رونمایی از داستان کوتاه "نیار" در مهاباد

شناسهٔ خبر: 542C6951 -
مراسم رونمایی از کتاب مجموعه داستان کوتاه (نیار) از "هیوا قهرمانی" در آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد به همت انجمن ادبی مهاباد و همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش هاناخبر ،

در این مراسم که غروب روز پنج شنبه (13مهرماه) برگزار شد، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد ضمن خوش آمدگویی به حضار گفت: کمبود فضای فرهنگی در شهرستان مهاباد محسوس است و جهت رفع این معضل در کمیته ی برنامه ریزی و بودجه شهرستان اهدافی در نظر گرفته شده که در صورت اجرا شدن آن می توانیم شاهد افزایش سطح شاخص فرهنگی شهرستان باشیم.

پس از قرائت پیام انجمن ادبی رضا شجیعی مسئول انتشارات گوتار به آخرین فعالیت‌های این انتشاراتی در حوزه ادب و فرهنگ اشاره کرد.

در ادامه دکتر سعید حاج رشیدیان در خصوصی شکل گیری رمان گفت: بیان احساسات، اندیشه و انگیزه های طبقه بورژوازی جهت بیان حق و احقاق حقوق سبب شکل‌گیری رمان شد.

وی افزود: اما تجاوز کردن عرصه اقتصاد به حوزه فرهنگ باعث محاصره ی عرصه ی اجتماعی و ایزوله شدن جامعه شد که این منوال در نهایت به ظهور داستان کوتاه به منظور حق خواهی انجامید.

سخنران دیگر جلسه رحیم عبدالرحیم زاده بود. وی داستان را به دو محور شخصیت محور و حادثه محور تقسیم کرد و افزود: کتاب مجموعه داستان "نیار" در دسته اول و شخصیت محور  محسوب می شود چرا که دغدغه های شخصیت ها در داستان اساس گرفته شده است.

عبدالرحیم زاده ادامه داد: در آغاز سده ۲۰ و رشد علم روانشناسی و الحاق آن به دستان نویسی، دست نویسندگان برای تحلیل و بیان منویات و درونیات شخصیت های داستان بازتر شد.

وی افزود: در کتاب حاضر نیز به این مسئله و جهان درونی شخصیت ها و کاراکتر ها پرداخته شده است.

 این منتقد ادبی مشخصه بارز نویسندگان کردستان ایران را تاثیرگذاری از کافکا دانست و گفت: وجه بارز اثر کافکا ظهور و وجود اتفاقات غیر منتظره است که در این کتاب نیز دیده می‌شود اما این کتاب از سایر مشخصات و خصلتهای داستان کردی در کردستان ایران پیروی نمی نمی‌کند و این امر اثر حاضر را متفاوت ساخته است.

وی در پایان ضمن ابراز خوشحالی نسبت به برگزاری مراسم ادبی اظهار داشت: امیدوارم به جای مراسم رونمایی من بعد شاهد برگزاری مراسم نقد کتاب از نویسندگان باشیم.

در پایان مراسم نیز با حضور مسئولین و نویسنده ی کتاب از مجموعه داستان "نیار" پرده برداری شد.

از هیوا قهرمانی نویسنده مهابادی تاکنون چند کتاب "یادی به خیر"،  "پیامی گاندی" ، "مه فهوومی زه مان" و ... منتشر شده است.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
3 + 3 =