مشوق هایی برای جوان شدن جمعیت ایران

شناسهٔ خبر: 50EC042F -
جمعیت کشور به سمت سالمندی در حرکت است و کارشناسان و تحلیلگران جمعیتی سال هاست که در خصوص پیری و افزایش جمعیت سالمندی و کاهش نرخ باروری هشدار می دهند.

به گزارش هاناخبر ، به یکی از بحث های مهم کشور تبدیل شده و طرحها و نظرات مختلفی در خصوص افزایش جمعیت ایران و فرزندآوری مطرح و اجرایی می شود که هرکدام اگر به درستی و با برنامه اجرا شود می‌تواند در افزایش جمعیت کشور و جوان شدن جمعیت تاثیرگذار باشند.

از جمله طرح های مشوقی که توسط دولت در حال اجرا است می‌توان به اعطای تسهیلات بانکی، اعطای زمین و فروش خودرو به مادران، اعطای خانه سازمانی و بیمه رایگان به مادران دارای ۳ فرزند اشاره کرد.

آذربایجان‌غربی نیز جزء استان‌هایی است که میزان جمعیت سالمندی در آن رو به افزایش است و تک فرزندی در بین خانواده ها به دلایل مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی غالب شده است لذا اجرای طرح‌های مشوق جمعیتی یک ضرورت است.

احمدی، مدیرکل ثبت احوال آذربایجان‌غربی در گفت و گو با خبرنگاران در خصوص میزان زاد وولد در استان در سال جاری گفت: در ۶ ماهه اول سال جاری تعداد ۲۵ هزار و ۶۴۹ واقعه ولادت در استان ثبت شده که از این تعداد ۱۳ هزار و ۴۹۱ نوزاد پسر و ۱۲ هزار و ۱۵۸ نوزاد دختر متولد شدند.

وی اظهار کرد: نسبت جنسی ولادت در این مدت در استان عدد ۱۱۱ را نشان می‌دهد، یعنی به ازاء تولد هر ۱۰۰ نوزاد دختر، ۱۱۱ نوزاد پسر متولد شده است.

مدیرکل ثبت احوال استان در خصوص آمار چند قلوزایی گفت: در بازه زمانی فوق تعداد ۴۷۶ مورد دوقلو، ۲۹ مورد سه قلو و یک مورد چهارقلو در استان متولد شدند.

حجت الاسلام سید سلمان ذاکر، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت وگو با خبرنگاران افزود: مسئله کاهش جمعیت باید به طور جدی پیگیری شود.

وی با اشاره به اینکه کاهش جمعیت و فرزند آوری به موارد زیادی وابسته است، تصریح کرد: مشکل اشتغال و مسکن از جمله دغدغه هایی هستند که خانواده ها به فرزند آوری تمایل ندارند لذا هرگونه کم کاری مسئولان در تامین مسکن و عدم صدور مجوز کسب و کار و عدم پرداخت تسهیلات اشتغالزایی تخلفی بزرگ است.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
8 + 6 =