ذهنهای ایده پرداز در انتظار حمایت

شناسهٔ خبر: 528A0F14 -
با به کارگیری مکانیزاسیون و تکنولوژی روز می توان برای توسعه و رونق کشاورزی کمک شایان توجهی کرد، بخصوص در استانی که کشاورزی در این خطه حرف اول را می زند.

به گزارش هاناخبر ،

خلیل سید محمدی یک مخترع جوان پیرانشهر، عرصه فعالیت خود را تولید ادوات و ماشین آلات صنعت کشاورزی عنوان کرد و با بیان اینکه از سال ۱۳۶۹ در این زمینه مشغول به کار است، ادامه داد: در سال ۶۵ برای نخستین بار در ایران و منطقه «دروگر جلو تراکتور» را ساختیم.

این مخترع دومین دستگاه ابداعی خود را «کمباین یدکی کاه کوب» عنوان کرد و گفت: در سال ۱۳۷۳ به این موفقیت دست پیدا کرده ام که این نیز برای نخستین بار بود.

سیدمحمدی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۷۶ برای نخستین بار «کمباین غلات کاه کوب خودرو» را برای نخستین بار در منطقه ساختیم که برند آن نیز به نام شرکت ما ثبت شده است.

 

گرانی علوفه دام در تقویت انگیزه ام برای اختراعات موثر بود

این جوان مخترع اضافه کرد: در مقطعی با گرانی شدید علوفه رو به رو شدیم، به طوری که اغلب دامداران حاضر به نگهداری از دام خود نبودند و ترجیح می‌دادند آنها را به فروش برسانند، به طوری که دام‌ها به خاطر گرانی علوفه به عراق عرضه می‌شد.

وی اضافه کرد: گرانی علوفه باعث شد من برای ساخت و طراحی کمباین علوفه دست به کار شده و به تنهایی این مهم را دنبال کردم که خوشبختانه به نتیجه هم رسیدم به طوری که همین کمباین باعث شد علوفه خوراک دام به صورت رایگان به وفور در بین دامداران توزیع شود، که همین موضوع نه‌تنها موجب رونق فعالیت دامداران شد، بلکه در ارزان شدن گوشت قرمز تاثیر زیادی گذاشت.

سیدمحمدی ادامه داد: خیلی از دامداران حتی مسئولان اطلاع ندارند که چطور شد امروزه علوفه به اندازه کافی با قیمت مناسب در بازار یافت می‌شود و حتی به کشورهای ترکیه، عراق، تاجیکستان، امارات و افغانستان نیز صادر می‌شود، ولی موضوعی به این اندازه مهم در استان آذربایجان غربی و شهرستان پیرانشهر آغاز شده و به سایر مناطق کشور هم تسری پیدا کرد.

این جوان اهل پیرانشهر خاطرنشان کرد: این صنعت را به کمک شهروندان پیرانشهری، استادکاران این شهرستان راه اندازی کرده و رونق داده ایم و در نهایت به ارزان شدن کاه نه تنها در استان بلکه در کشورمان کمک کرده‌ایم.

این مخترع ضمن دعوت از مسئولان و متولیان امر برای بازدید از کارگاه‌های صنعتی خود، اظهار کرد: توانایی و ظرفیت ما خیلی بیشتر از این است، بنابراین چنانچه حمایت مالی صورت بگیرد، خواهیم توانست تاثیرگذاری به مراتب بیشتری در صنعت دام، طیور و کشاورزی داشته باشیم.

سیدمحمدی خاطرنشان کرد: مسئولان توان و تخصص ما را فقط در ساخت کمباین نبینند، بلکه ما تا اندازه ای توانمندی داریم، که با مشارکت اکیپ‌های مهندسی و متخصص، استان را به قطب ادوات صنعتی کشاورزی تبدیل کنیم.

 

در صورت حمایت مسئولان قادر به صادرات محصولات تا آفریقا هستم

وی ضمن ابراز خشنودی از اینکه در آذربایجان غربی مغزهای متفکر، ذهن‌های خلاق و ایده‌پرداز زیادی وجود دارد که می‌توانند در این عرصه نقش آفرین باشند، گفت: لازمه تحقق یافتن این موضوع حمایت همه جانبه مسئولان است و بدون شک پشتیبانی مالی تاثیر کلیدی در این سری موفقیت‌ها دارد.

این مخترع اضافه کرد: کشورهای همسایه از اروپا و آمریکا انواع ماشین آلات کشاورزی را وارد می‌کنند، حال آنکه می‌توانند از ایران خرید و واردات انجام دهند، چرا که در این خطه دانش، تجربه و تعهد کاری وجود دارد.

سید محمدی بیان کرد: از کشور سودان نیز برای دستگاه‌های تولید شده ما مشتری وجود دارد، ولی به دلیل تولید اندک و نبود حمایت مالی نتوانسته‌ایم، صادرات انجام دهیم.

وی به رشد نرخ دلار و افزایش قیمت قطعات همچنین تحریم‌های اقتصادی اشاره کرد و گفت: گرچه مشکلات اقتصادی زیادی در کشور وجود دارد، ولی با همه این ها می‌توانیم نسبت به تولید، صادرات و توسعه این صنعت در منطقه اقدام کرده و موفق شویم.

 

استفاده از ظرفیت و توانمندی جوانان برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی

جعفر وحدت، سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی ضمن ابراز خشنودی از اینکه، ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان امسال به ۱.۷۹ اسب بخار بر هکتار رسیده است، گفت: کشاورزی آذربایجان‌غربی با تلاش‌هایی که صورت گرفته، به این سطح از مکانیزاسیون از بابت نیروی محرکه دست یافته است، به طوری که در این شاخص موقعیت مناسبی دارد.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی بیان کرد: برای رفع موانع و کاهش مشکلات باید از ظرفیت جوانان خلاق و مبتکر استفاده کرد.

وی گفت: افراد ایده‌پرداز و خوش ذوق ظرفیت بزرگی برای هر سازمان هستند چرا که می‌توانند در دور زدن موانع و حذف موانع در پیشبرد برنامه‌ها موثر باشند.

وی با بیان اینکه، امسال بیش از ۱۷۰۰میلیارد ریال اعتبار مکانیزاسیون به استان اختصاص یافته است، ضمن ابراز خشنودی گفت: تاکنون ۸۱ درصد آن جذب شده‌ است.

وحدت بیان کرد: به واسطه پرداخت تسهیلات بانکی، بهره‌برداران ۴۴۴ دستگاه تراکتور، ۱۹ دستگاه کمباین، ۵۸۵ دستگاه ادوات، دنباله بند کشاورزی، یک دستگاه ماشین آلات و تجهیزات دام و طیور در سال جاری تهیه کرده‌اند.

این مسئول ادامه داد: افزایش تولید، کسب سود بیشتر، مصرف بهینه انرژی، افزایش سطح زیر کشت، بهبود کیفیت آبیاری، اصلاح بذر، کاهش نیروی انسانی، صرفه جویی در وقت و کاهش هزینه از جمله اهدافی است، که با ارتقای مکانیزاسیون به آن دست می‌یابیم.

وحدت ضمن ابراز تاسف از اینکه موانع مختلف بر سر راه جذب تسهیلات وجود دارد، ادامه داد: نوسانات قیمت، طولانی بودن فرآیند پرداخت تسهیلات بانکی، سهمیه بندی تراکتورهای تولیدی شرکت تراکتور سازی ایران، میزان جذب تسهیلات، خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
4 + 8 =