همزمان با ثبت ملی ۴ شهر و یک روستای صنایع‌دستی

ثبت خوی به‌عنوان شهر ملی قالی ریزماهی

شناسهٔ خبر: 55ED82E7 -
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی از ثبت ملی خوی به عنوان شهر ملی قالی ریزماهی خبر داد.

به گزارش هاناخبر ، جلیل جباری با اعلام این مطلب اظهار کرد: این پرونده در دومین جلسه پنجمین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت خوی به عنوان شهر ملی قالی ریزماهی به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی افزود: این ثبت ملی نقش مهمی در معرفی هر چه بیشتر و حفظ قالی ریزماهی داشته و موجب جذب سرمایه‌گذاری در این رشته می‌شود.

 

 

ثبت خوی به‌عنوان شهر ملی قالی ریزماهی

 درخوی 30هزار نفر ریز ماهی می بافند

وی ادامه داد:  در خوی ۳۰هزار تولیدکننده فرش دست‌باف صورت مستقیم مشغول به کار هستند و در این شهرستان ۵۵۰۰ کارگاه خانگی و سه مجتمع متمرکز قالی‌بافی و ۹۵ واحد رفوگری، دفه‌زنی و پرداخت و طراحی نقشه و ۶ واحد قالی‌شویی فعال هستند.

جباری گفت: ۱۲هزار کارت قالی‌بافی و ۴۸۱ فقره پروانه کسب در خوی تاکنون صادر شده است و سالانه ۱۰۰هزار مترمربع فرش در خوی تولید می‌شود که ۷۰ درصد این تولیدات از نوع ریزماهی با رج‌شمارهای ۴۰ و۵۰ هستند و این نشان‌دهنده جایگاه ویژه قالی ریزماهی در این شهرستان است.

 

ثبت خوی به‌عنوان شهر ملی قالی ریزماهی

 ریز ماهی، تلاقی ظرافت و کیفیت

چرخش مداوم دو ماهی در اطراف گل سیب (گل ماهی)در نقشه این فرش  آن را  به ریزماهی معروف کرده  است.

فرش ریزماهی از استحکام، ظرافت و کیفیت بالایی برخوردار است که این فرش در ابعاد، نقوش و رنگ‌آمیزی‌های متنوع با گره ترکی تولید می‌شود و یکی از پرطرفدارترین فرش‌های دست‌باف ایرانی در بین مردم است.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
3 + 1 =