مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی:

مشاهده بیماری آنفلوانزای حادپرندگان درمهاباد/کانون بیماری مهار شد

شناسهٔ خبر: 513CEADB -
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی با اشاره به مشاهده بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در طیور بومی شهرستان مهاباد گفت: در حال حاضر کانون این بیماری مهار شده است.

به گزارش هاناخبر ،امید خلیل زاده در خصوص آخرین وضعیت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان اظهارکرد: با توجه به افزایش شیوع این ویروس در سطح استان‌های کشور، شیوع آنفولانزای پرندگان دور از انتظار نیست و باید تمهیداتی برای به حداقل رساندن و یا جلوگیری از آن در دستور کار قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه با گزارش مشاهده بیماری در روستایی در شهرستان مهاباد اکیپ‌های دامپزشکی سریع به محل اعزام شدند، ادامه داد: بعد از شناسایی کانون بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شهرستان مهاباد با اقدامات سریع دامپزشکی و این کانون مهار شد.

خلیل زاده با بیان اینکه ۲۰ قطعه بوقلمون و مرغ در این منزل روستایی معدوم شد، ادامه داد: بر اساس گفته‌های مالک طیور در کنار این پرندگان تلف شده، یک قطعه گنجشک مشاهده شده که احتمال ابتلای طیور از طریق این پرنده دور از انتظار نیست.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: اکیپ‌های دامپزشکی استان پس از گزارش دهی و انجام نمونه برداری، بیماری را تشخیص داده و اکیپ‌های کنترل و پیشگیری از این بیماری با مراجعه به محل آلودگی، عملیات مهار و معدوم سازی را آغاز کردند.

خلیل زاده با تاکید بر اینکه کارشناسان دامپزشکی هم اکنون در منطقه حضور دارند و اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای انجام شده و شعاع یک، سه و هشت کیلومتری این بیماری تحت پایش مستمر است، افزود: با توجه به اهمیت و حساسیت این بیماری در صنعت طیور و پیامدهای احتمالی شیوع آن در جمعیت طیور صنعتی و بومی از تمامی کارشناسان و تولیدکنندگان بخش طیور در سراسر استان در خواست می‌شود تا به محض دیدن کوچک‌ترین علائم مشکوک به آنفلوانزای پرندگان، موضوع را به دامپزشکی شهرستان و استان گزارش کنند.

وی گفت: شهروندان در مصرف گوشت مرغ نگران نباشند، فقط مرغ‌های مصرفی خود را از طریق مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی و به صورت بسته بندی که دارای مشخصات می‌باشد، تهیه کنند و در صورت مشاهده هر گونه تلفات غیر عادی پرندگان، مراتب را به ادارات دامپزشکی گزارش دهند.

آذربایجان غربی در کریدور تردد پرندگان مهاجر قرار دارد به همین علت همه ساله خطر شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان طیور این استان را تهدید می‌کند.

منبع:مهر

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
1 + 7 =