کتابخانه‌های عمومی برای صاحبان کسب‌ و کار باید به محیط خلق ایده تبدیل شوند

شناسهٔ خبر: 507CB6C1 -
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی و کارشناس دبیرخانه و بایگانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه، کتابداران نوآور را کاتالیزور «کسب و کارهای کوچک» دانست و گفت: کتابخانه‌های عمومی برای صاحبان کسب‌ و کار باید به محیط خلق ایده تبدیل شوند.

به گزارش هاناخبر ، «ثریا زنگنه» درباره تحقیقی که با عنوان «کتابخانه عمومی» به مثابه «فضای کسب‌ و کار کوچک» انجام داده روز جمعه به خبرنگاران افزود: خیلی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند کتابخانه‌ها صرفا باید خدمات معمول کتابداری مانند امانت کتاب، آماده‌ سازی منابع، رفخوانی، وجین و فعالیت‌هایی از این دست را انجام دهند چرا که معتقدند اگر غیر از این باشد کتابخانه و کتابدار از رسالت خود دور می‌شود.

وی اضافه کرد: این سوال مطرح است اگر کتابخانه‌های عمومی در حوزه‌های خاص اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بتوانند به جامعه خود کمک کنند، آیا به بهتر دیده شدن خدمات کتابخانه‌های عمومی و توانمندی کتابداران کمک نمی‌کند؟ آیا این موضوع می‌تواند اثر سوء داشته باشد یا برعکس کتابخانه به یک منبع اطلاعات ارزشمند برای رجوع افراد تبدیل می‌شود.

کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌ شناسی تاکید کرد: بدون شک اقتصاد یک جنبه بسیار مهم و از اولویت‌های زندگی فردی و اجتماعی است و بسیاری از فعالیت‌های جامعه را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. با وجود مشکلات اقتصادی و رشد غیرمنظره تورم تمایل افراد به سمت استفاده از کتابخانه کم و کمتر می‌شود. حالا تصور کنید همین کتابخانه بتوانند به راه‌های درآمدزایی افراد کمک کنند، آنگاه کتابخانه به یک مرکز مهم اطلاعاتی و کلیدی افراد جامعه تبدیل می‌شود.

وی یادآور شد: امروزه کتابخانه‌ها در ماموریت خود برای حفظ بقاء به عنوان مراکز اطلاعاتی پایدار، ارزشمند و قابل اعتمادی که به رشد کسب و کارهای کوچک کمک می‌کنند، با واقعیت‌های جدیدی روبرو هستند. تغییرات در اقتصاد اطلاعات، داده‌ها و فناوری، چالش‌ها و امکاناتی را برای کتابخانه‌ها ایجاد می‌کنند.

زنگنه گفت: کتابداران خلاقی که از فرصت‌های جدید بهره می‌برند، کتابخانه‌ خود را به عنوان پیوندی برای کمک به کسب‌ و کارهای کوچک و کارآفرینان مشتاق معرفی می‌کنند و کتابداران را به قهرمانانی تبدیل می‌کنند که در رشد اقتصاد محلی و مشاغل جدید موثر هستند.

وی عنوان کرد: در ۳۰ سال گذشته، تقریباً تمام مشاغل جدید، توسط مشاغل کوچک ایجاد شده اند، (دمز، ۲۰۱۱). طبق گزارش اُ. سی. ال. سی، کتابخانه‌های عمومی هر ماه ۲.۸ میلیون بار به کسب‌ و کارهای کوچک خدمات ارایه می‌کنند و تأیید می‌کند که کتابخانه‌ها چقدر برای موفقیت کسب‌ و کارهای کوچک اهمیت دارند، به عنوان مثال، گزارش شده است که کتابخانه آزاد فیلادلفیا به تنهایی بیش از چهار میلیون دلار حمایت مستقیم از مشاغل محلی ارایه کرده است.

کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌ شناسی اضافه کرد: همچنین در سال ۲۰۲۰، انجمن کتابخانه‌های آمریکا کتابخانه‌های کسب‌ و کار (LBB) را راه‌اندازی کرد، یک ابتکار ملی با پشتیبانی Google.org که هدف آن ایجاد ظرفیت در کتابخانه‌هایی است که برنامه‌نویسی یا خدماتی را به کارآفرینان محلی و جامعه کسب‌ و کار کوچک ارایه می‌دهند و کارآفرینان کم‌درآمد را در اولویت قرار می‌دهند.

وی همچنین گفت: «دانکن اسمیت» استراتژیست ارشد خدمات اطلاعات ابسکو معتقد است که «کتابدارانی که هر روز درگیر حل مشکلات با راه‌حل‌های نوآورانه هستند، بسیار شبیه کارآفرینان هستند.» بنابراین نقش کتابداران بسیار مهم و کلیدی است و اگر قرار است تحولی (البته به نظرمن فکر می‌کنم اگر بگوییم «انقلاب» بهتر است) اگر قرار است اتفاق بیفتد این کار با تلاش، تدبیر و خلاقیت کتابداران ممکن می‌شود.

به گفته زنگنه، با رشد تحولات جهانی در حوزه خدمات کتابخانه‌های عمومی و تجارب کتابخانه‌های عمومی و مراکز اطلاعاتی سراسر دنیا ضروری است که از ادراکات منسوخ دوری کنیم، تجارب موفق کتابخانه‌های دنیا را ببینیم و آنها را در کشور خودمان بومی‌سازی کنیم لذا اولین گام برای حصول به نتیجه این است که نیازهای اطلاعاتی کسب و کارهای کوچک را شناسایی و با برنامه‌ریزی هدفمند بتوانیم راهنماهای کاربردی را برای صاحبان کسب و کار فراهم کنیم.

وی در پایان گفت: کتابخانه‌ها از طریق اطلاع رسانی و تبلیغ و از طریق پایگاه‌های اطلاعاتی مختلف و دسترسی به داده‌ها به کسب و کارهای کوچک کمک کنند.

به گزارش هاناخبر، هم‌اکنون ۹۰ باب کتابخانه عمومی در استان کرمانشاه فعال است و ۶۰ هزار نفر عضو فعال این کتابخانه‌ها هستند.

در کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار جلد کتاب موجود است.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۵ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
7 + 6 =