته و آنها را منتشر کرده اند و خیل عظیم فالورها با «نگاه های خیره» را به خود جذب کرده اند. در عرصه عمومی در خیابان ها، تفریحگاه های اطراف شهر، زنان و مردانی را می بینیم که نگاه های خیره شان به یکدیگر سبک پوشش، حرکت و گفتار و رفتار آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.

بدیهی است که آراسته بودن ، جذاب بودن، مرتب بودن، ورزشکار بودن و ... نه تنها مذموم نیست بلکه بسیار شایسته و مثبت است. اما زمانی که جذاب بودن ظاهری تنها عامل، برای تایید شدن از سوی دیگری باشد و این آراسته بودن به هر شکل و شیوه ای از جمله استفاده از وسایل آرایشی غیر بهداشتی، پوشش نامناسب و متعارض با فرهنگ بومی، عمل های متعدد و ...  صورت بگیرد نه تنها ناپسند است، بلکه درای کارکرد منفی است. بویژه خانمها در عرصه عمومی و مجازی خود را در معرض  کامنت و اظهار نظر و نگاه های خیره قرار می دهند. کامنت ها و نگاه های خیره عاملی برای شکلگیری استایل ها بویژه خانم ها بوده است. در سالهای اخیر این امر نیز به مردان سرایت کرده و آنها نیز برای داشتن بدنهای ورزشکار و تیپهایی که نگاه های زنان را جذب می کند، دست به هر کاری می زنند. استفاده از پودرهای غیر مجاز و مضر در باشگاه که در میان جوانان شیوع چشمگیری داشته است، منشأ همین موضوع می باشد.

«نگاه های خیره» که سبب شکگیری سبک نوینی از پوشش و استایل در میان مردان و زنان شده است زمانی کارکرد منفی آن بیشتر نمایان می شود که این نگاههای خیره منجر به خیانت های زناشویی، طلاق های عاطفی، ناراضایتی ناشی از افزایش توقعات بی پایه و اساس، آزار جنسی زنان در عرصه عمومی، سوء استفاده از عکس های فضای مجازی و صدها جرایم کوچک و بزرگ دیگر شود. بنابراین نظم عمومی دچار اختلال می شود. راهکار جلوگیری از این امر در قرآن بخوبی آمده است. فارغ از امر معنوی و دینی بودن دستورالعمل های قرآن و پاداش اخروی، کارکردهای اجتماعی آیات قرآن در عرصه عمومی مشهود است و این بخش مورد تاکید می باشد. در قرآن به مردان در ابتدای امر تذکر داده شده و این تذکر به مردان بر حفظ چشمانش و خودداری از نگاه خیره قابل تامل است سپس به زنان دستور داده شده که خود را در معرض اظهار نظر و چشم های خیره فرار ندهند. سوره نور در آیات 30 و 31 به مردان و زنان گفته می شود که «ديده فرو نهند و پاكدامنى ورزند» و این امر اجتماعی در صورتی که درونی گردد از بسیاری از جرایم پیشگیری می شود.

 در شرایط امروز که سرمایه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بصورت نابرابر توزیع شده است و سوء مدیریت آموزشی و فرهنگی در سطوح مختلف کشور سبب شده است که معیار پذیرش اجتماعی بدن های تایید شده از کانال چشمهای خیره باشد باید بدانیم که منزلت افراد در جامعه و ملاک پذیرش اجتماعی را عواملی مانند اخلاق نیکو، احترام به حقوق دیگران، صداقت و درستکاری، صبر، تعاون و مشارکت اجتماعی و مفاهیمی از این قبیل، تامین می کند و این مفاهیم باید در میان افراد جامعه از سوی نهادهای رسمی بویِژه آموزش و پرورش و نهادهای اجتماعی غیردولتی و رسانه ها نهادینه و درونی گردد.


 

​​​​​​​

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
8 + 8 =