مدرک گرایی آفت آموزش کشور است

شناسهٔ خبر: 5185979B -
به گفته رئیس دانشگاه کردستان، یکی از مهم‌ترین و اصیل‌ترین رسالت دانشگاه آموزش و تربیت نیروی انسانی است که متاسفانه امروزه مدرک گرایی آفت بزرگ آموزش در کشور ایران است.

به گزارش هاناخبر ،

رحمت صادقی در پنجاه و سومین اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های کشور که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: سه دهه از عمر دانشگاه کردستان به عنوان دانشگاهی مستقل می‌گذرد که هم‌اکنون با حدود ۱۱هزار دانشجو که ۵ درصد آن را دانشجویان اتباع خارجی تشکیل می‌دهند با داشتن ۴۰۰ رشته علمی در ۸ دانشکده به عنوان دانشگاه مادر در استان در حال فعالیت است.

وی با اشاره به حضور دانشگاە کردستان در بسیاری از سیستم‌های رتبەبندی معتبر بین‌المللی در سال ۲۰۲۰، عنوان کرد: خوشبختانه دانشگاه کردستان در رتبه‌بندی جهانی تایمز موفق به اخذ رتبه ۸۰۱ تا ۱۰۰۰ شد که البته در رتبه‌بندی موضوعی تایمز در رشته مهندسی و فناوری توانست رتبه ۶۰۱ تا ۸۰۰ جهانی را اخذ و در علوم فیزیکی رتبه ۶۰۱ تا ۸۰۰ جهانی را کسب کرده است.

صادقی ادامه داد: همچنین در رتبه‌بندی دانشگاه‌های آسیایی تایمز رتبه ۲۰۰ تا ۲۵۱ و در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جوان به کسب رتبه ۲۵۰ تا ۳۰۰ نائل آمد که همین امر نمایانگر جایگاه نسبتا خوب و قابل قبول دانشگاه کردستان در بین سایر دانشگاه‌های دنیا دارد.

وی اضافه کرد: در سال گذشته دانشگاه کردستان در اخذ برندهای بین‌المللی در هفتەپژوهش سال ۹٨ بە عنوان سە دانشگاە موفق ایرانی همراە با دانشگاە صنعتی شریف و دانشگاە تهران در جذب برندهای بین المللی معرفی شد؛ همچنین در سال گذشتە دانشگاه کردستان بە عنوان موفق‌ترین دانشگاە کشور در جذب دانشجوی خارجی شهریە‌پرداز معرفی شد.

رحمت صادقی اذعان کرد: تاکید ما همواره در دانشگاه بر چهار حوزە آموزش، تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد، کارآفرینی و مسئولیت اجتماعی و در نهایت ارتقاء وجه بین‌المللی دانشگاه استوار است کە البتە سعی کرده‌ایم کە در تمامی این حوزەها اخلاق محوری را سرلوحە کار خود قرار دهیم.

به گفته رئیس دانشگاه کردستان، یکی از مشکلات گریبانگیر دانشگاه کردستان که محدودیت‌های بسیاری را نیز به همراه داشته و فرصت جذب بیشتر دانشجویان خارجی را از دانشگاه کردستان سلب کرده است بحث کمی تعداد رشته‌های دکترا است که دانشگاه کردستان با داشتن ۳۵ رشته مقطع دکترا نسبت به دانشگاه‌های هم‌سطح خود از تعداد پایینی برخوردار است.

صادقی تصریح کرد: آنچه که همە نیک می دانند این است که یکی از مهم‌ترین و اصیل‌ترین رسالت دانشگاه آموزش و تربیت نیروی انسانی است که متاسفانه امروزه مدرک گرایی آفت بزرگ آموزش در کشور است و شاهد افزایش مدرک به دستانی هستیم که فاقد هرگونه مهارت و نقش موثر در توسعه جامعه هستند لذا ضروری است آموزش‌ها به گونه‌ای باشند که فارغ‌التحصیلان ما را به دانش و مهارت و شایستگی‌ و قابلیت‌هایی مجهز کند که بتواند آنان را به سرمایه انسانی مبدل کند.

وی عنوان کرد: منظور از سرمایه انسانی پرورش دانشجویانی است که پس از فارغ‌التحصیلی بتوانند در سطح جامعه کارآفرینی کرده و یا اینکه پس از استخدام در یک نهاد یا یک شرکت برای آن ارزش افزوده خلق کند اما متاسفانه دانشجویان ما به ندرت فاقد چنین مهارت‌هایی هستند و باید سال‌های سال در نهادی مشغول به کار شوند تا به چنین نیروی انسانی تبدیل شوند.

رئیس دانشگاه کردستان در ادامه بیان کرد: باید از دل دانشگاه‌ها و آموزش‌ها ارتقا کیفیت زندگی و مشارکت اجتماعی و شایستگی‌های کلیدی همچون تفکر انتقادی برآید و آموزش‌های ما هم باید از دانشگاه و هم از جامعه تاثیر پذیرد و دانشگاه‌های جامعه محور در همه حوزه‌ها به ویژه حوزه آموزش ایفای نقش خواهد کرد.

رحمت صادقی خاطرنشان کرد: واژگان university، جهان شمولی و در عربی که جامعه نام دارد واژگان مناسبی برای دانشگاه هستند، لذا برای تحقق این امر باید دانش‌آموختگان خود را رصد کرده و ایرادات آن را بیابیم و براساس آن برنامه‌ریزی کنیم و برای تاثیرگذاری هرچه بیشتر آن‌ها و نقش آفرینی آن‌ها در جامعه و بازار کار آن‌ها را تحلیل و برنامه‌های خود را بر اساس نیاز جامعه و بازار کار آن‌ها منعطف کنیم، لازم است در حین تدریس دانشجویان را با بازار کار آشنا کنیم.

وی ادامه داد: رکن دیگر موضوع اساتید دانشگاه هستند که باید به لحاظ آموزشی توانمند سازی شوند و با فنون نوین تدریس آشنا و هم به لحاظ فردی و اخلاقی توانمند سازی شوند و روحیه کار جمعی و مشارکتی و اعتماد سازی و اجرای عدالت و شاگردچروری مولفه‌های فردی و اخلاقی هستند که باید اساتید را در این حوزه توانمند کرد همچنین باید اساتید را به لحاظ انجام پژوهش‌های متناسب با نیازهای روز جامعه توانمند کرد.

صادقی یادآور شد: در گذشته رقابت دانشجویان بر سر انتخاب بهترین دانشگاه بود اما حال این دانشگاه‌ها هستند که برای جذب دانشجوی برتر باهم رقابت می‌پردازند که کیفیت ورودی و میزان اشتغالزایی و کارآفرینی فارغ‌التحصیلان را فراهم خواهد کرد.

وی اظهار کرد: اگر امروزه شاهد رقابت سخت در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی و دبیری هستیم به دلیل فراهم بودن بازار کار دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی است؛ بنابراین توجه به اشتغال و بازار کار بسیار ضروری است و رمز بقای بسیاری از رشته‌های دانشگاهی به این امر وابسته است.

صادقی در بحث آموزش مجازی عنوان کرد: کرونا علارغم مشکلات و مصیبت‌هایی که به بار آورد اما به لحاظ آموزش مجازی و بحث ویدئو کنفرانس‌ها چه به لحاظ زیرساختی و سخت افزاری و چه به لحاظ توانایی آموزش دهنده و آموزش پذیرنده ما را به نقطه‌ای رسانده که در حالت عادی و معمولی برای رسیدن به آن ده‌ها سال زمان لازم بود؛ اما اکنون آموزش مجازی فرصت‌های بسیاری را در کنار تحقیقات برای ما انجام ایجاد کرده است و اکنون بحث زمان و مکان برای آموزش حل شده و میتوان از حضور استادان در هرجای دنیا و در هر دانشگاهی بهره‌مند شد.

وی آموزش مجازی را راهی برای صرفه‌جویی در زمان و مکان و صرف انرژی و رفت‌وآمدها دانست و گفت: آموزش مجازی با در اختیار داشتن قابلیت استفاده از فیلم و فایل‌های متعدد و ذخیره آن‌ها و محتوای آموزشی استفاده چندباره از آن را برای دانشجویان فراهم کرده است.

رحمت صادقی خاطرنشان کرد: آموزش مجازی با همه قابلیت‌های مثبتی که دارد اگر با سلیقه و انگیزه و وقت‌گذاری استادان برای آن همراه نباشد کیفیتی نخواهد داشت و چنانچه کیفیت کاهش یابد مشکلات حوزه آموزش نیز دوچندان خواهد شد.

وی در پایان به مشکلات حوزه آموزش مجازی گریزی زد و یادآور شد: حضور دانشجویان در مناطق محروم و دور افتادە کشور نیز تهدید بزرگی برای آموزش مجازی است زیرا در بسیاری از نقاط دور افتادە دانشجویان به اینترنت دسترسی ندارند؛ همچنین هزینەهای بالای اینترنت یکی دیگر از مشکلات حوزه آموزش مجازی است کە باید بەصورت جدی پیگیر آن بود علاوه بر این‌ها مشکلاتی از قبیل نبود وسیله هوشمند در اختیار برخی دانشجویان و نداشتن فضای آرام برای بهره‌گیری از دانشجویان در کلاس‌های مجازی از دیگر مشکلات حوزه آموزش مجازی به شمار می‌رود.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
2 + 5 =