چالش دستگاه اکسیژن ساز بیمارستانی و تامین اکسیژن در مهاباد و بوکان

شناسهٔ خبر: 5567DA08 -
شرایط بحرانی کرونا در آذربایجان غربی ادامه دارد و در این میان دو شهرستان مهاباد و بوکان با مشکلاتی در خصوص تامین اکسیژن بیمارستانی روبه رو هستند.

به گزارش هاناخبر ،

به دنبال افزایش فوتی های بیماران مبتلا به کرونا در آذربایجان غربی، مسائلی پیرامون وضعیت دستگاه اکسیژن ساز بیمارستان های بوکان و مهاباد مطرح شد.

در مهاباد؛ اواخر خرداد ماه با بحرانی شدن وضعیت کرونا و نقص دستگاه اکسیژن ساز مرکزی بیمارستان مهاباد، نماینده این شهرستان با پیگیری از وزیر بهداشت، موفق به دریافت دستگاه اکسیژن ساز جدید با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد تومان شد.

تعطیلی کارگاه تولید اکسیژن مهاباد/ دستگاه اکسیژن ساز جدید هم کفاف بار بیماران را نمی دهد

اما اکنون در وضعیت بحرانی این شهرستان که بالغ بر 100 نفر بیمار مبتلا به کرونا در تنها بیمارستان مهاباد بستری شده اند، حتی دستگاه اکسیژن ساز جدید بیمارستان مهاباد هم کفاف اکسیژن رسانی به این تعداد بیمار را ندارد و  نماینده مهاباد در مجلس به کردپرس گفت: هم اکنون هر دو دستگاه اکسیژن ساز بیمارستان مهاباد فعال هستند و به روزرسانی شده اند اما به دلیل کثرت بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستان، گاهی دو دستگاه اکسیژن ساز هم کفاف نمی دهد و از کپسول های اکسیژن هم استفاده می شود.

با این حال در پی تعطیلی کارگاه تولید اکسیژن مهاباد، این شهرستان مجبور به تامین این نیاز درمانی خود از سایر شهرستان های همجوار شده است.

در این خصوص رئیس شبکه بهداشت و درمان مهاباد در گفتگو با خبرنگاران، اعلام کرد: بخش اعظم بیماران کرونا در مهاباد از طریق ریه مبتلا و نیازمند تامین اکسیژن مداوم هستند. ولی متاسفانه در حال حاضر کارگاه تولید اکسیژن مهاباد تعطیل بوده و قادر به شارژ کپسول‌های بیمارستان نیست و ما در شرایط فعلی اکسیژن مورد نیاز خود را از طریق شهرستان‌های مراغه، بوکان، نقده و ‌ارومیه تامین می‌کنیم.

به گفته دکتر امیر بهزاد؛ بیمارستان خیر ساز موقت این شهرستان نیز فاقد سیستم اکسیژن‌ساز مرکزی است و در مجموع نیازمند شارژ روزانه ۳۵۰۰ کپسول است که امری غیرممکن است و نمی تواند به تمامی پاسخگوی نیاز بیماران حاد مبتلا به کرونا در مهاباد باشد.

تنها طی مهر ماه امسال، 33 نفر در این شهرستان جان باخته اند و این یعنی در مهر ماه، کرونا هر روز جان یک نفر در مهاباد را گرفته است و وضعیت همچنان در این شهرستان بحرانی است.

افزایش فوتی های کرونا در بوکان/ ضرورت اختصاص 2 دستگاه اکسیژن ساز جدید

در بوکان نیز به دنبال افزایش فوتی بیماران مبتلا به کرونا در این شهرستان، انور حبیب زاده نماینده این شهرستان در مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه ششم آبان ماه در دیدار با دکتر جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت نسبت به افزایش مرگ بیماران مبتلا به کرونا هشدار دارد و گفت: جهت کنترل شرایط موجود، اختصاص 2 دستگاه اکسیژن ساز  جدید و پنج دستگاه ونتیلاتور، ۱۵۰۰ عدد ماسک (n95) برای بیمارستان بوکان ضروری است.

پیش از این نیز در 5 مهرماه ، نماینده بوکان در مجلس موفق به اخذ و تحویل یک دستگاه اکسیژن ساز به ارزش ۲۰ میلیارد ریال، ۳۸ هزار عدد اقلام محافظتی و دو محموله تجهیزات پزشکی به ارزش ۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال به بیمارستان بوکان شده بود.

اما اکنون وضعیت بیمارستان بوکان و افزایش فوتی ها ضرورت اختصاص 2 دستگاه اکسیژن ساز  جدید را هم مطرح ساخته است.

روز گذشته نیز در جریان بازدید معاون پرستاری وزارت بهداشت از بیمارستان بوکان؛ رییس شبکه بهداشت و درمان این شهرستان از کمبود امکانات به ویژه مشکلات حوزه تامین اکسیژن جهت خدمت رسانی به بیماران تنفسی و کرونایی یاد کرد.

در کنار آن، کارگاه تولید اکسیژن بوکان برای پاسخگویی به نیاز بیماران کرونایی با همه توان در بوکان فعالیت می کند و بخش زیادی از اکسیژن مورد نیاز بیمارستان و بیماران کرونایی در این کارگاه تولید می‌شود.

معاون وزیر بهداشت: مشکل تأمین دستگاه‌های اکسیژن‌ساز در کشور برطرف شد

امروز دهم آبان ماه دکتر شانه ساز، معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و داروی کشور در خصوص مشکل تامین دستگاه های اکسیژن ساز در کشور گفت: اخیرا در خصوص دستگاههای اکسیژن در سطح کشور نگرانی‌هایی به لحاظ بالا رفتن بار بیماری ها همچنین متغیر بودن قیمت این دستگاه وجود داشت که خوشبختانه هر دو مورد برطرف شده است.

او ادامه داد: با پیگیری های انجام گرفته امروز در زمینه تامین اکسیژن هیچگونه نگرانی در بیمارستان‌های کشور نداریم و قیمت این دستگاه ها رسما از سوی کمیسیون قیمت‌گذاری دارو تعیین شده است و این مورد که می توانست به عنوان تهدیدی برای تامین اکسیژن به شمار برود، خوشبختانه برطرف شد.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
6 + 2 =